Koppeling afstellen?!?!
griffin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-08-2004

Gepost: 07 augustus 2004 07:33 PM

Allereerst HOI!

Ik heb een BX uit 1990 met het volgende probleem.

De koppeling moet je echt helemaal door de grond heen trappen om nog goed te ontkoppelen. Om ‘m in zn achteruit te krijgen moet ik zelfs de motor uitzetten.

Nu zie ik (denk ik) dat de hendel van de koppeling afstelbaar is. Mijn simplistische omschrijving:

Er zit een stuk schroefdraad met daar op een moer. Het lijkt me dat als ik die verder het schroefdraad op draai dat de slag dan langer wordt en dus beter zal ontkoppelen.

(dit alles zit onder de motorkap helmaal voorin de auto, als je er voor staat iets aan de rechter kant.)

Heb ik daar gelijk in?

Hij slipt overigens niet, hij grijpt wel heel vroeg aan.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 07 augustus 2004 07:39 PM
  [ # 1 ]

Re: Koppeling afstellen?!?!

Dat heb je helemaal correct! Even een paar mm (of misschien wel hele cm) die moer verderop - naar einde van schroefdraad toe - draaien. Contramoertje weer vastzetten, klaar.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 07 augustus 2004 07:40 PM
  [ # 2 ]

En welkom Very Happy

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
griffin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-08-2004

Gepost: 07 augustus 2004 07:48 PM
  [ # 3 ]

(heerlijk zo’n snel en actief forum!)

Even vood de duidelijkheid. Moet ik die moer nu verder het schroefdraad opdraaien (de moer verplaatst zich naar rechts)

Of juist de van het schroefdraad afdraaien. (de moer verplaats zich naar links)

Thx alvast.
Wink

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 07 augustus 2004 07:54 PM
  [ # 4 ]

Heeft iemand een vraagbaak? Daar staat precies het aantal mm in dat de moer van het aanslagpunt moet zitten.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 07 augustus 2004 08:18 PM
  [ # 5 ]
griffin schreef:

Even vood de duidelijkheid. Moet ik die moer nu verder het schroefdraad opdraaien (de moer verplaatst zich naar rechts)

Of juist de van het schroefdraad afdraaien. (de moer verplaats zich naar links)

Ik weet niet wat links en rechts is. De moer moet in ieder geval verder naar het uiteinde van de schroefdraad (losdraaien dus).

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 07 augustus 2004 08:40 PM
  [ # 6 ]

Ik begrijp hier uit…dat je teveel speling hebt op de koppeling, zodat hij niet goed vrij komt ?

Dan moet je hem dus strakker aandraaien…zodat de kabel dus *korter* wordt.

Overigens…..ik heb nogal eens last gehad van BX koppelings-pedalen die enigzins verbogen en daardoor ook hetzelfde verschijnsel kregen.
(of zelfs bij de hevel afbraken)

EN…..niet onbelangrijk…..kontroleer even je pedaal-as bij je voeten…of daar ook niets aan de hand is.

Alhoewel dit soort zaken vooral voorkwam bij de oudere types BX….zou je het wel even kunnen checken. Cool

Maar het kan natuurlijk ook gewoon een versleten drukgroep/koppeling zijn.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 07 augustus 2004 10:52 PM
  [ # 7 ]

Euh, je hebt gelijk Bram. De kabel moet in dit geval juist ‘strakker’ gedraaid worden, dus het moertje moet van het uiteinde weg gedraaid worden (vaster).

Profiel  
 
griffin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-08-2004

Gepost: 08 augustus 2004 12:13 AM
  [ # 8 ]

Thx heren….ik ga het gelijk morgen proberen.

Hopelijk krijg ik nog beweging in die moer.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 08 augustus 2004 12:17 AM
  [ # 9 ]
griffin schreef:

Thx heren….ik ga het gelijk morgen proberen.

Hopelijk krijg ik nog beweging in die moer.

In mijn herinnering…..zijn het 2 moeren tegen elkaar (voor de borging), maar het kan zijn dat het veranderd is. Confused:

Dat is best een kl#teklusje…omdat je er niet zo gemakkelijk bij kunt…..als ik me goed herinner, deed ik het altijd van onderaf.

(die koppeling bijstellen dus) Twisted Evil

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 08 augustus 2004 12:19 AM
  [ # 10 ]
griffin schreef:

Thx heren….ik ga het gelijk morgen proberen.

Hopelijk krijg ik nog beweging in die moer.

Voor de zekerheid vandaag inspuiten met WD40 Wink

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 08 augustus 2004 12:25 AM
  [ # 11 ]
Lelijke Eend schreef:

Voor de zekerheid vandaag inspuiten met WD40 Wink

Goeie tip, ja. Cool

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 762
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 08 augustus 2004 06:01 PM
  [ # 12 ]

Uit de vraagbaak:

Verdraai de bout van de drukstang die de ontkoppelhefboom bedient (zit bij je bak) zodat er bij het pedaal een speling van minimaal 8 mm ontstaat. De speling moet ontstaan tussen de nok en de flank van het pedalenstel.
Meet de slag van het koppelingspedaal. Deze moet tussen 130 en 150 mm liggen.

Ik heb nu een digitale camera!
Plaatje uit de nederlandse vraagbaak:

Profiel  
 
kriscitroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 25-04-2009

Gepost: 25 april 2009 04:07 PM
  [ # 13 ]

Even een vraagje: Mijn vader is nu bezig met een nieuwe koppelingskabel in de auto te zetten. Alleen kan die niet worden afgesteld, want hij komt er niet goed bij. Heeft iemand een tip hoe je hem kan afstellen?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook