Hallo,
Sinds januari heb ik een Citroën C2. Het opgegeven verbruik van mijn 1.4 vtr is 6 liter op 100 km. Nu weet ik uiteraard wel dat ik dit vrijwel niet zal halen, maar mijn huidige verbruik valt me toch erg tegen: 8,5 liter op 100 km. Dat is 2,5 liter meer dan opgegeven! Nu vraag ik mij af of dit normaal is, of dat er toch iets niet klopt. Mijn rijstijl is gemiddeld, en ik rij zowel snelweg (wel vaak 120 km/u) als stad. Meestal zijn mijn afstanden niet zo groot, zo tussen de 10-20 km.
Graag hoor ik wat jullie hiervan vinden.
Alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 1825
- Xsara Picasso 16-16v
door het jaar getije,(winter) verbruikt de auto ook meer natuurlijk, dan in de zomer, want dan is de moter snel warm, en gaat de choke er sneller af, oke ik weet er zit geen trekhendel meer ergens op dachbord of automatiche systeem, maar de functie is nog steeds het zelfde, bij koude moter wordt er extra brandstof ingespoten, geregeld door de temperatuur-sensor. en zuinig rijden doe je door goed te antisiperen, iederekeer optrekken kost 70%brandstof, ook als je iederekeer op de snelweg gas bij geeft, en ja bij 120 gebruikt ie natuurlijk wel wat, de opgegeven verbruik red je echt wel, als je van groningen naar amsterdam rijd met een snelheid van 100km,p.uur constant. ik denk dat jij ook een beetje van op schieten houd, en dat gaat helaas niet gepaart met zuinigheid.
Ok, dan hoef ik me gelukkig geen zorgen te maken dat er iets kapot is in ieder geval. Ik hoop dat hij de komende tijd wel iets zuiniger gaat lopen dan als het wat warmer is… Bedankt voor je reactie in ieder geval!
He, ik ben nieuw; wilde toch even reageren.
Ik heb een VTR 1.6 Sensodrive uit 2004, 21.000 km op de teller. Als er een een groot verbruiker moet zijn…
Enige punt: ik ben een vrouw en rijd ook als een vrouw. (haha)
Maar ik haal per tank gemiddeld een verbruik tussen de 7.1 en 7.4 /100 volgens de boordcomputer.
Gemiddeld tank ik bij 480km, en gooi dan zo’n 34-35 liter benzine erin.
Ik rijd voornamelijk korte ritjes (11 km naar werk) en af en toe naar een vriendin. Ik woon midden in de stad en rijd daar dus ook veel. Ik rijd niet vaak 120, omdat bij mij alle wegen 100km zijn. (Rotterdam)
Ik vond deze al een ‘zuipschuit’ in vergelijking met mijn 1.1. handgeschakelde AX… maar das appels en peren…
Tip:
Je kan kijken op je boordcomputer wat je verbruikt bij welke snelheid. Het is iig een bizar verschil tussen 100 en 120, ook qua herrie en comfort trouwens. Tijdwinst is echt nihil; reken maar uit!
Het is inderdaad een groot verschil tussen 100 en 120 km/u, maar voor m’n gevoel is het sneller Ik haal net 400 km op een tank en dan gooi ik er zo’n 36 liter in. Volgens de boordcomputer verbruik ik 7,6 l/100 km, dit is gestegen en stijgt nog steeds sinds ik hem kocht. Misschien scheelt het ook dat die van jou een automaat is?
die kleine afstanden dat je doet,kan je motor nooit warm geworden zijn.
dus met een koude motor verbruik je nu eenmaal stukje meer dan met een warme.
ik weet uit eigen ervaring,dat waneer ik korte aftanden doe of stad durft mijn cit ook wel eens door drinken tot zelf 10L/100 km
maar op de snelweg kan hij dan weer zo zuinig zijn en prima op 5-6l/100 km rijden.
dus jou verbruik vindt ik enigsinds acceptabel