Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Zie hier, pagina 8: http://grootpan.home.xs4all.nl/bxnl/bx_schema_6_1987_1.html
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Thanks voor de tips en het schema. Al kost het me de nodige moeite om er wijs uit te worden als leek…
Ik heb vandaag de motor voor de rechterdeur getest. Deze (donor)deur heeft nog geen elektrische ramen, en mijn grote vriend de Franse beun heeft de kabelboom achter het dashboard afgeknipt, maar ik heb goed niews. Het mechanisme ligt weliswaar op de passagiersstoel, maar gaat keurig op en neer bij bediening van de knoppen. Rechtsvoor werkt, weliswaar niet ingebouwd, prima!
Het gedeelte van het schema van Vermond met betrekking tot de rechterdeur werkt dus.
Dan moet het toch haast wel in de bedrading zitten?
Verder heb ik de kap van het stuurhuis verwijderd, om een wat beter zicht te krijgen.
Heb er een paar foto’s van gemaakt, maar wat een wirwar van bedrading zeg…
Ik hoopte eigenlijk dat ik de kabelboom vanuit de deur zou kunnen volgen, om zo de bedrading te testen, maar dat is helaas te makkelijk gedacht. Schema is van types na 1987, en bij mijn type 1 zit de bediening helaas (uiteraard) niet in de deur. Klopt mijn veronderstelling dat de bekabeling vanuit de deur (de kabels schieten omhoog bij de zekeringenkast) richting de schakelaar vertrekken, en vervolgens via de schakelaar weer richting zekeringenkast komt?
Voor de liefhebbers wat foto’s:
Er hangen wel een aantal stekkers los, maar ik heb geen idee waar die voor zijn. Lijkt mij dat er wellicht altijd wat stekkers “overblijven” als je bepaalde opties niet hebt?
P.S.
Ik heb ook even in het schema van een GT gekeken, aangezien die volgens mij ook bediend worden met knoppen op de middenconsole? http://grootpan.home.xs4all.nl/bxnl/bx_schema_5_19GT_1.html
Daar lijkt het alsof de draden rechtstreeks van het motortje naar de bediening lopen. Ik kan op dat schema het relais echter niet vinden, dus wellicht dat dat weer anders werkt? Eigenlijk moet ik dus het schema van een 1985 TRD hebben..
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Toevoeging:
Ik heb op de site die Vermond stuurt ook nog het schema van de BX 14 from 1983 bekeken.
Ik ging er vanuit dat in dat schema geen elektrische ramen zaten, maar dat is dus niet zo.
Las het als een basis BX zonder opties, maar de elektrische ramen (voor) staan er wel degelijk op.
Dat schema maar eens uitpluizen dus.
Allereerst een korte vraag.
In het schema voor de BX 1983, http://grootpan.home.xs4all.nl/bxnl/bx_schema_1_14_1983_3.html, 62-68, zie ik onder de motortjes. Dat denk ik althans. 37 is de RH Front door winder, en de 57 is de LH Front window wiper motor. Volgens mij is dat laatste bij 57 een foutje, en moet wiper ook winder zijn. Of de ruitenwisser (is wiper toch?) moet bedient worden met de schakelaar “Front window winder switch LH”.
Ik kan er in een dergelijk schema vanuit gaan dat enkel de draden in dit schema daadwerkelijk bestaan?
Verder staat er niet specifiek als relais genoemd, maar ik vermoed dat het relais R3 is, dat tekeningetje met een spiraal erin?
Sorry, ben geen techneut
Verder staat er in het schema bij de bedrading geregeld een “H”. In het schema vind ik enkel de term “Passenger Compartment” bij de code “H”. Kan ik hier uit opmaken dat het schema niet specifieker is, dan dat de bedrading in het “passagiers gedeelte” zit? Das nogal een ruim begrip namelijk :p
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik denk dat je daar het goede schema te pakken hebt. De bediening zit bij een type 1 op de middenconsole toch? Het relais is R3, dat is een relais wat op het zekeringenbord zit. De letters zoals H geven het inderdaad niet specifieker weer dan dit. Maargoed, dit schema is goed te controleren. Er komt bij de middenconsole een voedingsdraad aan vanaf R3. Ik zou eens de output van de schakelaars meten, als de stekker er nog op zit. Dus 1 en 5. Die zou van -12 naar 0 en 12V moeten gaan.
Mocht dat goed zitten, meet dan de weerstand als de stekker los is, over de bedrading naar de deur. Als de motor goed is, en de schakelaar geeft de goede outputs, dan moet het wel in de bedrading via de deur zitten.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
De bediening zit inderdaad op de middenconsole. Het relais ken ik, alleen in 1987 schema benoemen ze daadwerkelijk het relais, hier moet ik het doen met een symbool dat ik niet herken. Maar ik had het idee al dat dat het relais zou zijn inderdaad.
Als ik het goed begrepen heb in een ander topic, is de schakelaar als volgt:
1: Motortje 2: + 3: Relais 4: + 5: Motortje.
Correct?
Ik heb overigens met een losse accu het raam half open gezet, en het beweegt geen van beide kanten op. Het is dus niet zo dat het maar één kant op niet werkt.
Maar als ik je goed begrijp, moet ik meten tussen de beide uiterste waarden, dus de 2 draden naar de motor? En dan in verschillende standen van de schakelaar? Doe ik bij thuiskomst!
De weerstand met de bedrading van de deur, die kan ik meten (met het contact uit) op één van beide uiteinden van de schakelaar, en één van beide draden in de deur?
Echt bedankt Vermond, ik had dit met mijn beperkte kennis van elektronica al lang opgegeven… Als je er geen verstand van hebt, schrik je je helemaal de tering van alle draden als je de kap van de stuurkolom verwijdert….
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Allochteun schreef:Als ik het goed begrepen heb in een ander topic, is de schakelaar als volgt:
1: Motortje 2: + 3: Relais 4: + 5: Motortje.Correct?
Ik snap niet helemaal wat je hier mee bedoelt, maar de schakeling zit eigenlijk als volgt in elkaar:
relais R3 stuurt spanning naar de schakelaars op de middenconsole. De massa (of ‘-’) is de auto zelf, want de ‘-’ van de accu is verbonden met de carroserie. De schakelaars zijn namelijk verbonden met deze massa op punt ‘m5’. Dit punt is waarschijnlijk het massapunt onder de bestuurdersstoel. Op een raamschakelaar zitten 2 draden die naar de raammotor gaan. Het enige wat de schakelaar doet is een potentiaal verschil van 12V op deze draden zetten. Volgens mij gaan aansluitingen 1 en 5 van de schakelaar naar de raammotor toe. Dus als je op deze aansluitingen voltage meet, dan zou je bij ingedrukte schakelaar Of 12V, Of -12V moeten meten. Het raam moet immers omhoog en omlaag kunnen. Als deze spanningen aanwezig zijn, dan zit er dus iets fout met de motor, of de bedrading naar de motor.
De bedrading kan je vervolgens checken door de weerstand te meten. Dus kijk of de weerstand naar 0 gaat als je een draad aan de motorkant meet en aansluiting 1 of 5 meet op de stekker (dus niet de schakelaar)
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Dat kwam uit een ander topic, en moest van links naar rechts de stekker van de schakelaar voorstellen.
Ik heb gemeten en heb resultaten!
Ik meet op de stekker keurig 12 volt (naja.. 11,9) en -12 volt bij bediening van de schakelaar.
Ik meet op 1 draad naar het motortje 0 Ohm. (Gele draad, gele stekker).
Ik meet op 1 draad naar het motortje 1 Ohm. (Gele draad, zwarte stekker).
Bingo, door naar de koelkast, en probleem gevonden?
De bekabeling van de schakelaar naar het motortje is normaal een ononderbroken draad toch? Zitten geen stekkertjes of andere componenten meer tussen die een weerstand kunnen geven?
Conclusie zou dan dus zijn, dat die draad ergens gebroken is. Nu nog uitvogelen hoe ik die draad ga volgen, aangezien die behoorlijk zitten weggewerkt, en ik met code “H” niet veel verder kom waar precies Of zou jouw advies zijn om gewoon een nieuwe te trekken?
Als ik nu eens de werkende draad op het motortje aansluit, en vervolgens even tijdelijk een andere draad leg van het motortje naar het punt op de schakelaar de draad ontspringt, dan kan ik zonder risico de boel testen toch?
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij wel. Gaf de meter 1 aan of 1,00? Als het alleen een 1 is is de weerstand oneindig en dus draadbreuk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als je de voorstoel weg haalt, de plastic beplating bij de dorpel en de middenconsole, dan kan je de vloermat omhoog halen. Dan moet je de draad aardig kunnen volgen.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Was ik al bang voor ja.
Is inderdaad wel te doen, maar niet een klusje van 10 minuten
Maar testen door even een andere draad te gebruiken, kan ik gewoon veilig doen toch?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Jep!
Wat gaf de meter aan? 1 of 1,00?
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
1.
Maar ik heb hem!
Ik wilde de draad gaan volgen vanaf het punt waar hij bovenin het dashboard verdwijnt, en heb daar spontaan een losse draad in mijn handen… Al een paar keer voorzichtig aan die draden getrokken, en nu valt ie ineens los.
De uiteinden even in elkaar gedraaid, en het raam ging op en neer!
Wel nog een ander puntje van zorg. Het raam gaat de 1e CM’s naar beneden en de laatste CM’s naar boven zeer moeizaam. Naam boven moest ik het raam zelfs een beetje “helpen” door aan de onderkant lichtjes te duwen, anders ging de laatste cm echt niet.
Dit zal hem wel in het motortje zitten gok ik…
Vermond, en anderen ook uiteraard, thanks voor de hulp!
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat zit hem waarschijnlijk niet in de motor, maar in de raamgeleiding.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Allochteun schreef:Maar ik heb hem!
Gefeliciteerd, je hebt er genoeg moeite voor gedaan!
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Heey mensen,
De bedrading is gerepareerd en zit weer op zijn plek. De draad door de deur zag er ook beroerd uit, dus ik heb vanaf het gebroken punt, een nieuwe draad naar het motortje getrokken. Boel weer ingebouwd en het nodige vet op de wieltjes van het mechanisme en de raamgeleiding ingespoten met vet.
Raam opent en sluit nu zonder haperingen en gaat keurig tot boven toe dicht!
In het kader “nu we toch bezig zijn” wilde ik ook gelijk het knopje repareren om mijn binnenverlichting automatisch aan te laten gaan. Het knopje losgehaald, maar er zit helemaal geen draad aan. Daar moet ik dus nog wel even naar kijken. Niet het belangrijkste, maar als we dan toch bezig zijn moet ook alles werken .