electronische piep met ruitenwisser mee
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 981

Gepost: 15 december 2005 05:38 PM

Beste mensen,

Vandaag begon mijn bx opeens een electronische pieptoon te geven bij het gebruik van de ruitenwisser.

Vandaag regende het een beetje en deed dus mijn ruitenwisser aan op de interval mode. Geen problemen geen gepiep, maar toen ik hem even later overzette op de volgende stand hoorde ik een electronisch piepgeluid. Dit piepgeluid piept telkens lekker met de ruitenwisser mee en als ik deze weer uit doe is het dan ook weer afgelopen.
Toen ik de ruitenwisser uitzette moest deze nog terug in z’n normale stand dit ging wat trager en hiermee samen ging de pieptoon ook trager.

Ik reed met de radio aan maar kan me voorstellen dat dit geluid zeer irritant is als de radio niet aan staat.

Het geluid komt ergens links uit het dashboard meen ik toe horen, ergens mij de bediening van de electrische spiegels heb ik het idee. Kan er ook naast zitten hoor, maar meen dat het gepiep daar ergens vandaan komt.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

voorbaat dank, Douwe die bijna verliefd is op zijn gti

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 15 december 2005 06:04 PM
  [ # 1 ]

Dat doet de mijne ook Confused ik weet ook niet wat het is, de ene keer is het er wel en de andere niet.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263

Gepost: 15 december 2005 06:32 PM
  [ # 2 ]

Weet je zeker dat het links uit het dashboard komt? Ik had met de C15 ook een piep, maar die was toch echt het gevolg van een droog lagertje tussen ruitenwisserkrukas en drijfstang (zeg maar het “big end” lager).
Als je dat toch echt hebt weten uit te sluiten vraag ik mij af hoe het piepje klinkt. Lijkt het op de piep van de lichtverklikker of klinkt het hoger, dan wel lager? Wat ik nu kan bedenken is een relais dat gaar is of door een lekstroompje wordt bekrachtigd, wat hij verbreekt als hij opkomt, maar dat klinkt meer als een soort gezoem.
Al met al een vreemd verhaal, dat ik met BX nog niet meegemaakt heb en ben daarom erg benieuwd naar de uitkomst.

`verum ipsum factum’

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 15 december 2005 07:51 PM
  [ # 3 ]

erg bijzonder verhaal ja, nog nooit van gehoord.. Zit je licht aan verklikker daar niet ergens? Kan die niet een klein beetje contact maken op één of andere vage manier?

Profiel  

jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 15 december 2005 08:30 PM
  [ # 4 ]

De lichtverklikker zit inderdaad links onderaan tegen de binnenkant van de beplating van de de stuurkolom. Als je aan de onderkant van de beplating linksonder ongeveer 4cm voorbij de rand voelt, dan kun je hem aanraken. Hij is ongeveer net zo groot als een relais, alleen wat langer en is flexibel opgehangen. Als je je stadslicht aandoet en je gaat op het geluid af vind je hem natuurlijk ook. Als je lange vingers hebt kun je de stekker ervan loskoppelen en als dan het piepje de ruitenwissers niet meer vergezelt, dan is de herkomst van het piepje gelokaliseerd en rest alleen nog het achterhalen van de oorzaak…

`verum ipsum factum’

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 15 december 2005 10:04 PM
  [ # 5 ]

En ik dacht dat ‘t zo’n gek idee was.. De wegen van een BX kabelboom zijn soms niet te doorgronden…  Wink

Profiel  

R.Nicolaas
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 297

Gepost: 15 december 2005 11:59 PM
  [ # 6 ]

De mijne piept ook maar bij mij is het zeker geen electronische piep het is een hele hoge piep die met de snelheid van de ruiterwisser mee gaat. bij interval en de “normale” stand piept ie meestal soms ook bij de snelle stand. maar als het hard genoeg regent piept ie helemaal niet. ik denk dat het aan een lagertje ligt. eerst dacht ik ook dat het geluid electronische was maar kwam er achter dat het dus anders is.
Ik heb nog niet gekeken hoe dit op te lossen aangezien ik het niet urgent genoeg vondt in vergelijking met de rest van de troubels hahaha.

Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven Smile

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 16 december 2005 12:04 AM
  [ # 7 ]

Re: electronische piep met ruitenwisser mee

Douwe schreef:

Beste mensen,

Vandaag begon mijn bx opeens een electronische pieptoon te geven bij het gebruik van de ruitenwisser.

Vandaag regende het een beetje en deed dus mijn ruitenwisser aan op de interval mode. Geen problemen geen gepiep, maar toen ik hem even later overzette op de volgende stand hoorde ik een electronisch piepgeluid. Dit piepgeluid piept telkens lekker met de ruitenwisser mee en als ik deze weer uit doe is het dan ook weer afgelopen.
Toen ik de ruitenwisser uitzette moest deze nog terug in z’n normale stand dit ging wat trager en hiermee samen ging de pieptoon ook trager.

Ik reed met de radio aan maar kan me voorstellen dat dit geluid zeer irritant is als de radio niet aan staat.

Het geluid komt ergens links uit het dashboard meen ik toe horen, ergens mij de bediening van de electrische spiegels heb ik het idee. Kan er ook naast zitten hoor, maar meen dat het gepiep daar ergens vandaan komt.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

voorbaat dank, Douwe die bijna verliefd is op zijn gti

Dat kan dan eigenlijk alleen maar van het intervalrelais afkomstig zijn, als het zeker niets mechanisch is tenminste. Een stervend raammechaniek kan ook raar piepen btw.

Het intervalrelais is de 1e wat grotere toeter die je tegenkomt van links naar rechts op de zekeringplaat; zit op de 3e positie van links iig, dus niet zo’n plat relais als de eerste 2 of laatste 2.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 23 december 2005 08:51 PM
  [ # 8 ]

>schop<
Ben wel benieuwd of er nog nieuws is betreffende dit topic. Was het inderdaad een gaar intervalrelais, misschien de lichtverklikker die op vage wijze zachtjes meezingt als de ruitenwissers hun werk doen, of toch stiekum een droog lagertje? ConfusedConfused:
Douwe, of wie het weet, deel het mede Exclamation  Rolling Eyes

`verum ipsum factum’

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook