Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 17-02-2012
- ZX reflex 1.9d
- Xsara collection 1.6i 8v
- XM prestige 2.1 td break
Onze zx 1.9d van 1992 start nog goed maar soms tikt de startmotor dan moet je het contact afleggen terug opleggen terug laten gloeien en dan start hij normaal.
Is het moeilijk om een startmotor van deze te vervangen?
Heb je daarom een brug nodig of kan het ook gewoon met een krik?
nu: Citroën Xm prestige break 2.1td 2000
Citroën Xsara millesime 1.6i 2000
Ford Ranger XLT 2.5td 2002
ex: Citroën Zx reflex 1.9d 1992
Binnenkort ter vervanging zx: Citroën C5 Exclusive break 2.2hdi 2004
Voordat je de startmotor gaat vervangen maak eerst eens even het contactje schoon van het dunne draadje wat op het startrelais zit. Dit wil nog wel eens helpen. Ik had het soortgelijke probleem medio vorig jaar en na het schoonmaken hiervan doet ie tot op heden toe zonder problemen.
Mocht dit het niet zijn, het vervangen van de startmotor bij een 1.9D is niet moeilijk. Zit behoorlijk makkelijk en toegankelijk tussen het blok en de radiateur.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 17-02-2012
- ZX reflex 1.9d
- Xsara collection 1.6i 8v
- XM prestige 2.1 td break
oke bedankt schoonmaken bedoel je een beetje afschuren?
mischien domme vraag maar ik weet nog niet zo veel.
nu: Citroën Xm prestige break 2.1td 2000
Citroën Xsara millesime 1.6i 2000
Ford Ranger XLT 2.5td 2002
ex: Citroën Zx reflex 1.9d 1992
Binnenkort ter vervanging zx: Citroën C5 Exclusive break 2.2hdi 2004
coolman3267 schreef:oke bedankt schoonmaken bedoel je een beetje afschuren?
mischien domme vraag maar ik weet nog niet zo veel.
Domme vragen bestaan niet, alleen maar domme antwoorden.
Met schoonmaken bedoel ik inderdaad even het stekkertje eraf halen, bevestigingslipje schoonmaken en een klein beetje schuren met een stukje fijn schuurpapier. kijk meteen even of het stekkertje wel strak om het lipje gaat om te zorgen dat daar genoeg contact zit.
Houd er rekening mee dat het misschien niet eens de startmotor hoeft te zijn. De oorzaak kan ook een slecht contactslot zijn.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dan tikt er volgens mij niets, deze starter tikt wel. verder: wat MacNail zegt.
Hilko16TZI schreef:Dan tikt er volgens mij niets, deze starter tikt wel. verder: wat MacNail zegt.
Heb je ook weer gelijk in. Om de startmotor ff snel te testen:
Kan je het draadje op het startrelais niet heel even overbruggen met een draadje direct vanaf de pluspool van de accu? Even contact maken en dan weet je tenminste zeker dat de startmotor goed is, of vergis ik me nu?
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Zou je dat wel doen? Weet je hoeveel stroom een startmotor trekt?
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Jawel, maar daarvoor heeft ie dan ook een dikke kabel direct aan de startmotor liggen. Die wordt geschakeld via het relais, en daar zit maar een dun draadje aan hoor. Zo testen kan, wel zorgen dat de auto in vrij staat en dat de handrem aangetrokken is
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Oh ja ik was al weer vergeten hoe het werkt, de start selenoide zorgt er dan voor dat de startmotor stroom krijgt, je hoeft alleen de start selenoide te voeden met de draad en niet de startmotor zelf, zo iets is het toch?
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
U gaat door voor (vul maar in)
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, een nieuwe baan? daar zoek ik al een tijdje naar.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ok, dit was zoals het in forumtermen heet off-topic.
Laten we nu maar wat tips strooien.
Een tikkend startrelais is:
1 een accu die op sterven ligt
2 slechte contacten, volgens mij is de oplossing dan:
- startmotor demonteren (eerst de accu loskoppelen)
- het startrelais eraf halen en uit elkaar halen, relais schoonmaken en gangbaar zodat hij weer soepel heen en weer kan
- de contacten die de startmotor stroom geven reinigen en schoonmaken
- evt de startmotor zelf reinigen, misschien koolborstels die versleten zijn of smerig of de commutator (dat is waar de koolborstels tegen aan lopen) schoon maken
3 de startmotor is versleten en af.
Zo te horen gok ik op optie 2
suc6
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 17-02-2012
- ZX reflex 1.9d
- Xsara collection 1.6i 8v
- XM prestige 2.1 td break
optie 1 is het niet want baterij is nog niet zo oud en word regelmatig eens opgeladen.
optie 3 is het ook niet want hij ziet er nog fris uit.
optie 2 denk ik dan wel ook.
we hebben dat ook eens gehad met onze mobilehome (c25 2.5d)
en die startmotor is dan door de garage vervangen geweest.
nu: Citroën Xm prestige break 2.1td 2000
Citroën Xsara millesime 1.6i 2000
Ford Ranger XLT 2.5td 2002
ex: Citroën Zx reflex 1.9d 1992
Binnenkort ter vervanging zx: Citroën C5 Exclusive break 2.2hdi 2004
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Vergeet even het kontakstslot niet , dat kan ook wel eens slecht kontakt maken .
Dus de test met de draad rechtstreeks op de batterij geeft hier uitsluitsel .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Er is aangegeven dat de motor tikt, dat betekent dus dat het startrelais wel stroom krijgt maar de startmotor niet.
Maar even met een draad testen is natuurlijk een kleine moeite. Maar zoals er al aangegeven werd doet hij het soms wel en soms niet dus ik ga toch voor de slechte contacten.
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 17-02-2012
- ZX reflex 1.9d
- Xsara collection 1.6i 8v
- XM prestige 2.1 td break
ik zal er straks eens naar kijken.
mijn pa is er mee naar zijn werk vandaag.
nu: Citroën Xm prestige break 2.1td 2000
Citroën Xsara millesime 1.6i 2000
Ford Ranger XLT 2.5td 2002
ex: Citroën Zx reflex 1.9d 1992
Binnenkort ter vervanging zx: Citroën C5 Exclusive break 2.2hdi 2004