Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
citroworld heeft ook alleen de 21 Watt’ers, en ik ga dat niet nog eens riskeren (ik ben al 20 euro kwijt aan verkeerd lampjes en verzendkosten….) ik zie dat Dirk Sassen wel nog de 18Watt lampjes heeft, maar het is toch niet mogelijk dat voor een ‘debiel’ lampje ik naar Duitsland of NL moet uitwijken?!
nuja, ik heb hier (in BE dus) nog wat navraag gedaan, en we zien wel.
maar toch bedankt om mee te denken
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
allé, we zijn weer wat geld kwijt, en wat diesel, maar ik heb nu wel 10 lampjes gevonden van 15 Watt, is iets minder dan de 18 Watt origineel maar kom… natuurlijk wat ik al vreesde is ook uitgekomen, door wat te frutselen aan de nog goeie ‘pinker’ is daar ook zo’n oud draadje van losgekomen, dusja… nuja, op dat akkefietje na, werkt alles dus weer. Zit ik ook even in mijn doos lampen voor CX te kijken, tiens, 21 Watt lampen, nog meer tiens, P25/1, tiener de tiener de tiens, ze passen op DS!? dus blijkbaar had ik tussen mijn CX spullen nog 21 Watt lampen die net wel passen voor de pinkers van mijn DS, dom!
ondertussen gaan we ons ook eens wagen om een mistachterlicht te plaatsen en hopelijk te doen werken… heb een mooi rood rechthoekig schakelaartje gevonden, dus we gaan er eens aan beginnen deze avond. Oja, enkel ter info, maar ik zie niet veel andere mogelijkheden dan de lamp onder de achterbumper te hangen naast de 2 achteruitrijlichten en tussen de trekhaak (precies een kerstboom aan het komen…) of zou ik één van de twee achteruitlampen afdoen, en daar mistlamp plaatsen, mag toch ook denk ik als je er van elk 1 hebt, en achteruitrijlichten zijn zelfs niet verplicht dacht ik in BE voor wagens van die bouwjaren…
tripoidehoes vervangen staat even in de koelkast… denk eraan om ze beide direct te vervangen, direct die hoezen aan de wielen ook meepakken?
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Trekhaak!
Hier in NL gelden regels dat bij aanhanger gebruik het mistachterlicht op de auto automatisch uit moet gaan, mbv contact in stekerdoos geloof ik. Ik neem aan dat dit voor BE ook geldt?
Even zoeken in forum, is al eerder besproken.
hier dus:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1586722/
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
vraagje, ik ben dus begonnen met de installatie van de mistlamp achter, meer bepaald het knopje in het interieur om de lamp te bedienen. Nu had ik de tip gekregen van Boulanger om af te takken van het klokje, maar daar klopt het dus ergens niet denk ik. Ik heb dus de draad met de rode stekkertjesbus afgetakt, en naar de klem van de ‘Suply’ van mijn knop verbonden, dan een ‘aarde’ draad getrokken, van de ‘earth’ pin van mijn knop, naar een boutje waar al een andere aarde draad op zit (vlak achter asbak - toerenteller). Nu heb ik dus een probleem, want het lichtje in mijn knop brand dus altijd, zelfs zonder het contact aan, uitgenomen als de lichten aanstaan… het zou dus omgekeerd moeten zijn… doe ik iets verkeerd of iemand een tip?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dat moet je even wat duidelijker beschrijven. Mischien met een schematje?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ik zal het nog eens deftig proberen uit te leggen… ik had dus de tip gekregen, om voor het mistachterlicht, de voeding voor de schakelaar, van de verlichting van het klokje te nemen… wat logisch lijkt, namelijk, lichten aan, lichtje klokje ook aan, dus dat is dan de voeding voor de schakelaar. dan een massa draad aansluiten, en dan met de laatste draad naar het licht zelf lopen. Nu heb ik dus de draad van het lichtje van het klokje (de middenste zou het moeten zijn) aangesloten aan mijn schakelaar, als voeding dus, en dan ook nog een massa draad aangesloten, aan een punt waar ook al een andere massa draad aan hing. Maar nu werkt mijn schakelaar dus omgekeerd, zelfs zonder het contact aan te zetten, brand mijn schakelaar, maar als ik mijn lichten aanzet, dan gaat ie juist uit? Ik dacht dus dat het de verkeerde draad was, dat ik de permanente voeding van het klokje beet had, das heb ik dan eens de meest rechtse draad aangesloten, maar daarmee doet mijn schakelaar niets, met of zonder lichten, met of zonder contact…
of er is vroeger mee gebeund, of ik doe iets verkeerds? (duidelijk ?)
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
en dan heb ik vanavond maar direct de derde draad getrokken naar mijn mistlamp, en nu wordt ik helemaal gek zeker? als de schakelaar aan staat (lichtje brand dus) dan brand mijn mistlamp niet? maw, de schakelaar werkt alleen als de lichten uit zijn, mistlamp werkt nooit??? (jaaaa, er zit een lampje in
De massa die je naar het lampje getrokken hebt, is dat echt massa? In het dashbord is nl onder een plastic vleugelmoer ook een punt waar een paar draden heen gaan wat een PLUS punt is. Heb dat zelf ook eens voor massa aangezien.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
hm, das interessant Egbert, is inderdaad met een plastic vleugelmoer… misschien eens een ander massapunt proberen… bedankt voor de tip, hopelijk was is het dit!
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
het was dus inderdaad geen massa punt, massa van het klokje gebruikt, en schakelaar werkt nu zoals het moet. Ondertussen de schakelaar ingebouwd, bedrading aangesloten, alle vijzen weer in het dashboard ed. Morgen nu nog het mistlicht zelf plaatsen achteraan, en de kabel doortrekken, en dan hoop ik er klaar mee te zijn. Nieuwe pinkerhouder en hoes tripoide zijn ook binnen, we kunnen weer verder. Maar nu gaan we eerst nog wat genieten van de ‘vrijdagavond’ na een hectische week.
bedankt voor het meedenken alvast! (foto volgt nog
Fijn dat je er uit bent
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
en hierbij 2 fotootjes, eentje van de rode schakelaar in het dashboard, en dan ene van de mistlicht achter onder de bumper.
ik dacht vandaag ook nog de nieuwe pinkerhouder achteraan te monteren… dan was ze klaar, maarja, blijkt die veer met dat plaatje erin zo krom als een banaan… zelfs mijn (eindelijk) gevonden lampen krijg ik er niet in, grrrr, morgen maar eens kijken of ik hier niet ergens in de buurt iets kan scoren, want die verzendkosten beginnen mijn str*t uit te hangen. als dat dan in orde is kan ze naar de keuring, hopelijk zonder teveel problemen aldaar…
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
zo, de pinker is eindelijk ook herstel (5 minuutjes werk want op den duur ken je het vanbuiten hé) maar nu viel mij bij een genoegdoend avondritje rond het blokje zaterdagavond op dat mijn klokkenwinkel niet meer verlicht wordt… en de naald van de snelheidsmeter trilt ook wat. Nu denk ik dat dit zou kunnen zijn doordat ik voor het mistlicht het klokkenspel er heb proberen uit te halen, en dat de kabel misschien in een knikje ofzo ligt, maar als ik dus die 4 parkertjes los, kan ik het klokkenspel er amper 5 cm ver uit trekken, is dit normaal? moeten er kabels los onder de motorkap?
kabel van je snelheidsmeter he…heeft onder de kap een koppelstukje waar je hem los kunt schroeven
[Break 20 Familiale ‘71]
Je kabel van de kilometerteller moet je afkoppelen (losdraaien) , afhankelijk van een kabel in een stuk of in twee delen kan je deze verwijderen.
Als de kabel in 2-en zit kan je deze ter hoogte van de accu losdraaien.
Succes.