Ik heb niet geklokt, ik heb met name gedaan om rustiger en lekkerder te rijden. Pas na 26.000km gedaan. Met name vanaf 1000 toeren veel trekkracht erbij, en de auto houdt niet meer in na 2500 toeren. Trekt gewoon door ( in 2, 3 enz.).
je zou eens kunnen informeren bij Tunex.. Die heeft er al meer nu gedaan. (ds3 en c3).
Verder heb ik met mijn vorige auto;s nooit problemen gehad na tuning. Altijd sterker, sneller en zuiniger. Het belangrijkste is gewoon rustig en netjes warm rijden, en niet altijd vol op het pedaal. Kortom gewoon normaal rijden.
Zelf ben ik wel benieuwd of een premium diesel nog voordeel biedt nu. Zal het eens testen.
@goldlion, hebben ze je DS3 via OBD getuned of via de EPROM? Ik heb even teruggezocht naar je eerdere berichten en ongeveer een jaar geleden zei je dat alleen via de EPROM toen mogelijk was. Ik ben benieuwd of er optisch iets van het tunen waarneembaar is door de dealer.
Mijn versie met Eprom. Maar er zijn al weer nieuwere met een andere chip vanuit de fabriek. Dus er is maar 1 manier. En dat is langs gaan.
Is het te zien? Niet direct. Bij goed zoeken wel. Maar dan zoek je wel gericht naar kitnaad bv. Maar bij elke chiptuning geldt, 1 proefrit van de monteur, en het is duidelijk.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
goldlion schreef:123pk, 300nm, en blijft toch 1op22 rijden. Met deze temperaturen. en dan maak ik het TDI’s wel lastig
Ik heb nog even nagezocht hoe het nou met de RDW-eisen zit als je van 92 naar 123 pk gaat. Hier onder het antwoord van de RDW:
Geachte heer waterman,
U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw personenauto.
Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij één van de keuringsstations van de RDW aanbieden.
Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgasIn alle gevallen moet u tijdens de keuring aantonen of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt.
Kosten:
De kosten kunnen variëren van € 26,00 tot € 80,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Als de personenauto in gebruik is genomen na 30 juni 1999 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht. Hierbij moet u denken aan o.a. het opnieuw berekenen van de CO2 uitstoot.Met vriendelijke groet,
meneer x,
medewerker technische ondersteuning RDW
Omdat ik niet helemaal gek ben en de rdw wel vaker iets meld waarvan ze zelf niet weten of het klopt, ben ik gaan nazoeken of dit correct was. Het blijkt te kloppen en één en ander kan je nalezen in de “regeling voertuigen 2009” hoofdstuk 6, paragraaf 1, artikel 6.3, sub r.
Doe er je voordeel mee
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dus, 110pk en 275 Nm is geen probleem Tja, dan maar een eco-tuning..
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
van 92 naar 110 pk kan dus net binnen de regels. Vroeger mocht je tot 40% vermogensstijging gaan. Da’s dus niet meer…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Arian schreef:Dus, 110pk en 275 Nm is geen probleem Tja, dan maar een eco-tuning..
Zolang het geen bpm-vrije diesel is niet, nee…
De spreekwoordelijke adder onder het gras is dat ook wanneer je van 90 naar zeg eens 105 pk gaat je wel binnen de 20% regel zit, maar dat je zelf aan moet tonen dat je auto nog zoals Waterman hierboven aangeeft tijdens de keuring aantonen of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet.
Probeer maar eens aan te tonen dat buiten de fabrieks-/kunstmatige omgeving je een CO2 stoot van 95 gram niet overschrijdt.
Ik geef je op een briefje, dat gaat niet lukken en daarmee eens te meer duidelijk: een BPM-vrije diesel kun je niet op legale wijze van meer vermogen voorzien.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Laat RDW maar aantonen dat mijn auto meer vermogen heeft!
Zo, het is verder wel duidelijk, iedereen heeft een mening, en iedereen doet gewoon wat hij of zij wilt met zijn eigen auto. Maar het leuke is, na tuning, is mijn auto zuiniger, dus eigenlijk zou het beloond moeten worden
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 30-12-2013
- DS 3 e-HDi 1.4 70 airdream EGS Business
We zijn inmiddels weer bijna twee jaar verder. Zijn er al meer mensen die de e-HDI hebben laten tunen? Zelf overweeg ik dit voor de 68 pk variant namelijk om net dat beetje meer koppel te krijgen voor soepel en schakellui rijden. Ik maak me net als anderen ook enigszins zorgen over het start-stop systeem en de EGS bak die ik heb.
Goed dat je erbij vermeldt dat je de 68 pk versie hebt. De 90/92 pk versie is al aardig wat malen getuned maar die heeft een handbak.
Ik ken enkel ervaringen m.b.t. het tunen van de de 2.0 hdi met EGS bak, dat lijkt vooralsnog geen problemen op te leveren.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Ik ben ook wel benieuwd naar het chippen van de e-hdi 1.4. Ik heb deze DS3 nu zo’n anderhalf jaar en mis toch net dat beetje extra power.
Ook zou het mooi zijn, als er iets met de schakeltijden gedaan kan worden. Weet iemand hier wat van?
Het is natuurlijk gene vergelijk, maar hiervoor had ik een Smart en met chiptuning kwam er aardig wat pK bij en werden de schakeltijden tot 30% ingekort. Het zou mooi zijn als zoiets ook mogelijk is op mijn DS3
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 30-12-2013
- DS 3 e-HDi 1.4 70 airdream EGS Business
Mmm, ik zou juist het liefste zien dat die tuningcowboys met hun handjes van mijn EGS bak afblijven. Voor zover ik kan zien heeft die zijn eigen computer en wordt hij dus niet beïnvloed door chiptuning. Ook ik zou graag zien dat het ding wat sneller kon schakelen maar wil daar geen niet-specialist aan laten zitten.
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
goldlion schreef:Laat RDW maar aantonen dat mijn auto meer vermogen heeft!
Zo, het is verder wel duidelijk, iedereen heeft een mening, en iedereen doet gewoon wat hij of zij wilt met zijn eigen auto. Maar het leuke is, na tuning, is mijn auto zuiniger, dus eigenlijk zou het beloond moeten worden
Het gaat niet zo zeer om het vermogen (mits je binnen de 20% regel blijft), maar om de CO2 waarde die behaald is in de gecontroleerde testomgeving. De RDW kan dat nooit aantonen bij een controle langs de weg. De RDW kan langs de weg ook niet aantonen of jij ‘illegaal’ op LM-velgen rijdt, omdat de originele banden- en velgenmaat niet geregistreerd zijn.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
Inmiddels anderhalf jaar geleden bij Tunex in s,heerenberg de auto laten tunen, nu na 25000km verder toch de eerste problemen met het roetfilter.
Melding roetfilter verstopt.
Voor de rest is alles heel gebleven en hij is een stuk sneller en zeker meer koppel voor de caravan te trekken.
gr Rene