Niet TE enthousiast hoor, ben nog niet klaar.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert, ik meende mij te herinneren dat wij 2 zuigers eerst in de bus schoven, zodat de veren er net in zitten. Dan monteren in het blok, dus zuiger en bus in éen, zuigerpen er in trekken. Slechts de laatse 2 zijn dan lastig, maar dan draaiden we een schuin kantje in de bus (onderzijde). Ik weet het niet meer helemaal zeker, het is inmiddels 10 jaar geleden…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik ga eerst bij zuiger 2 en 3 de piston pen plaatsen, de zuigers dan naar onderen zetten. Daarna 1 en 4 zuiger in de bus en dan plaatsen. Daarna word het een beetje pielen om bussen 2 en 3 te plaatsen. Heb aan 1 bus al een schuine kant gedraaid en op de werkbank geprobeerd: je schuift hem makkelijk over de zuigerveren heen, maar moet de veren wel een heel klein beetje helpen. Dus wordt nog wel een beetje pielen in de diepte.
Morgen eerst alles schoonmaken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok, ik ben natuurlijk benieuwd naar de resultaten
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De zuigers en bussen zijn weer gemonteerd, was een uitdagende klus.
Kop er af en bussen er uit trekken
Bussen zijn er uit
Met een “trekker” de piston pennen er uit.
Alles is er uit
Aan 1 bus een schuine kant gedraaid
Met veel ontvetter de boel en ook het carter netjes schoon gespoten
Plaatsen van Cyl en bus 4, piston pen er voorzichtig in tikken
Cyl en bus 4 moest er weer uit, want
eerst zuiger 2 en 3 plaatsen
Cyl en bus 4 zit er in.
Nu plaatsen bus 3, met een zelfgemaakte zuigertang de zuigerveren in drukken.
De bus zit over de zuigerveren heen, nu de zuigertang terug zien te krijgen
De tang is weer naar boven
Zelfde truc bij 2 gedaan ( Schuinen kant draaien was niet nodig geweest) en alle zuigers en bussen zitten er in !!!!!
Volgende keer de kop er weer op zetten
Ben gisteren wel aan het kloten geweest: Had voetpakkingen van CTA: die waren net te groot en van papier. Bleven niet ziten en sloten niet af ( Dit is niet de eerste keer dat ik spullen van CTA heb die net niet goed zijn).
Had gelukkig op zolder nog een set plastic voetpakkingen liggen die wel exact goed waren.
Verder een paar keer de borgveer van de piston pen laten vallen in het carter, maar die vrij snel te pakken met een magneet.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert, je bent mijn held van de dag. Echt geweldig werk kerel! Respect!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank, ik ben zelf eerlijk gezegd ook vrij trots.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En terecht!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert schreef:Dank, ik ben zelf eerlijk gezegd ook vrij trots.
Nou, dat is meer dan verdient. Ik vind het vooral leuk dat “onze” truc ook bij een ander gewerkt heeft. Echt top.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10258
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi gedaan!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat is een mooie klus
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Dat ziet er goed uit, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Peter.
Goed werk zeg! Kan het erg veel kwaad, dat pluimen bij bergaf? Mijn auto (2 liter) doet dat ook wel, maar volgens mijn garage kan ik daar nog met gemak 150.000 mee doorrijden, mits het oliepeil wordt bijgehouden…
Egbert, mooie klus.
Hoe trek je die cilinderbussen eruit ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
MielcitrofielDS schreef:Goed werk zeg! Kan het erg veel kwaad, dat pluimen bij bergaf? Mijn auto (2 liter) doet dat ook wel, maar volgens mijn garage kan ik daar nog met gemak 150.000 mee doorrijden, mits het oliepeil wordt bijgehouden…
Als het oliepeil niet te snel zakt kan het volgens mij geen kwaad. Vroeger deed menig BMW het ook bij afremmen op de motor.