Ik had deze vraag ook gesteld in het topic van gti dash in andere bx bouwen maar aangezien dat het een sticky is valt het niet echt op dat er iemand (ik) in dat topic iets gepost heeft. Omdat ik toch wel benieuwd ben naar een antwoord of oplossing voor mijn temp.meter post ik het daarom maar even in een nieuw topic. Als het niet mag moet een mod. het anders maar weer verwijderen…..
Ik heb in mijn bx deauville ook een gti dashboard en aangezien er enkele lampjes kapot waren vandaag de tellerklok er maar even uitgehaald om de lampje te vervangen, wat ook prima gelukt is. Echter was de temperatuurmeter nog niet aangesloten dus wilde ik dit ook gelijk maar even doen. Ik heb de massa draad op de meter aangesloten zoals op de laatste foto in de post hierboven.Het andere eind van de draad heb ik via de kabelboom naar buiten in de motorruimte doorgevoerd en daar aangesloten op een temperatuursensor met 1 pootje die bovenop in het thermostaathuis zit. Deze sensor was niet in gebruik en heb ik bij een automat.zaak gehaald. Nummer facet 7.0073 . Alleen kreeg ik van een ander merk en was ie omgenummerd. Zou dus misschien een verkeerde kunnen zijn??? Het is namelijk zo dat de temperatuurmeter al vrij snel uitslaat naar max terwijl de motor dan nog niet eens echt warm is. Ook heb ik nog 2 andere sensors geprobeerd maar die hadden hetzelfde. Weet iemand hier een oplossing voor? Of heeft er iemand wel een temperatuurmeter in een bx 1400 werkend gekregen en kan mij vertellen hoe? Kan ik de massadraad van de meter aansluiten bij de 2 polige temp.sensor die aan de zijkant in de kop zit en voor de ecu is??? Hoop dat iemand met ervaring hierin me aan de oplossing kan helpen…
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Op een TU zit altijd al een temp-sensor. Heb je die nou gebruikt of niet?
Nee, niet gebruikt. Ik heb hem wel gevonden, zit aan de zijkant van de cilinderkop en heeft 2 draden.
Kan ik daar een draad vanaf tappen dan?
Ik zal vanmiddag anders wel even foto,s maken van hoe het zit
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Is
het mogelijk een losse temperatuurmeter in te bouwen in een bx die dat standaard niet heeft?
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Bovenop het thermostaat huis zit een ongebruikte sensor, met één pootje. Dit is de sensor voor de temperatuurmeter. Als je die gebruikt hoor je een normale uitlezing te krijgen op het dashboard. Tenzij er iets anders kapot is natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Arjan75 schreef:Is
het mogelijk een losse temperatuurmeter in te bouwen in een bx die dat standaard niet heeft?
Ja, dat is mogelijk. Zie het topic over het inbouwen van een GTi dashboard.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Is dat wel een variabele weerstand en geen schakelaar?
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dat is een variabele. Ik heb deze destijds ook bij Besje gebruikt, dat werkte meteen. En ook op het AX-forum wordt deze sensor aangewezen.
hmmm, das vreemd dan daar ik ook deze sensor gebruikt heb.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Misschien is de meter kapot, of heb je een massa-probleempje.
Deze heb ik gebruikt, de orginele die er al inzat deed ook raar dus had ik een nieuwe gekocht.
Hier zit ook nog een temp.sensor voor de ecu, aan de zijkant van de cilinderkop
Deze blauwe draad heb zelf aangelegd en loopt van de sensor naar de temperatuurmeter.
Aangesloten geeft de temp.meter dit al aan bij een handwarme motor, als de motor 1 min loopt staat de wijzer al aan het eind in het rode.
Ik geloof eerlijk niet zo dat de meter kapot is, als je de blauwe draad tegen massa legt geeft de meter ook max aan zoals die in dat geval dan ook hoort te doen. Heb ik ergens iets over het hoofd gezien?? Had ik ergens in de tellerklok nog iets moeten aanpassen?
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Het andere eind van de blauwe draad zit aangesloten op de temperatuurmeter zoals op bovenstaande foto die ik ff geleend heb uit een ander topic (links onderin de foto zie je een gele draad, zo zit bij mij de blauwe dus ook)
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dat de meter, als ie aan massa ligt, vol uitslaat, wil nog niet zeggen dat ie niet kapot is. Maar je hebt inderdaad de juiste sensor gebruikt, die bedoelde ik. En als je meter ook met een nieuwe sensor zo hoog gaat staan denk ik toch dat het metertje niet goed is. Overigens worden TU’s erg warm, dat is normaal, maar zo warm ook weer niet. De fan slaat wel gewoon aan? thermo-contact goed?
Het koelsysteem werkt goed, fan slaat aan, en als ie echt te heet word gaat t rode lampje branden. (afgelopen zomer een keer gehad toe de fan niet werkte).
Ook was de motor echt nog koud toen ik foto,s maakte.Kon alles met de hand beet pakken en voelde koud aan.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Metertje stuk, ik zet 10 tegen 1
okee, nou als ik een keer zo,n los metertje tegenkom zodat ik hem over kan zetten in de tellerklok zal ik eens kijken.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)