![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 70
- (Grand) C4 Picasso Business Lounge
Hallo C4 rijders.
Ik heb een zeer vervelend probleem.
Ik rij naar en van het werk zo een dikke 100km, dus dat maakt dat ik meer dan 200km/dag rij met mijn auto.
Ik heb een C4 berline eHDI110 pk Exclusive.
Als ik zo een 15 a 20 minuten aan het rijden ben met ontstoken lichten, dan krijg ik van mijn dashboard een enorme flits te verwerken, tevens gaat dan het scherm van de GPS/Radio ook mee met deze flits.
Op een rit van 1u a 1u15min heb ik dit wel makkelijk 5 a 6 maal voor dat mijn dashboard zo een flits geeft.
Zijn mijn lichten niet ontstoken zijn, dan brand de dashboardverlichting op volle sterkte, heb ik geen geflits, maar hoor ik wel steeds een hoge zoem toon van achter mijn instrumentenpaneel uit komen. Ontsteek ik de lichten handmatig verdwijnt dit gezoem.
Ik heb reeds hiervoor naar de verdeler geweest, en men heeft daar de contactpuntjes eens gekuist. Echter ik denk dat het een probleem met de elektronica is achter het instrumenten paneel.
Is er iemand die hier ook problemen mee heeft gehad? Ik heb in ieder geval de klantendienst van citroën op de hoogte gesteld via telefoon en e-mail. Want voor een auto waar ik nog maar net een maand en een paar dagen bij rij, zou dit toch niet mogen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Jo
Beste C4 exclusief rijders :
Het bovenvermeld probleem is inderdaad de elektronica van het instrumenten paneel in het dashboard.
Mijn garage heeft dit nu vervangen, maar blijkbaar is dit bij elke C4 exclusive zo (je kan de kleuren van je instrumenten paneel veranderen van wit naar donkerblauw).
Dus normaal met de radio aan te hebben zou je het nu niet mogen horen, ik had dus wel degelijk een defect er aan waardoor ik steeds dat gezoem hoorde. Ook met de radio aan.
Nu ben ik benieuwd of al deze problemen opgelost zijn en het gezoem effectief door de radio verdoezelt word.
Vanochtend had ik in een rit van een uur na ongeveer 40 minuten 1x het flitsende dashboard, de radio zoemt niet (of ik hoorde het niet omdat StuBru vrij luid staat).
Mijn C4 is een week oud en een Ligne Business, blijkbaar beperkt het flitsen zich niet alleen tot de Exclusive.
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
Ik heb een open dossier bij citroen staan voor dit probleem.
Heb jij ook een dashboard waar je de licht kleuren kunt aanpassen?
Ik vind het erg irritant, ik luister bijna constand radio 2 en het gezoem komt er door uit.
Het zou blijkbaar van het dashboard zelf komen.
Maar, ik vind dat ze dat probleem moeten oplossen. Het is om gek van te worden.
In mijn garage hebben ze het getest met een medewerkster haar exclusive, en die haar instrumenten paneel zoemt ook….
Is toch niet normaal volgens mij.
bij de Ligne Business kun je inderdaad de display-kleuren aanpassen (in vijf stappen van wit naar blauw).
Het flitsen heb ik, behalve die ene keer, niet meer gezien en het gebrom heb ik nog nooit gehoord, maar ik hou het in de gaten…
Even een update… Na verschillende keren mijn auto binnen te brengen, en reeds een nieuw instrumenten paneel te krijgen ondervind ik nog steeds tot grote frustratie dezelfde problemen….
Mijn garage weet geen raad meer…
Ik loop aan de muren op van het gezien…
En word in de duisternis verblind door mijn instrumentenpaneel dat een flits geeft.
Ik heb ondertussen wel ondervonden dat als mijn motor in eco modus valt (afslaat) aan een kruispunt het gezoem weg is…. tot de motor weer start….
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10250.gif)
Totaal aantal Berichten: 2777
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Oeh, een puzzel. Even wat brainstormen…
Verandert de toonhoogte van de zoem tegelijk met het toerental? In dat geval is de zoem waarschijnlijk het gevolg van slechte ontstoring. Het flitsen van het dashboard hoeft daar geen verband mee te houden. Dat kan net zo makkelijk komen door een slecht werkend schakelaartje, regelaartje of door een eigenwijze computer.
Zit er b.v. een automatisch lichtdimsysteem in? Dat zou te snel kunnen reageren. Hypothese: het licht, afkomstig van een mede-weggebruiker, straatverlichting, de maan, whatever, komt op een of andere manier terecht in de sensor die de hoeveelheid licht in de kabine detecteerd. De computer trekt een voorbarige conclusie en het dash flitst naar de dagstand. Mogelijke oplossing: de sensor deels afdekken.
Het zou ook kunnen dat er een spanningsregelaar doorslaat. Een slecht functionerende spanningsregelaar kan rimpelingen veroorzaken (brom/zoem/piep) en op willekeurige momenten pieken doorlaten (flitsen).
Normaal functionerende spanningsregelaars vlakken rimpels en pieken in de spanning juist af naar een vastgesteld maximum. Echter, als de ingaande spanning lager wordt dan dat maximum (b.v. als gevolg van belasting door de verlichting), dan valt de ontstorende werking op rimpelingen weg. Het zou dus ook nog kunnen dat de zoem ontstaat door een te lage ingangsspanning op een of meerdere regelaars, waardoor alle mogelijke rimpelingen in de spanning worden doorgelaten. Het zou me niks verbazen dat een boordcomputer daardoor in de war kan raken.
Dat flitsen lijkt me trouwens best gevaarlijk. De levensduur van de lampjes zal er ook niet groter op worden. Succes met deze speurtocht in elk geval.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Hallo Midfriesland,
Bedankt voor je reactie, vind het gewoon vervelend dat ik van Citroen zelf niet veel te horen krijg.
Blijkbaar zouden alle instrumentenpanelen het gezoem/piep/brom veroorzaken. Over het flitsen van het instrumentenpaneel slaan ze ook met hun handen in een plas water hoe het op te lossen.
Ik vind alleen dat als alle instrumentenpanelen het doen, men er toch een oplossing voor moet vinden ook niet?
Van het flitsen, wel daar was ik ook zo al wat aan het denken dat het dat automatisch systeem is dat om één of andere manier een fout genereert aangezien het navigatie systeem naar dagstand gaat en weer naar nachtstand.
Mvg
Is hier inmiddels al een oplossing voor gekomen? Heb zelf sinds kort een Peugeot 508 en die vertoond dezelfde kuren. Dashboard zoemt continu en dashboard flitst (instrumentenpaneel) naar volle lichtsterkte, navscherm ook, om daarna weer op normaal niveau verder te branden.
Zou overigens een goede optie zijn om te voorkomen dat je in slaap valt, je schrikt je de pleuris als je in het donker rijdt..
Karakter herken je aan de auto…
Van mij ook nog even een update:
Het flitsen (letterlijk alsof er iemand flitst, dus een zeer korte felle lichtsterkte van alle dashboardverlichting) treedt bij mij uitsluitend op als:
-automatisch licht aanstaat (eigenlijk altijd)
-het donker genoeg is dat de lampen ook daadwerkelijk branden
-de automatische ruitenwissers aanstaan (heb ik alleen aan als het regent, dus niet getest bij droog weer)
Gemiddeld krijg ik dan 1 flits per rit van ongeveer een uur.
Zoals eerder gezegd heb ik geen last van gezoem.
Totaal aantal Berichten: 10
- C4 (2004-heden) Collection
Ik heb een C4 Collection en kan de kleuren van mijn display ook veranderen ik heb alleen maar zo een flits als mijn lichten op auto stand staan en de lichten vanzelf uit en aan gaan bij een tunnel ofzo en ik rij vaker meer dan 2 uur aan een stuk en dat gezoem heb ik ook helemaal geen last van
Hallo J-Roen, Jako en kracors :
Hier even een update langs mijn kant:
Vorige week noch maar eens mijn wagen bij de dealer binnen gedaan.
Men had ondertussen van uit Frankrijk een email gekregen.
De ingenieurs waren ondertussen daar al op de hoogte van de problemen met het flitsen van het dashboard.
Om dat te verhelpen is er een software-update gebeurt.
Sinds die update moet ik eerlijk zeggen dat ik geen flitsen meer heb opgemerkt…. HOERAAAAAAA
Maar ik wil nog even afwachten.
Ik rij ook steeds langere stukken, woon-werk verkeer is bij mij 98km enkel richting… Dus als het deze week niet meer gebeurt hoop ik dat het opgelost is.
Voor het zoemen van het instrumentenpaneel, daar had men niet echt een oplossing voor. Men heeft nu wel extra isolatiemateriaal achter het instrumentenpaneel gestoken en het zou minder zijn. Nu heb ik helaas nog niet overdag met de auto gereden, want ‘s morgens en ‘s avonds zijn mijn lichten ontstoken. Donderdag kan ik het testen want dan werk ik maar een halve dag en als het weer wat meezit zullen mijn lichten niet aanspringen.
Ik hou jullie wel verder op de hoogte.
Mvg
Jo
Dag Borrel,
Wat is dat precies voor update? die wil ik ook wel laten doen door mijn dealer…
Jako, het is een software update….
Blijkbaar wisten ze in Frankrijk van dit probleem, en hebben ze het ‘vergeten’ te melden tegen alle dealers…
En ik ben blijkbaar de enige in gans Belgisch Limburg die er over aan het klagen is geweest.
Meer weet ik er ook helaas niet van, maar het heeft geholpen.
Anders moet je maar eens naar mijn dealer bellen of mailen.
Het gaat hier om Autogarden te Hasselt.
Mvg
Jo
Dag Jo,
Aangezien ik in Delft (NL) woon, kom ik niet heel vaak in Hasselt
Maar een vriendin van mij woont er en de beste Portugese wijn/port-leverancier (Portohuis) die ik ken zit er ook, dus wellicht moet ik binnenkort maar weer eens naar Hasselt….
off-topic: ik begrijp nu ook de naam borrel77, is Hasselt niet de “jeneverstad”?
In mijn, nu 4 maanden jonge, C4 heb ik ook last van flitsen in het dashboard display. Weliswaar sporadisch maar daarom niet minder hinderlijk.
De dealer heeft niet echt een oorzaak kunnen vinden. Men heeft in het configuratie menu de lichtsterkte van het display op maximaal gezet, en ik moest het nog maar even aankijken…
Tegelijkertijd heeft men, om andere redenen, een update gedaan van de software. Ik heb nu versie 2.20. Mogelijk is ook daarmee het probleem verholpen. De tijd moet het leren.