Sinds een half jaar heb ik wat last van water in de kofferbak.Begint nu wel irritant te worden. Kan niet vinden wat de oorzaak is. Heeft iemand ervaring / ideeen?
thx
Eric
C5, voorheen XM 2000, XM 1991, CX 1978
heb je een dakraam?
Dan de afvoerkanalen checken.
Andere mogelijkheid is de hoekige afdekkapjes in je dak achteraan, daar zou ook lekkage kunnen ontstaan.
Laatste mogelijkheid zoude de afdekdopjes kunnen zijn achter je bumper.
Je kunt de bekleding uit de koffer halen en er in gaan zitten en iemand anders de tuinslang erop laten zetten om een indicatie te krijgen waar het water vandaan komt.
Succes
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
hoi vrienden
ik heb ook bij mijn xm de zelfde probleme!aan de rechter kant bij de achterlichte we hoopen zo snel een oplossing te vienden. ops:
Achterlichtrubbers checken ,ligt het ook vaak aan en de rubbers rondom .
XM TCT Ambiance`94
Dirk de Pirk schreef:Achterlichtrubbers checken ,ligt het ook vaak aan en de rubbers rondom .
Beste Dirk,
Ik heb de achterlichtrubbers gechecked, daar blijkt het niet aan te liggen. In ieder geval bedankt voor je reactie.
Wellicht heeft iemand anders nog een idee?
Groeten,
Mo
Even wat oude berichten van mij bij elkaar geplakt:
Mijn kofferbakmat voelde ook droog aan totdat ik hem er een keer uit wilde halen. Het ding was niet te tillen, zoveel water zat er in de isolatielaag… Het water stroomde naar binnen bij de aansluiting van het dak aan de C- of D-stijl(?) achter het rechter scharnier van de achterklep. Tussen de dubbele bodem van de goot naast de klep kwam het water met stralen tegeljk achter/onder de bekleding van de kofferbak (rechts achter) terecht, meer dan een meter van het lek vandaan.
Het heeft mij weken gekost voor ik de oorzaak gevonden had. Iedere keer dacht ik het opgelost te hebben; was na de eerste de beste plensbui de kofferbak weer een aquarium. Op het laatst ben ik zelf in de auto gaan zitten en heb een van m’n kinderen met de tuinslang in alle naden en kieren laten spuiten.
Bij mij zat aan de rechterkant te weinig, of na al die jaren ingedroogde kit tussen het dak en het kofferbakframe/c-stijl. Toen ik aan de binnenkant van de auto de plastic bekleding in de achterste hoek weg haalde zag ik zelfs daglicht als de klep los stond. Na volplempen met kit nooit meer lekkage gehad!
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Ook lekkage! Rechtsachter en ook niet via het achterlicht. Lijkt via de goot en de gasdemper te komen. Hoe deze demper te demonteren om bijvoorbeeld een rubber ring er tussen te leggen?
Jan O beschrijft het probleem wat het meestal is, naar mijn idee. Meerdere lekke XM’s gehad.
Het komt dus helemaal van boven bij het achterscharnier van de achterklep.
Op de foto waar je die rubbere slang ziet lopen.
Bij mijn XM kwam het ook daar naar binnen. Dagen mee bezig geweest, weet nog niet zeker of het nu helemaal weg is.
Aan de binnenkant heb ik een deel van die hard plastic stukken verwijderd. Kon ik de lekkage net zien.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Bij mij lag de oorzaak bij de montage van de verlichtingskabel van de trekhaak: die werd door een afdichting in de achterste koker gevoerd (rubber dop verwijderd!) waardoor water langs de linker stijl via de koker en de openingen in het “damwandprofiel” van de bodem van de kofferruimte kan binnenstromen.
Ik ga de makkelijke oplossing kiezen > openingen met kit afdichten.