2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
temperatuurmeter
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 26 februari 2012 09:14 PM
  [ # 16 ]

Je kunt nog proberen om de blauwe draad die je getrokken hebt, op de juiste plaats op de witte, 10-polige, stekker aan te sluiten. Zo weet je zeker dat je geen foutieve contacten maakt. Je moet hem dan aansluiten op pin 6.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 26 februari 2012 09:16 PM
  [ # 17 ]

Ik zou toch ook eens kijken of je die sensor kan testen met bijv. een multimeter, ik hoor eigenlijk nooit iets over kapotte meters en heb het zelf ook nog nooit meegemaakt (lompe acties uitgezonderd…). Ik denk dat je een aardige indicatie krijgt als je de weerstand meet tijdens het opwarmen van de motor tussen dat lipje waar je die blauwe draad op steekt en massa. De weerstand zou voorzover ik kan beredeneren moeten afnemen naarmate de motor warmer wordt. En als die weerstand vrij plotseling verspringt zou het zomaar kunnen dat je geen sensor hebt, maar een schakelaar. Wink

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 26 februari 2012 09:22 PM
  [ # 18 ]

Maar hij heeft én de originele, én een nieuwe gebruikt. Dat die allebei kapot zijn lijkt me een beetje stug.

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 26 februari 2012 10:30 PM
  [ # 19 ]
Hilko16TZI schreef:

Je kunt nog proberen om de blauwe draad die je getrokken hebt, op de juiste plaats op de witte, 10-polige, stekker aan te sluiten. Zo weet je zeker dat je geen foutieve contacten maakt. Je moet hem dan aansluiten op pin 6.

Dat ga ik zeker nog even proberen zodra ik er ff tijd voor heb,

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 26 februari 2012 10:33 PM
  [ # 20 ]
winnetou schreef:

Ik zou toch ook eens kijken of je die sensor kan testen met bijv. een multimeter, ik hoor eigenlijk nooit iets over kapotte meters en heb het zelf ook nog nooit meegemaakt (lompe acties uitgezonderd…). Ik denk dat je een aardige indicatie krijgt als je de weerstand meet tijdens het opwarmen van de motor tussen dat lipje waar je die blauwe draad op steekt en massa. De weerstand zou voorzover ik kan beredeneren moeten afnemen naarmate de motor warmer wordt. En als die weerstand vrij plotseling verspringt zou het zomaar kunnen dat je geen sensor hebt, maar een schakelaar. Wink

Dit zal ik ook eens in de gaten houden, maar zou een schakelaar niet alleen moeten verspringen op t moment dat de motor werkelijk te heet word? Ofwel dan zou de temp. meter dus i geval van een schakelaar eigenlijk op nul moeten blijven. Want te heet word de motor niet

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Arjan75
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 24-02-2012

Gepost: 26 februari 2012 11:19 PM
  [ # 21 ]
Hilko16TZI schreef:
Arjan75 schreef:

Is
het mogelijk een losse temperatuurmeter in te bouwen in een bx die dat standaard niet heeft?

Ja, dat is mogelijk. Zie het topic over het inbouwen van een GTi dashboard.

Ik hoef geen gti dashboard.
Zat meer te denken aan een losse temp meter. Die sensor op thermostaathuis zit er wel gewoon!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 februari 2012 11:25 PM
  [ # 22 ]

De meeste sensoren hebben bij 20C een weerstand van ongeveer 2200 ohm. Als het een thermocontact is, is de weerstand 0 of oneindig groot. Meet de weerstand eens met een multimeter? Wel op het goede bereik zetten 2000 of 20k.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 27 februari 2012 09:32 PM
  [ # 23 ]
Arjan75 schreef:
Hilko16TZI schreef:
Arjan75 schreef:

Is
het mogelijk een losse temperatuurmeter in te bouwen in een bx die dat standaard niet heeft?

Ja, dat is mogelijk. Zie het topic over het inbouwen van een GTi dashboard.

Ik hoef geen gti dashboard.
Zat meer te denken aan een losse temp meter. Die sensor op thermostaathuis zit er wel gewoon!

Misschien moet je dat topic even doorlezen.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook