Heeft er iemand goede tips om het knakken van de deurschanieren te verminderen bij het openen van de voordeuren? Of hoort dit nu eenmaal bij de slijtage van de schanieren, want de achterdeuren die veel minder gebruikt worden hebben dit niet. Invetten en smeren heb ik al gedaan maar zonder veel resultaat.
Re: knakken voordeuren
mvbbx schreef:Heeft er iemand goede tips om het knakken van de deurschanieren te verminderen bij het openen van de voordeuren? Of hoort dit nu eenmaal bij de slijtage van de schanieren, want de achterdeuren die veel minder gebruikt worden hebben dit niet. Invetten en smeren heb ik al gedaan maar zonder veel resultaat.
dat zou ik ook wel eens willen weten, heb ik ook aan de deur. Maar mijn deur hangt ook een beetje. Als je hem open wilt doen moet je ook echt ff kracht zetten,
misschien is het alleen zorgen dat de eur weer recht komt te hangen in de schanieren en het knakken dan over is?
Kweet nie of jou deur ook toevallig een beetje hangt.
Re: knakken voordeuren
Volgens mij is het een kwestie van de scharnierpennen vervangen, want die slijten door veelvuldig gebruik. Ik weet het niet 100% zeker..
Die van mij knakken ook mooi, en het portier hangt ook lichtelijk. ‘k noem het karakter
ik vind het ook wel een beetje bij de bx horen, je herkent een bx in ieder geval direct!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:ik vind het ook wel een beetje bij de bx horen, je herkent een bx in ieder geval direct!
hahaha, het hooort er gewoon bij, nou dan laat ik het maar zo ga er dan ok maar niet aan zitten klooien, zolang de deur nog blijft hangen
Heb nooit anders geweten dan dat ze knakken eigenlijk, charmes van de auto ops:
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mijn bovenste scharnierpen is laatst geknapt, ik heb er een boutje in gezet (die ik toevallig had liggen) met de zelfde dikte als de originele pen. Hij hangt nu iets minder en “knakken” doet hij helemaal niet.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Nieuwe scharnierpennen kosten niks. Je kunt ze er zo in timmeren (en de oude er daardoor uit slaan). Ze zijn iets samendrukbaar (of: ‘zetten zich’ als ze er in zitten). Ze moeten er goed strak in zitten om schade aan de deur te voorkomen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Handjes schreef:Nieuwe scharnierpennen kosten niks. Je kunt ze er zo in timmeren (en de oude er daardoor uit slaan). Ze zijn iets samendrukbaar (of: ‘zetten zich’ als ze er in zitten). Ze moeten er goed strak in zitten om schade aan de deur te voorkomen.
Bedankt voor de tip, ik zal ze volgende week even halen. De bout was in eerste instantie ook slechts een (goede) noodoplossing.
Dat knakken is volgens mij de deurhouder die je hoort.
Ik heb nog geen BX gehad die het NIET deed.
Dat knakken hoort er inderdaad bij en komt van een soort arrèteerpalletje dat de deur vasthoudt als hij volledig openstaat. Dat zit in de deur en grijpt op het stangetje dat voorkomt dat de deur te ver opengaat. Een likje vet op dat stangetje laat het al wat soepeler lopen en dempt de ‘knak’.
Als deuren gaan hangen is er eigenlijk maar een oplossing: scharnieren ietwat verbuigen. Dit moet met beleid gebeuren, want iets te ver en je moet terugbuigen. En met teveel heen en weer buigen wordt metaal moe en verergert het probleem, waardoor nieuwe scharnieren inlassen als oplossing overblijft.
`verum ipsum factum’
De beste oplossing is om de deurvangers met een boor weer netjes rond boren (5 of 6 mm, ligt eraan hoever deze is uitgesleten) en dan gewoon weer een nieuwe krimp-pen in te slaan. dan is het knakken ook voorbij
krimp-pennen kosten niets en het is in feite 5 minuten werk per deur. dus reken op ruim half uurtje voor alle vier de portieren, en ze zijn weer knak-vrij
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Okee, had al zo’n vermoeden dat het niet met een gericht likje vet te verhelpen was D De deuren hangen en sluiten verder nog goed dus laten we het idd maar op karakter houden wink
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ik had bij mijn BX “knakkende achterdeuren” Gevolg was wel dat het blik van de middenstijl op sommige plaatsen steeds bij het openen heen en weer ging => lak barstte er af => roestplekjes.
Jeroen
jeroen_m schreef:Dat knakken hoort er inderdaad bij en komt van een soort arrèteerpalletje dat de deur vasthoudt als hij volledig openstaat. Dat zit in de deur en grijpt op het stangetje dat voorkomt dat de deur te ver opengaat. Een likje vet op dat stangetje laat het al wat soepeler lopen en dempt de ‘knak’.
Ik heb dit probleem regelmatig gehad met onze BX-en, en een likje vet hielp echt niet meer. Het stangetje dat de deuruitslag regelt, zit met een pennetje vast aan de carroserie. Maar de carroserie wil daar nog wel eens wegslijten, waardoor dat pennetje los gaat zitten. Door de grote veer die achter het deuruitslagding zit, klikt hij dan heel hard als je de deur open of dicht doet, vanwege de speling! Dit is op te lossen door met een hamer de carroserie terug te slaan, tot de speling weg is, of iets tussen het pennentje en de carroserie te stoppen. (spijkertje of zo)
Dit heeft bij 3 bx-en van ons al geholpen…
Ik heb nog even gezocht:
Het gaat dus om dat stukje blik, (de pen zit nog in de onderste)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
en een likje vet hielp echt niet meer
Als ik naar de foto kijk zie ik wat je bedoelt…maar ik ga idd maar eens proberen om de spelingsruimte met iets op te vullen.