3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Eindelijk nette slofjes
Noudje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-06-2011

Gepost: 14 december 2011 10:32 PM
  [ # 31 ]

Vandaag heb ik even een tussentijdse ‘evaluatie’ gedaan voor mezelf over de Xantia.
Een korte samenvatting hiervan is:
Heerlijke auto, ik rijd er soms wel té graag in (groot compliment voor de auto en staat van onderhoud, mede door onderhoud dat Stan gepleegd heeft het afgelopen jaar) waardoor ik erg veel kilometers heb gemaakt in wat nu ruim 1,5 maand is.

In deze tijd al bijna 6000km gereden met de auto. Waarvan misschien 1500 onnodige km’s, dus dat zou betekenen dat ik dan ongeveer 3000km per maand rijd, ik ben nu bang dat dat betekent dat ik eigenlijk beter diesel of lpg kan rijden, of ligt dat omslagpunt verder dan 30.000km per jaar bij een xantia?
Aangezien ik als ik een ruwe schatting maak verwacht ongeveer 30.000km per jaar te rijden.


Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
  knuffel

Profiel  
 
Noudje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-06-2011

Gepost: 27 februari 2012 01:26 PM
  [ # 32 ]

Helaas moet ik op zoek gaan naar een andere auto, dit gezien het feit dat ik fulltime ga werken voor mijn huidige baas en daarbij mijn eigen auto moet blijven rijden.

Dit ga ik niet meer doen met de Xantia, aangezien deze op benzine loopt en ik niet wil dat ze binnen 2 jaar op de sloop belandt. Gezien het feit dat ik momenteel in één week werken ruim 1000km rijd (ongeveer 1100 tot 1300) zal ze dat geen 3 jaar volhouden zonder ingrijpend onderhoud.

Want meer dan 50000km per jaar is toch wel veel voor een auto van 14 jaar oud op benzine. Omdat de auto nog zo goed is zal ik haar daarom het liefste nu verkopen en een andere auto op diesel aanschaffen (heb nog geen idee wat voor eentje, want als ik een Xantia met een HDI aanschaf zal ik ook elk jaar wel aan een nieuwe toe zijn gezien dat de meest voorkomende km-standen rond de 300.000 liggen bij die auto’s.)

Mocht iemand interesse hebben, in de loop van de week zet ik haar op Marktplaats, en hier op het forum op de markt, ze mag weg voor €900,-.
Dan krijg je de sportvelgen erbij, de banden die er nu op zitten moeten helaas nog uitgelijnd worden, dat zal ik eerdaags nog eens laten doen. De KM-stand is 186.000 and counting op het moment.

Alles werkt naar behoren, ze heeft in November nog een nieuwe tweelingslang van en naar de kachelradiator gekregen, het koelsysteem is daarna opnieuw met antivries afgevuld.
Alles werkt, ook de airconditioning en elektrische spiegel (alleen rechterkant).

Twee weken geleden heeft een van de peertjes in de koplampen het begeven, daarna heb ik meteen twee nieuwe geplaatst (als er eentje gaat volgt de ander meestal snel).

Tevens heb ik er een set originele Xantia wieldoppen op zitten, naast de sportvelgen die ik er evt. bij doe voor een kleine meerprijs die bespreekbaar is.


Ik neem met tegenzin afscheid, dus ik hoop dat iemand op dit forum interesse heeft in de auto.
Ze loopt perfect en heeft geen kuren buiten de standaard Xantia-kwaaltjes zoals de lichtjes lamme richtingaanwijzer voor rechtsaf (die kan ik evt. vervangen voor een gebruikt exemplaar) en een deukje in de rechterachterdeur (die tevens te vervangen is voor een gebruikt exemplaar, er staat namelijk een bijna identieke Xantia op de plaatselijke autosloop hier in de buurt, zelfde kleur, zelfde bouwjaar etc.)


Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
  knuffel

Profiel  
 
harryh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006

- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Gepost: 27 februari 2012 01:31 PM
  [ # 33 ]

waarom geen Xantia HDI?

ik rij ook 60K per jaar en als je er een vind met 3 ton op de klok is het wel te doen.
Ik heb nu 10 maanden mijn HDI en 50.000 KM ik kan wel zeggen vrijwel probleemloos gereden.

Een nieuwe accu een en niet knipperlichthandel die niet meer wilde waren het enigste dat buiten het normale onderhoud vielen. Al is die accu eigenlijk ook normaal onderhoud.

Ik zou zeggen XANTIA HDI

http://link.marktplaats.nl/531481643  deze bv

nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break

Profiel  
 
Noudje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-06-2011

Gepost: 27 februari 2012 03:35 PM
  [ # 34 ]

Ik heb ook gekeken naar een Xantia HDI, het enige wat mij een beetje zorgen baart is het feit dat er sprake van is om diesel rijden nóg duurder te gaan maken (grove accijnsverhoging op diesel).

Is een ‘oude’ diesel ook een goede optie in een Xantia? Want ik geloof dat de 1.9 TD’s ook erg betrouwbaar zijn of niet? Want de 2.1 was niet zo betrouwbaar als ik het goed begrijp?

Zijn de oudere diesels trouwens wel zo zuinig? Want als ik kijk op autoweek.nl zijn die vele malen minder zuinig dan de HDI’s, of is dat maar op papier en valt het in het echt wel mee.


Eigenlijk was ik even aan het kijken om deze Xantia te verkopen en tijdelijk een ZX-je ofzo te rijden, dus als iemand met een nette ZX interesse heeft (alles behalve een 1.6 in elk geval, aangezien de 1.4 en 1.8 zuiniger zijn dan de 1.6 die een beetje tussen wal en schip valt, alle mogelijke zx-jes op diesel zijn ook een optie).
Het tijdelijke andere autootje is dan om even wat sneller te sparen voor een andere auto (minder wegenbelasting, véél minder verzekering - je weet wel 19 jaartjes jong - en wat zuiniger dan de 1.8i op de korte stukjes is. Voor mijn werk rijd ik namelijk veel korte afstanden, ik ben namelijk Ziggo monteur, dus daarom moet ik ook een beetje een ruime auto hebben.


Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
  knuffel

Profiel  
 
harryh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006

- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Gepost: 27 februari 2012 03:44 PM
  [ # 35 ]

een zx is natuurlijk nog ouder dan een Xantia.

Maar ok een 1.9 diesel of turbo diesel is zeker erg betrouwbaar maar ook minder zuiding zoals je zelf al aangeeft.
Het verschil is denk ik 15% qua verbruik.

nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break

Profiel  
 
Noudje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-06-2011

Gepost: 27 februari 2012 03:50 PM
  [ # 36 ]

De zx is dan slechts als tijdelijk vervoer, aangezien ik de huidige Xantia niet graag zoveel extra km’s laat maken, ik zie liever een zx-je naar de sloop vertrekken over een paar maandjes dan deze Xantia.

Ik wil namelijk als ik niet binnen enkele weken een goede en niet te dure, ik vind Xantia’s met een HDI eigenlijk buitensporig duur t.o.v. een andere Xantia, soms wordt er wel het dubbele voor gevraagd als voor een gelijkwaardige benzine of LPG versie, en vaak hebben de HDI’s ook een kaal interieur, zonder ‘hout-afwerking’ op het dashbord en die grijze bekleding en grijze strips vind ik echt wanstaltig.

Daarom even tijdelijk een ZX of een Xsara, om daarna voor deze zomer evt. een C5 o.i.d. aan te schaffen, of om te hopen dat ik een auto-tje krijg van de zaak en dan voor mezelf iets leuks kan aanschaffen.

Mocht dat gebeuren dan ga ik voor een BX of CX, aangezien ik privé toch niet veel rijd.


Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
  knuffel

Profiel  
 
harryh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006

- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Gepost: 27 februari 2012 03:54 PM
  [ # 37 ]

bedantk voor het afkraken van mijn auto hahaha

nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 27 februari 2012 03:56 PM
  [ # 38 ]

niet om het eoa maar als je echt tegen de 50k per jaar voor je werk moet rijden, is het dan niet logisch dat je van de werkgever ook de middleen krijgt om dat te doen? een auto ofzo ? Of woon je gewoon een takke eind van je werk vandaan en is het allemaal ww verkeer.

Vind het nogal wat.

Profiel  
 
Noudje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-06-2011

Gepost: 27 februari 2012 03:57 PM
  [ # 39 ]

Haha,
sorry als ik je auto afkraak, maar ik vind zo’n grijs interieur zo deprimerend grauw van binnen, helaas.

Alleen als de grijze strips op het dashbord nou écht aluminium of nephout zouden zijn scheelt het al een hele hoop, en dat is eigenlijk niet eens zo’n probleem voor mij, aangezien hier in het dorp op de autosloop een mooie xantia uit 1999 met een 2.0 16v staat (een exclusive) met dus dat nephout op het dashbord, dus daar kan ik wel aankomen.


Ja dat ik de middelen zou krijgen van mijn baas om dat te doen hoopte ik eigenlijk ook, maarja ik betwijfel het, en moet eens goed met hem erover praten, anders ga ik namelijk wel een hogere km-vergoeding eisen dan slechts 18ct per km.

Want ik heb afgelopen week een normale week gewerkt en dat waren ruim 200km per dag.

Dus dan haal ik die 50.000km per jaar wel ruim ben ik bang. Dus ik moet sowieso een auto hebben om de tijd zonder auto van het werk te overbruggen aangezien een van mijn collega’s die al langer fulltime werkt ook nog altijd aan het wachten is op een auto van de zaak.


Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
  knuffel

Profiel  
 
harryh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006

- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Gepost: 27 februari 2012 04:03 PM
  [ # 40 ]

ga je vooral niet verdediggen voor je smaak hoor. Ik kan het hebben.

18 ct per km is wel heeeeel zuinig, wettelijk mogen ze 19 ct geven zonder dat het belast word.
Mijn werkgever geeft daar nog eens 9 ct bovenop zodat ik op netto 23ct kom, dat kan prima uit.

Ik vind het nephout trouwens weer niet zo mooi, dus ieder zijn smaak.
En als ik de keuze had gehad was het ook een exlusief met lederen interieur geworden maar helaas.

die HDI die ik linke heeft trouwens wel leer

nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break

Profiel  
 
Noudje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-06-2011

Gepost: 27 februari 2012 04:07 PM
  [ # 41 ]

Dat mijn baas heel zuinig is was mij ook duidelijk, die 19ct was ik ook van op de hoogte.

Maar ik ben ook niet van plan om weet ik veel hoe lang voor hem te blijven werken.
Ik heb vrij goede connecties binnen de hoofdaannemer van Ziggo, en wil dan ook uiteindelijk voor mezelf beginnen (in meer dan alleen ziggo-aansluitingen) en dan rechtstreeks voor hun ook opdrachten uitvoeren als onderaannemer.

Maar daar zullen mijn km’s niet veel minder van worden, alleen krijg ik dan helemaal geen km-vergoeding dusja. Maar die dan leeft, die dan zorgt.
Voor nu zoek ik óf een relatief goedkope Xantia HDI, of Xsara break HDI en anders tijdelijk een goedkope ZX of Xsara (evt. een break)


Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
  knuffel

Profiel  
 
harryh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006

- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Gepost: 27 februari 2012 04:11 PM
  [ # 42 ]

succes met zoeken!
als ik wat tegenkom meld ik me wel

gr Harry

nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break

Profiel  
 
Noudje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-06-2011

Gepost: 27 februari 2012 04:20 PM
  [ # 43 ]

Hardstikke bedankt alvast,

momenteel ligt mijn budget voor een vast vervoersmiddel op +- 1500 euro, dit zal in de loop van de maand wat hoger worden doordat ik nog wat spullen te koop heb staan (bijvoorbeeld de 15” sportvelgen die onder mijn Xantia vandaan komen, aangezien ik de auto toch maar met 1 set velgen ga verkopen, de meerwaarde van een inruiler met een extra set velgen is namelijk nihil).

En daarnaast heb ik nog 2 Harddisk receivers van Ziggo te koop staan, daarmee zal het budget dus wel met bijna 500 euro omhoog gaan als die 3 voorwerpen verkocht zijn.

Het feit is trouwens met het evt. tijdelijke autootje dat ik daarmee mijn vriendin uiteindelijk in vervoer zal voorzien, aangezien zij deze zomer waarschijnlijk een auto gaat kopen omdat ze dan het laatste jaar van haar opleiding in zal gaan (4 dagen werken, waaronder nachtdiensten, 1 dag school) en daarvoor een autootje nodig zal gaan hebben. Dat hoeft geen duur autootje te zijn, dus is een ZX of een Xsara perfect voor haar. Vandaar dat ik ook een oogje open houd voor evt. tijdelijk een mooie ZX.


Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
  knuffel

Profiel  
 
Noudje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-06-2011

Gepost: 06 maart 2012 03:31 PM
  [ # 44 ]

Bij deze is ze ruimschoots in prijs verlaagd, ik heb liever dat de auto vandaag verkocht is dan morgen.

Na vanmorgen en al wat ze me al gebracht heeft heb ik geen vertrouwen meer in de auto.
ALWEER een gescheurde koelslang, dit maal bovenop, de slang van de motor naar de verwarming in de auto.
Slang was nog super in orde, niet poreus, mooi soepel, ANWB-man was zelf verbaasd over het feit dat die slang gescheurd was.

Maar dus alweer voor de 3e keer in 4 maanden de ANWB gebeld, daar heb ik nu geen zin meer in. Ik ga vanmiddag of morgen de slang vervangen voor een nieuwe, en daarna mag ze weg voor €750,- met 187.000 op de klok en minimaal een halfvolle tank.

Roept u maar!


Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
  knuffel

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook