Puntlasapparaat kopen, waar op te letten.
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2418
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 01 maart 2012 11:18 PM

Voor wat nare klusjes zit ik te kijken naar een puntlasapparaat. Ze zijn er op 220 en 380V. Dat laatste heeft vermoedelijk de voorkeur als je bijv. 4 lagen plaat in een keer op elkaar wilt lassen.
Heeft iemand ervaring met puntlasapparaten (niet stationair)?

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 02 maart 2012 02:33 PM
  [ # 1 ]

Rustbuster geeft een leuke lascursus, specifiek gericht op puntlassen aan auto’s. Die kunnen je vast ook verklappen wat wijs is voor de klussen die jij in het verschiet hebt liggen. Maar krachtstroom lijkt me voor ‘blikwerk’ niet zo erg voor de hand te liggen.

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2418
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 02 maart 2012 04:07 PM
  [ # 2 ]

neh, das proplassen. Lijkt er een beetje op. Maar blijft een beunige oplossing.
Maar bij puntlassen, heb ik begrepen, is het belangrijk om een goede las te hebben. De vraag is of een 220V toestel een paar mm plaatwerk voldoende kan verhitten zodat een goed smeltbad ontstaat.

Ik zal je vertellen dat voor plaatwerk lassen met een MIG toestel je 20 keer liever een 3 fasen toestel (380V) toestel kan hebben dan een enkelfase toestel (zowel in 220 als enkelfase 380v versie verkrijgbaar)

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 02 maart 2012 04:16 PM
  [ # 3 ]

Oh ja - da’s inderdaad proplassen. red face Puntlassen - je wilt het dus wel heel serieus aanpakken. Dan moet ik afhaken - geen verstand van.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 maart 2012 04:32 PM
  [ # 4 ]

Ik kan je wel vertellen dat een 220v apparaat eigenlijk ongeschikt is voor gebruik aan een auto. het werkt wel, maar bij lange na niet zo goed als een 380 apparaat. Als je 380 hebt, koop dan maar gewoon een 380 machine Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2418
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 02 maart 2012 05:08 PM
  [ # 5 ]

Ik vermoedde al zoiets, dan gaan we eens rustig rondkijken…..

380V is gelukkig beschikbaar.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Visa 1.4 TRS
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006

- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Gepost: 02 maart 2012 10:19 PM
  [ # 6 ]

Bij puntlassen dien je gebruik te maken van een 380v machine, met 220 volt ga je het niet redden.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 03 maart 2012 10:45 AM
  [ # 7 ]

En toch zijn jullie fout, ik heb in een laswinkel gewerkt en daar verkochten ze een 230V (lichtnet)puntlasser, ging perfect en veel handiger qua omvang als een 380V

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2418
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 03 maart 2012 09:07 PM
  [ # 8 ]

A.s maandag ga ik een een multispot apparaat ophalen met deukentrekker en puntlastang (pneumatisch). Ik ben benieuwd.

ps. wel op krachtstroom Smile

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 03 maart 2012 09:55 PM
  [ # 9 ]

Je wordt nog een professional!

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2418
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 03 maart 2012 10:18 PM
  [ # 10 ]

Echt niet, blijft hobby. Moet wel leuk blijven he Wink

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 29 maart 2012 08:03 PM
  [ # 11 ]

op 230V kan je ook genoeg vermogen krijgen als je de boel op 25A af kan zekeren. Je hebt dan CEE wcd’s en stekker nodig (32A) en bekabeling die zwaar genoeg is en uiteraard een hoofdzekering die er dan niet meteen uit klapt.
Dan gaat het prima op één fase!

Afbeelding Bijlagen
010110013.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 30 maart 2012 05:55 AM
  [ # 12 ]

Yep dat is de puntlasser die we toen verkochten. Smile

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook