Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarom koop je dan niet gewoon een fatsoenlijke 2de hands auto voor 6000 euro?
Dan houd je nog eens 10k in je zak.
Dat scheelt over de jaren heen bergen aan afschrijving, want dat is het duurste bij het auto rijden. Niet een paar euro op een litertje olie.
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Ik zou een fiets kopen, in Duitsland, want daar is ie misschien 45 euro goedkoper. De importeur steekt maar zo 20 euro extra in de zak… En als ik m’n uit Duitsland geimporteerde fiets voor onderhoud wegbreng naar de fietsenmaker in de buurt laat ik hem de ketting smeren met door mij ingekocht vet. Scheelt ook weer anderhalve euro.
Als straks die DS3 van jouw voor groot onderhoud moet kun je maar beter de achterbank platgooien om alle onderdelen kwijt te kunnen die je meeneemt naar je dealer…
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011
- DS 3 E-HDI Airdream
Hahah ik kan hier wel om lachen,
Filepoper is een duidelijk voorbeeld van een typisch Hollander.
Zoveel mogelijk geld besparen op (soms) de verkeerde dingen, echter kan ik me moeilijk voorstellen dat jij je garantie behoud wanneer je er olie van de Action in mietert.
Nu geloof ik ook niet dat jij naar de merkdealer gaat, iets wat ik overigens ook niet zou doen was het niet voor die verdomde garantie, maar toch.
Ik ben, zoals eerder genoemd, ook niet te spreken over de prijzen die momenteel gehanteerd worden als std tarief bedragen bij de Citroen, maar zit er de komende 2 jaar toch aan vast.
Arjan Verkade schreef:Waarom koop je dan niet gewoon een fatsoenlijke 2de hands auto voor 6000 euro?
Dan houd je nog eens 10k in je zak.Dat scheelt over de jaren heen bergen aan afschrijving, want dat is het duurste bij het auto rijden. Niet een paar euro op een litertje olie.
Rij 60k per jaar
Twee of drie weten meer dan 1
Frosty85 schreef:Hahah ik kan hier wel om lachen,
Filepoper is een duidelijk voorbeeld van een typisch Hollander.
Zoveel mogelijk geld besparen op (soms) de verkeerde dingen, echter kan ik me moeilijk voorstellen dat jij je garantie behoud wanneer je er olie van de Action in mietert.
Nu geloof ik ook niet dat jij naar de merkdealer gaat, iets wat ik overigens ook niet zou doen was het niet voor die verdomde garantie, maar toch.Ik ben, zoals eerder genoemd, ook niet te spreken over de prijzen die momenteel gehanteerd worden als std tarief bedragen bij de Citroen, maar zit er de komende 2 jaar toch aan vast.
Olie is dezelfde die de dealer gebruikt, de auto uit Duitsland trouwens ook.
Twee of drie weten meer dan 1
filepoper schreef:Arjan Verkade schreef:Waarom koop je dan niet gewoon een fatsoenlijke 2de hands auto voor 6000 euro?
Dan houd je nog eens 10k in je zak.Dat scheelt over de jaren heen bergen aan afschrijving, want dat is het duurste bij het auto rijden. Niet een paar euro op een litertje olie.
Rij 60k per jaar
Snap de redenatie niet? Als je 60.000 km per jaar rijdt dan koop je nieuw?
Het is dat de overheid het ‘fenomeen’ versneld afschrijven heeft uitgevonden en ik over 2010/2011 wel een extra aftrekpost kon gebruiken, anders was ik wel voor een tweedehands gegaan. Heb al flink wat keren auto gekocht met 150.000 op de teller en die circa 3 jaar gereden. Onderhoudskosten waren niet noemenswaardig te noemen (bij de Xsara Picasso 2.0 HDI nog geen 150 euro per 10.000 km omgerekend over een duur van 140.000 km, Inclusief banden!) en de afschrijving een giller in vergelijking met een nieuwe.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Ik lees hier toch ook wel een hoop ‘typisch Hollandse’ reacties; hoe kunnen we het voordeeltje van een ander zo belachelijk mogelijk maken..
Maar even serieus, ik ben er niet op tegen dat een dealer ergens marge op zet, maar toch, laten we het olievoorbeeld nog eens nemen, even rekenen:
Als ik als particulier deze olie kan kopen voor 5 euro per liter, als ik 5l tegelijk afneem.
Dan ben ik heel voorzichtig als ik stel dat een dealer er 4 euro p/l voor geeft. Als je het dan op de rekening zet voor 18.95 euro per liter (prijs Berlingo, ik vraag me zelfs af of dit al incl. btw is..), praten we over bijna 5 x over de kop!
Ik denk eigenlijk dat de dealer het nog wel voor minder inkoopt…
Nu ga ik er niet van uit dat deze ‘marge’ op alle onderdelen zit, maar in dit specifieke voorbeeld mag je dan toch wel van woekerwinsten spreken, of niet? En dan mag je al die kosten die een garage moet maken er wel bij halen, maar het blíjft een twijfelachtig hoge marge. Ik denk dat zelfs de kledingbranche hier jaloers op is…
Dus ik kan zeker wel meevoelen dat je je soms aardig ‘gepakt’ kunt voelen.
edit mod: niet quoten op het laatste bericht!
Toch nog iemand die het snapt
Twee of drie weten meer dan 1
Jaja, klopt allemaal.
Zullen we dan ook maar meteen de tijd die de receptie kwijt is aan de klant ook separaat in rekening brengen?
En de tijd die de verkoper tussendoor nog even ‘lastig’ gevallen wordt?
En de tijd die de werkplaats chef neemt om aan te geven wat er allemaal gemaakt is?
En de tijd die het magazijn kwijt is aan bestellen en bijhouden van onderdelen en uitgifte hiervan aan de werkplaats?
Kortom: de kostenopbouw van een dealer is heel wat complexer dan de gemiddelde consument veronderstelt. Als ik bij iedere aanschaf (pak melk, broek, krant, you name it) moet bedenken op welke gruwelijke wijze ik nu weer genxxid wordt, nou wat een leuk bestaan zou ik dan hebben.
Ik gun diegenen die zich opwinden over de prijs van hun motorolie dat ze het rijplezier van hun DS3 op het netvlies hebben stan op moment dat ze de factuur onder ogen krijgen.
Dan is de wereld toch ineens een stuk zonniger
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Ja maar je HOEFT NIET naar de dealer voor onderhoud om je garantie te kunnen behouden. Zie ook onderaan http://newspaper.bovagkrant.nl/Bovagkrant/11/magazine.php?spread=4#/zoompage/4/ . Verder ben je een krentenkakker als je wel `geld hebt’ voor een nieuwe auto maar daarna je eigen olie meeneemt naar de dealer.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
NeufegliseThierry schreef:Ik gun diegenen die zich opwinden…
Waarom wind jij je zo op?
Haha, ik wind me niet op. Waarschijnlijk verwar je mijn plezier over de discussie hierboven en mijn behoefte hierop te reageren met opwinding.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
T(h)ijs schreef:Verder ben je een krentenkakker als je wel `geld hebt’ voor een nieuwe auto maar daarna je eigen olie meeneemt naar de dealer.
Je creert daarmee overigens ook de situatie die ik schetste: wanneer een deel van de tijd niet meer in de prijs van onderdelen/vloeistoffen verdisconteert kan worden dan gaat men de tijd van receptiewerkplaats, magazijn e.d. doorrekenen.
Geef mij dan maar de integrale kost/verkoopprijs die we nu met z’n allen voorgeschoteld krijgen.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
NeufegliseThierry schreef:
Geef mij dan maar de integrale kost/verkoopprijs die we nu met z’n allen voorgeschoteld krijgen…..
... welke al sinds jaar en dag gecommuniceerd wordt, en ook al lang en breed bekend was voordat de respectievelijke DSdrieën aangeschaft werden. Al voordat de folders van deze auto’s gedrukt werden kon je uitrekenen wat de onderhoudskosten zouden zijn voor je auto. Je daarover nu drukmaken…. Mosterd na de maaltijd, koe in de kont, paard in de bek, kalf in put, enzovoort enzovoort.
Beetje hetzelfde met de auto’s die fabriek-af met mooie grote lichtmetalen velgen geleverd worden. Iedereen wil dat, totdat de banden versleten zijn. Dan zijn de banden die daarbij horen opeens wel heel duur…. Dat had je van tevoren kunnen bedenken!
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Zo is dat!