Ik ben wt aan het freubelen aan een CX gti uit 1984 oid (met 2500 motor), heeft 2 bdp sensoren.
Hij vonkt niet en injectierelais doet het niet.
Een vorige eigenaar heeft al veel vervangen en of geprobeerd zonder resultaat.
zojuist heb ik goede bdp sensoren geplaatst.
de bekabeling van het injectierelais doet wel wat ze moet doen. De diverse relais die ik bij de wagen kreeg doen echter niks. Maw, alle drie de relais zijn gaar. Als ik die handmatig bekrachtig doet wel de brandstofpomp zijn werk.
Verder bleek 1 bobinesteker een losse draad te hebben. Dit zit nu wel goed. Bobines zijn nieuw. bougiekabels en bougies ook.
Nu dacht ik dat er een koppeling bestaat tussen het injectie systeem en het onststekingssysteem, als veiligheid Is het zo dat als het injectierelais gaar is de onsteking geen vonk produceert? Of zit er een andere of extra veiligheid in het systeem?
ik ga in ieder geval op zoek naar een werkend injectierelais….
dank voor uw expertise….
CX GTi Turbo 2 - All Black
ten aanzien van eventuele toekomstige probeemhebbers met CX GTI bedrading toch een vervolg op bovenstaande vraag:
een ander injectierelais werd gevonden in de buurt van Hoogeveen: Dank GJ!
vandaag het signaal van de bdp sensoren gemeten, daar kwam iets uit dat toch wel zeer werkzaam leek. Ook de eenzame tand op het vliegwiel is in goede staat. Dus het probleem zou verderop moeten zitten. De draden tussen bdp senoren en injectiemodulator gechecked op weerstand. 1 draad bleek los van de steker te zijn. Die provisorisch verbinden leverde in ieder geval vonk op.
Echter aanslaan doet het lor nog steeds niet. De draad naar de benzine pomp krijgt wel stroom. Het nieuwe injectierelais doet zijn werk dus gelukkig wel. Ik ruik echter geen brandstof als ik start (met vonk) en 1 bougiegat open laat. Ergo er lijkt geen brandstof ingespoten te worden. Ik hoor de pomp ook geen zoemend geluid maken.
De dame ligt op haar buik, dus makkelijk kom je niet bij de pomp. Een ruk aan de rubber huls aan de kant waar de pomp elektrisch is aangesloten levert een golf water op. Dus eerst nu maar een krik gaan regelen. En dan kijken of de stekkerverbinding niet ondertussen flink gecorrodeerd is…....
dit alles voorlopig met dank aan een goede geleende multimeter met mogelijkheid om laag voltage wisselspanning te meten (aanrader!)
een werkplaatshandboek met elektrische schema’s
en absoluut weinig tot geen verstand van injectiesystemen
wordt vervolgd.
CX GTi Turbo 2 - All Black






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Evan schreef:Ik hoor de pomp ook geen zoemend geluid maken.
Duidelijk dus, pomp zit vast of is kapot (of verstopt door troep in de tank).
Heeft de auto lang stil gestaan?
Erop tikken heeft soms effect. Eerst auto maar eens goed opkrikken, dan kun je ook meten of er werkelijk + op de pomp komt.
Er kan ook water bij de brandstof zitten, heb ik ook al eens meegemaakt! Dit zakt naar onderen en de pomp loopt erdoor stuk.
P.S. Injectierelais zijn gewoon nieuw te koop bij Brezan etc.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Pomp loopt wel, en bouwt ook voldoende druk op, echter alleen maar tijdens t starten. Dus waarom niet bij contact aan? Dan krijgt ie geen stroom…...
omdat de injectiecomputer geen stroom krijgt bij contact-aan misschien? Het is mij alleen niet duidelijk (met schema ernaast) op welke aansluitng contact aan spanning zou moeten geven. En ik ben niet zo’n fan van zomaar lukraak doorverbinden…..
hij krijgt op 2 pootjes stroom tijdens starten. Ook een wisselend spanning signaal van de injectiecomputer.
Toch wordt niks ingespoten.
Er zit geen water in de tank, wat uit de pomp komt, ontbrandt heel goed
Ondanks 5 verschillende injectierelais proberen geen verbetering.
We komen zo wel iets verder: wat wel functioneert.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Na het testen van de injectierelais geven 2 af en toe stroom door bij contact aan, 3 nooit en 1 bijna elke keer. Met die laatste doet de pomp het nu dus ook bij contact aan. Echter nog steeds geen sjoege uit het vooronder.
Wel vonk niet starten. Ook niet op remmenreiniger overigens… Vonk is via beide bobines aanwezig.
Uiteindelijk een steker van een injector getrokken: proeflampje brandt op beide aansluitingen! Dat lijkt niet te kloppen. De draadboom in de motorruimte van injectoren naar 7 polige bruine steker doorgemeten: heeft geen kortstluiting. De boom van 7polige steker naar injectiecomputer ook niet. Toch meet ik op beide aansluitingen van de injector bijna 12v. En tijdens starten valt dat terug naar een waarde rond de 8V.
Conclusie: is dan de injectiecomputer overleden?
als dat zo is heb ik een bosch 280 000 300 nodig.
CX GTi Turbo 2 - All Black














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Evan schreef:Pomp loopt wel, en bouwt ook voldoende druk op, echter alleen maar tijdens t starten. Dus waarom niet bij contact aan? Dan krijgt ie geen stroom…...
Nee, tijdens het starten gaat de luchtklep in de luchtmassameter een klein stukje open omdat de motor lucht gaat aanzuigen. DAN pas krijgt de benzinepomp signaal.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Soms ligt de oplossing daar, waar je het niet verwacht. Zo ook destijds bij mijn dame
volgens mijn schema krijgt de pomp spanning van het injectierelais (aansluitng 87b), zo ook de jetronic-module, de luchtmassameter en de injectoren viaaansluiting 87(welke onderling verbonden is met voornoemde aansluiting 87b).
ik heb een serie 1 met zekeringen in de motorruimte. Pomp doet ogenschijnlijk wat ie moet doen. Contact aan is nu zoemende pomp.
ik zit wel met dat de injectoren op beide pootjes +12v krijgen. 2 pootje moet volgens t schema 12v krijgen en aan het andere pootje moet de jetronic module de massa schakelen. Dus iets klopt daar niet. Het lijkt niet de draadboom te zijn. Dus de computer is dan de volgende gedachte.
in theorie is het best mogelijk dat de vorig eigenaar iets heeft doorverbonden wat schade heeft gegeven aan de injectiecomputern lijkt me.
CX GTi Turbo 2 - All Black











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Andere injectie computer proberen en kijken of spanning al dan niet identiek is, is eerste gedachte die bij me opkomt? Die computers overlijden wel eens geloof ik.
inderdaad, ik moet maar eens op zoek naar eenzelfde computer.
CX GTi Turbo 2 - All Black






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
wat een gezoek….
welke kast is dat, de injectiemodulator, die binnen zit ?
welk nummer staat er bij jou op ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
idd de injectiemodulator onder het dash aan de linkerkant (bij dit model)
bosch 280 000 300
CX GTi Turbo 2 - All Black












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
puffel schreef:Die computers overlijden wel eens geloof ik.
Ik dacht juist relatief weinig vergeleken met de rest van de elektronica?
Het scheelt misschien ook wel dat de computer droog in het interieur zit.
ik kocht m niet lopend van de vorige eigenaar. Die heeft al flink wat getest. Geen idee hoe dat gebeurt is. Dashboard lag uit elkaar etc. Ergens kortsluiting is zo gemaakt en ik weet niet hoe robuust de elektronica in die injectiemodule is.
ik weet dat ik nog een paar van die modules van een 2400 gti heb. Maar die hebben vast niet hetzefde nummer…..
CX GTi Turbo 2 - All Black
een goede steker voor de bdp sensor is er en ook wat ruilcomputers, nu het weer beter is binnenkort maar eens testen en hopelijk zal deze cx binnenkort ‘s vaderlands wegen weer onveilig mogen maken.
CX GTi Turbo 2 - All Black