Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011
- DS 3 E-HDI Airdream
Nou Berlingo, een specialist is over het algemeen een bedrijf dat jarenlang dealer is geweest van een bepaald merk, alleen de torenhoge kosten die dit met zich meebrengt niet meer kan / wil opbrengen.
Een specialist heeft nog steeds zijn contacten voor onderdelen etc.
Als vb noem ik autobedrijf Herrewijnen in spijkenisse. Jarenlang dealer van Subaru. Subaru wilde echter dat Herrewijnen aan al de eisen voor oa de showroom ging voldoen, waar hij simpelweg de ruimte niet voor heeft.
Zodoende is hij specialist geworden. Hij verkoopt nog steeds kleinschalig nieuwe auto’s en de garage is ook blijven bestaan.
Hij gebruikt nog altijd oem materiaal. Alleen hij is geen officieel dealer meer. Lekker belangrijk
En zo zijn er talloze bedrijven die als “universeel” bedrijf door gaan. Ik zou als ik subaru reed het volle vertrouwen in dit bedrijf hebben.
Zoals gebruikelijk ligt de waarheid in het midden.
Ik heb een tijdje gebruik gemaakt van de subdealer Balk (peugeot/Citroen)in Hauwert (bij Hoorn NH). Scherpe prijsstelling (geen A1 locatie, geen voorschriften van importeur aan pand) en goede service.
Vond het wel een probleem dat ik anno 2006 als vervangauto een Peugeot 309 meekreeg, wil geen auto waar ik zelf onderdeel uitmaak van de veiligheidskooi.
Verder was mijn ervaring dat wat betreft mechanische storingen oplossen de subdealer beter was, bij electronische storingen de dealer.
Het klopt wel dat subdealers vaak niet de volle 100% technische informatie meekrijgen die een merkdealer wel heeft.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Berlingo2.0HDi schreef:Arian schreef:Meer info stond er niet op de factuur. Maar ik ga er dus volledig van uit dat het de olie is die Dree beschrijft. Ook gezien de prijs (14,50 ex. per liter) lijkt me dat wel. De olie was 40% van de totale beurt. En ja, ook pollenfilter is vervangen.
Ik kom bij een garage die al ruim 45 gespecialiseerd is in Citroën en voor wie ik graag met een grote boog om bv die grote dealer in Rivierenland die begint met een V heen rijd. Daar heb ik geen al te beste herinneringen aan, als ik aan mijn andere ‘PSA-bolide’ denk, een 806 die ik al 10 jaar rijd.
Dus ja, iemand die de standaardprijs bij een ‘echte’ dealer wilt betalen, moet dat ook vooral doen.Zou het toch maar even navragen. Anders kost het straks je roetfilter en nog veel meer. En dan zal het niet voor garantie zijn. Tja de “specialisten” krijgen niet alle info die een dealer krijgt. Ook hebben ze niet de technische kennis zoals bij een dealer.
Olie kost overigens €18,95 per liter.
18,95 vind ik nog steeds belachelijk. Ik koop mijn olie altijd zelf en de dealer mag het er in gooien.
Hij rekent al arbeid en wil ook nog bijna 15 euro per liter in zijn zak steken, mooi niet.
Kijk hier maar eens: http://oel-shop.eshop.t-online.de/epages/Shop40006.sf/de_DE/?ViewAction=View&ObjectID=1491433&Page=2
Twee of drie weten meer dan 1
Het is duidelijk, voor olie moet je bij de dealer zijn; anders kunnen ze niet blijven bestaan..
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Knap dat jouw dealer dat pikt. Als je bij mij zou komen kon je dat mooi vergeten. Immers, als je bij Herman den Blijker gaat zitten eten sleep je je eigen biefstuk toch ook niet mee met de mededeling “je mag em klaar maken, maar ik gun je geen marge op het vlees….”...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Berlingo2.0HDi schreef:waterman schreef:En welke eisen stelt PSA dan precies aan die olie? Noem die eens?
De kwaliteitseisen heeft Snelle Dree al gegeven.
Ok, Berlingo,
Ik heb die specs eens even bekeken en kan daaruit niet opmaken dat PSA een speciale ‘low saps’-olie voorschrijft maar enkel een moderne olie welke aan de door snelle Dree gegeven voorwaarden voldoet.
Die speciale “roefilter-compatible” olie heeft als eigenschap dat hij veel minder “as” bevat bij verbranding. (iedere motor verbrand namelijk olie, ook al valt dat tussen de beurten door niet te meten) Daarom bevelen diverse autofabrikanten voor hun roetfilterdiesels een zogenaamde ‘low saps’-olie aan, die weinig asresten achterlaat bij verbranding. Eigenschap van deze oliën is dat ze ondermeer andere additieven bevatten. Daar moet een motor wél tegen kunnen. Vandaar dat een low saps-motorolie alleen moet worden toegepast bij dieselmotoren waar de autofabrikant dit nadrukkelijk adviseert. Uit de door Snelle Dree gegeven specs kan ik niet opmaken dat PSA deze olie uitdrukkelijk voorschrijft
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Knap dat jouw dealer dat pikt. Als je bij mij zou komen kon je dat mooi vergeten. Immers, als je bij Herman den Blijker gaat zitten eten sleep je je eigen biefstuk toch ook niet mee met de mededeling “je mag em klaar maken, maar ik gun je geen marge op het vlees….”...
Dat is geen vergelijking, bij Herman betaal je niet nog een keer voor de arbeid. Bij de dealer wordt je dubbel gepakt.
Twee of drie weten meer dan 1
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
filepoper schreef:Bij de dealer wordt je dubbel gepakt.
, wat een onzin zeg…
Het is een prima vergelijk. Kijk maar mee: herman koopt het stuk vlees in, neemt het op voorraad en heeft derhalve last van renteverlies. Vervolgens gaat hij dat stukje geschikt maken voor de bereiding, en pas als jij het besteld gaat hij over tot die bereiding. Op dat moment “koop” jij het stuk vlees en rekent herman én het stuk vlees én de bereiding.
Dat stukkie vlees kost Ome Herman inkoop 5 euro en jij lapt er 29 euro voor met 5 stukken groente en een bak friet voor. Dat heet “geld verdienen”.
Bij de dealer werkt het net zo. Olie bestellen, olie afrekenen, olie opslaan in een daarvoor aangechafte bulk, rente verlies, winstmarge, btw. En daar bovenop de arbeid om die olie in jouw wagentje te gieten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Precies: inkoop 5 euro, verkoop 29 euro incl. arbeid.
Dealer: inkoop 4 euro, verkoop 20 euro excl arbeid.
Zo’n onzin is het niet, Herman heeft nog aardig wat moeten doen voordat dat stuk vlees klaar voor consumptie was. De dealer koopt het kant en klaar, rekent 400% winst en daarnaast nog eens 80 euro per uur. Ik ben gekke Henkie niet.
Twee of drie weten meer dan 1
En dan nog de arbeid voor het laten weglopen van de olie, uhm het milieu verantwoord opvangen, opslaan en afvoeren naar een milieu goedgekeurd bedrijf.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Gekke Henkie gooit dat thuis natuurlijk gewoon door de gootsteen, dat spreekt voor zich…
Het is hierboven al gezegd. Dat garagebedrijf moet aan heel veel eisen voldoen aangaande opslag en verwerking van zowel de schone als de afgewerkte olie. Denk je dat er in het bedrag van Herman geen factor arbeid zit, omdat die niet op de rekening staat?
graddus schreef:Gekke Henkie gooit dat thuis natuurlijk gewoon door de gootsteen, dat spreekt voor zich…
Het is hierboven al gezegd. Dat garagebedrijf moet aan heel veel eisen voldoen aangaande opslag en verwerking van zowel de schone als de afgewerkte olie. Denk je dat er in het bedrag van Herman geen factor arbeid zit, omdat die niet op de rekening staat?
Dat denk ik wel, alleen bij de dealer vind ik het buiten proporties.
Twee of drie weten meer dan 1
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Er gaan er vast zoveel op de fles door de woekerwinsten die ze maken…
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
filepoper schreef:bij de dealer vind ik het buiten proporties.
Nogmaals, je mag je gelukkig prijzen dat er een dealer is die het ok vind dat jij je in Duitsland gekochte auto bij hem in onderhoud doet én daarbij nog zélf je olie meeneemt omdat je ze zelfs die winst niet gunt…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:filepoper schreef:bij de dealer vind ik het buiten proporties.
Nogmaals, je mag je gelukkig prijzen dat er een dealer is die het ok vind dat jij je in Duitsland gekochte auto bij hem in onderhoud doet én daarbij nog zélf je olie meeneemt omdat je ze zelfs die winst niet gunt…
Ik kan mijn geld maar een keer uitgeven, heeft niets met gunnen te maken.
Probeer gewoon zo min mogelijk geld kwijt te zijn aan autorijden zodat ik wat overhoud om aan mijn gezin te besteden. De importeur kiest er zelf voor om zoveel mogelijk van het bpm voordeel in eigen zak te steken, dat ik hem dan voor 4300 euro minder in Duitsland ga halen is jammer voor de dealer. Maar ik zou toch wel gek zijn om het niet te doen?
Twee of drie weten meer dan 1