geloof dat er op de 110 pk versie ook een ander type turbo op zit, dus je kunt nou wel denken ik laad er een andere “map” in maar zo makkelijk werkt het vast niet, de hardware is dus nl anders en die heeft dan ook een andere karakteristiek.
Ik lees weer allerlei reactie over dat LM-velgen niet legaal zouden zijn op een e-HDI, maar dat is niet juist. In diverse topics op diverse fora (ook deze) staan tientallen reacties van mensen die contact hebben gehad met de RDW en Belastingdienst. Het type velgen (en banden) is niet vastgelegd bij de typegoedkeuring en vormt geen enkel probleem als je die later aan zou willen passen. Geen belastingfraude dus. Chiptuning daarentegen is een heel ander verhaal.
Wat mij betreft heeft de e-HDI overigens al meer dan voldoende pit in zijn donder. Ik zie geen reden om het vermogen van deze snelste der 14% klasse auto’s nog verder te pushen.
Lééf je droom - in afwachting van de bestelde DS3 e-HDI Jaune/Noir
Eens met voorgaande bijdrage: wanneer je bewust, d.w.z. vanwege het belastingvoordeel, een 14% auto hebt gekozen dan niet klagen over gebrek aan power en chiptunen.
Dan had je maar de buidel verder open moeten trekken en voor meer pk’s en koppel moeten gaan.
Binnen 14% categorie blijft de e-hdi de te kloppen motor (tel de hybrides even niet mee).
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Iemand al ervaring met de “Chiptuning Flasher” van Tunex? Je zou haast denken dat het ideaal is om 1 e-hdi te laten voorzien van 30 pk extra en die setting kun je daarna ook op andere auto’s toepassen. Of is dat te makkelijk gedacht?
Twee of drie weten meer dan 1
M.v.R. schreef:Hallo Allemaal,
Ben erg benieuwd of er al mensen zijn die het hebben aangedurfd om hun DS3 e-HDI te chip tunen.
Gaarne jullie reacties.
Groet MVR
Om te antwoorden op de openingspost. Ik heb het nog niet gedaan, maar mijn dealer al wel. Hij laat de wagens chippen bij DMT in Oostmalle (belgië). tot nu toe naar volle tevredenheid.
Wel werd mij aangeraden om te wachten totdat de wagen 2.000 km heeft, dus ik moet zelf nog even afwachten. Berlingo E-HDI met 92pk en 230NM gaat naar 125 pk en 280NM.
123pk, 300nm, en blijft toch 1op22 rijden. Met deze temperaturen. en dan maak ik het TDI’s wel lastig
Zo! dat zijn cijfers!
Kun/wil je ook zeggen waar je dit hebt laten doen en wat ‘t kostte?
Heb je al een sprintje 0-100 geklokt? Moet nu toch ruim onder de 10s zijn?
En hoe zit het met de garantie . En ik heb een 5 jarig extra garantie erbij blijf ik het wel houden of gaat de garantie eraf
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Motorisch gaat het wel heel blijven, alleen zijn in dit geval de koppeling en de bak de zwakke schakels. Deze onderdelen zijn beiden niet voorbereid op 300nm…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik geloof zeker dat je ‘m niet moet gaan berijden als een ‘GTI’, maar als je nou eens normaal blijft schakelen en koppelen en het extra koppel alleen inzet bij ‘tussensprints’? Dus van 80-120 in z’n 5 bijvoorbeeld. Daar lijdt de koppeling dan toch niet van? Of heb ik ‘t mis?
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Deels heb je het goed. Maar, ook bij een tussensprint krijgt een koppeling het flink te verduren. Als voorbeeld: een versleten koppeling gaat meestal ook pas slippen als je in z’n 4 of 5 plotseling veel gas geeft. Juist op dat moment gaat de motor koppel ontwikkelen en dat koppel moet wel kunnen worden verwerkt door de koppeling.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Dat is ook de pest met dat chiptunen: eenvoudig en voor weinig centen meer vermogen en koppel, maar de rest wordt niet aangepast. Bak, drukgroep, remmen. Nee, want dat kost bakken geld. Had je beter een 110 pk e-hdi kunnen kopen… Bovendien: bij een bpm-vrije ecodiesel is chiptunen volgens de wet ten strengste verboden, in elk geval de eerste drie jaar dat de vierwieler in je bezit is. En dan kun je wel zeggen: ‘Hoe moeten ze daar dan achter komen bij bijvorrbeeld een grote wegcontrole?’ Dat weet ik ook niet, maar wie weet hebben ze apparatuur om te kunnen zien of je belastingvrije milieudiesel een chipinjectie heeft gehad, Kunnen ze dat inderdaad dan sta je er gekleurd op:alsnog bpm achteraf betalen plus een boete. In dat geval had je ook maar beter meteen een 110 pk e-hdi kunnen kopen. Was je ook stukken goedkoper uit geweest.
Zat net stukje te lezen over getunde bmw door ac schnitzer, die ging van 350 naar 410nm ( komt redelijk overeen ook ong 60nm) maar wat ik me afvraag, passen hun dan wel de remmen bak en al die dingen aan? En niet alleen hun maar ook abt enzo. Als je een seat koopt en die abt laat tunen vraag ik me dan ook af of je een seat terug krijgt met nieuwe remmen en bak.
chiptuning kan niet zoveel kwaad . het is natuurlijk wel waarheid dat je niet moet gaan overdrijven met optrekken enzo..
dat moet je ook niet doen bij een 11Opk ook al heeft die meer pk dan een 92pk. gewoon de turbo lekker laten ronken zoals je normaal ook zou doen.
heb zelf ook al zitten denken aan een chip. had het bijna gedaan al in de begin km’s maar heb toch wijselijk gewacht en nu heb ik zoiets van eerst de buitenkant naar mijn zin maken en dan eventueel de binnenkant. ik zou zeker wachten als iemand het van plan is na de eerst smeerbeurt. 15k of 2Ok zodat je auto goed ingereden is.
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011
- DS 3 E-HDI Airdream
Ben bang dat Waterman wel een punt heeft, ze plaatsen niet voor niets een 6 bak in de 110 pk versie.