Ik heb een paar maanden geleden mijn xm (laatste bouwjaar) van nieuwe veerbollen laten voorzien, comfortbollen deze keer. Ook de hydroactieve bol is vervangen.
Sindsdien stuitert mijn XM als een verlaagd Golfje als ik een drempel pak, en iedere keer schrik ik me rot. Dit rijdt bepaald niet ontspannen, dat mag duidelijk zijn!
Nu heb ik alle vertrouwen in mijn garage (Berben in Ulft)en ik heb dan ook het idee dat het aan de hydroactief ligt; ik heb het idee dat de veerbollen “op slot” springen in de genoemde situatie. Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat lijkt meer op anticomfortbollen! Probeer eens met originele en laat eerst de druk van de comfortbollen eens controleren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als je die comfortbollen plaatst omdat het hydractiefsysteem teveel storingen geeft is het verstandig om het hydractiefsysteem ook echt uit te schakelen. Simpelweg de stekkers van de Veercomputer is voldoende.
Als je dat niet doet en het hydractiefsysteem is nog in werking krijg je uiterst soepele vering als de veercomputer dat toestaat, met zeer wazig weggedrag als gevolg.
Aan je klacht te lezen zijn één of meer van die “comfortbollen” gewoon kapot of van het verkeerde type.
Als je het “normale” systeem niet soepel genoeg vindt dan is de beste weg alle storingen op te heffen en de hydractiefbollen te vullen met 15 tot 20% meer druk dan volgens het boekje.
Zelf rijd ik heerlijk soepel met de nieuwe grijze bollen volgens het boekje op de hoekpunten en extra gas in de middenbollen.
Als je dat nog niet genoeg vind kan je overwegen om de dempers in de hydractiefkleppen uit te boren tot 10% meer oppervlak, maar dat is best een klus.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dank voor jullie reacties. Voor de duidelijkheid; de “problemen” doen zich alleen voor bij korte drempels, ik heb niet de indruk dat het systeem niet goed functioneert, het lijkt er veel meer op dat het hydractieve systeem ingrijp; wellicht om de wagen zo horizontaal mogelijk te houden?
Op het genoemde “wazige weggedrag’ zit ik uiteraard niet te wachten. Wel op soepel zweven
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als de hydractiefbollen “plat” zijn en de veercomputer doet zijn werk gewoon krijg je wel zo iets als je beschrijft.
De verkeerde oplossing voor het verkeerde probleem gekozen, lijkt mij.
Stekkers uit de veercomputer en nog eens over die drempels, dan weet je meer.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik heb een dergelijk probleem met m`n break type1 gehad.
Het vervangen van de bollen leverde niks op en het hydractief lampje werkte zoals het hoort, geen storing.
Uiteindelijk heb ik de massakabels van beide computers die aan de carrosserie gemonteerd zitten losgehaald en bleek dat de boutjes gecorrodeerd waren en dat onze franse vrienden niet de moeite hebben genomen een beetje lak van de carrosserie af te schuren waar de kabels gemonteerd zitten.
Dus een slechte massa verbinding.
De kabeloogen schuren.
Tapje door de schroefgaten halen.
Lak op de contact plekken om het boutgat weg schuren tot blank metaal.
Nieuwe boutjes gebruiken.
Beetje kopervet gebruiken bij het monteren.
Als alles vast zit wax (holle ruimte beschermer) er op spuiten ook aan de wielzijde van het binnenscherm.
Toen ik klaar was hoorde ik het hydractiefventiel weer klikken als er een portier open gaat en veert het weer zoals het hoort.
Succes
Taco