wanneer begon dit te komen? direct na de aankoop of later?
dit was al vrij direkt. na zo’n 10.000 km denk ik dat het al stilletjes begon.
een collega van mij , heeft ook dezelfde en die heeft ook hetzelfde voor.
weet natuurlijk niet vanbuiten wat de eigenlijke reden is, elk geval moet apart bekeken en zeker als je je banden laat vervangen kan je er weinig aan doen indien ze je bouten veel te hard aandraaien… blijf erbij en let erop is de enige raad die je in dat geval gebruiken kan.
doe je het zelf volg dan zeker een aantal tips op: zoals hier ook al gezegd, samengevat:
- gebruik een momentsleutel tenzij je genoeg ervaring hebt en het ‘op het gevoel’ doet en kan, gebruik in dat geval geen té grote hefboom want dan verlies je voeling met hoeveel kracht je eigenlijk toepast en laat je niet misleiden door de kracht die je soms nodig hebt om je bouten los te wrikken want daar kan je soms op gaan springen, diezelfde kracht mag je niet toepassen om ze vast te draaien.
- draai ze “halfvast” terwijl wagen opgekrikt en pas volledig vast wanneer wagen op z’n wielen rust,das logisch maar toch…
- maak bouten schoon met staalborstel of bij gebrek aan staalborstel iets ander stijfs, belangrijkste is geen harde vuildeeltjes die misvorming van je schroefdraad kunnen veroorzaken.
- kopervet is golden!! maar alles met mate, maak er geen smeerboel van, ook zo bij remmen vervangen maar das een andere topic.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
btw: ook ik heb altijd geleerd bouten en andere frictiegevoelige zaken in te vetten… akkoord dat je dan niet als gek moet gaan aanspannen maar ik doe dit al jaren, nèt om te voorkomen dat je niet als gek zou moeten gaan aanspannen en nooit problemen gehad.
maar inderdaad: gezond verstand is eigenlijk nog de belangrijkste tip.
Nobody expects the Spanish Inquisition!