Dag Allen,
Zal me eerst even voorstellen,gezien ik reeds vele jaren passief mee lees maar nog nooit wat poste op dit forum.
Ik ben Erik,37 jaar en xm liefhebber van het eerste uur:)
Met 17 jaar kocht ik mijn xm 2.0 injectie,nu 20 jaar later staan er 209000km op de klok en zweeft de xm nog steeds comfortabel en onvermoeibaar over onze slechte Belgische wegen:))Geen auto kan men vergelijken met een xm,voor mij is de xm steeds DE auto geweest.
Zowel de zeer eigenzinnige vormgeving alsook de geweldige rijeigenschappen van dit wonder op wielen maken van de xm een auto die zich met afstand onderscheid van andere automobielen die men zelfs niet met een xm vergelijken kan.
Ondanks mijn enorme bewondering voor de xm,begin ik langzaam aan met een dilemma te zitten.
De xm werd in het verleden steeds perfect onderhouden ,maar gezien er reeds vele onderdelen niet meer leverbaar zijn wordt dit steeds een groter probleem.Sommige kleine defekten geraken niet meer verholpen,vanwege het niet meer beschikbaar zijn van nieuwe stukken.
Vandaar dat ik actueel met een dilemma zit,is het nog realistisch mijn geliefde auto op de baan te houden,of zou het verstandiger zijn me een c6 aan te schaffen? Een traction,ds of cx op de baan houden is geen probleem,gezien er genoeg firma’s zijn die zich toegelegd hebben op het reviseren en nabouwen van onderdelen.Bij de xm blijkt dit helaas niet het geval,citroen vernoemd het model liever niet wanneer men het over legendarische modellen uit het verleden heeft.En dus blijft de vraag,is het nog realistisch xm te blijven rijden…..?
eens citroen,altijd citroen…
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
allereerst van harte welkom op het forum Erik.
Je schrijft dat je eigenlijk xm wil blijven rijden, is het dan geen mogelijkheid om voor (groot) onderhoud naar zuid-nederland uit te wijken? Bij “ons” zijn er namelijk tal van specialisten die erg goed in staat zijn jouw xm de nodige proffesionele aandacht te geven!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja ik weet dat Nederland een echt citroen liefhebber land is:)
De laatste jaren ging ik steeds bij cqs in tienen voor groot onderhoud.
Bij deze gespecialiseerde garage voor oude citroens kwam ik terecht nadat ik merkte dat ik bij de gewone citroen dealer eigenlijk buiten gekeken werd met m’n oude xm.De auto wordt daar dus zeker goed onderhouden,doch ook met de beperking dat men dikwijls geen nieuwe stukken meer verkrijgen kan.Ik weet trouwens dat ze samenwerken met citroville Nederland,voor wisselstukken en het aanbieden van oude citroens.
Een revisie hoge drukregalaar die geplaatst werd kwam trouwens vandaar,helaas was ook deze niet helemaal droog en staat er steeds een plasje lhm onder de auto:(En dit is nu net wat me doet twijfelen…...Ik wil gerust betalen voor goed onderhoud,niets is voor niets in het leven:))
De mecanicien van cqs(een erg goede trouwens)bevestigde me dat het ongekend snel is dat men voor de xm geen wisselstukken meer krijgen kan.
Recent ging een draaiknop op de middenconsole stuk voor de verwarming te bedienen,op die domme knop wacht ik nu reeds 3 maand en nog steeds niets gevonden.En dit zet me dus aan het denken,als een prulletje van 2 keer niets al een probleem is vanwege geen stukken…...,wat staat me er dan te wachten als ik wat grotere problemen moet laten fixen.
eens citroen,altijd citroen…
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk, wij pakken de meeste kleine onderdelen zoals interieurdelen en knopjes gewoon van een sloper. De meeste nederlandse specialisten hebben dat gewoon op de plank liggen en dan is 3 maanden wachten op een draaiknopje echt niet nodig. Die genoemde draaiknop heb je in NL na 2 dagen gewoon gevonden namelijk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wel,op dit soort reactie hoopte ik eigenlijk:))
Indien ik met de juiste mensen in contact zou kunnen komen,of via andere citroen liefhebbers op dit forum op weg geholpen kan worden om via de juiste kanalen doelgericht naar de juiste stukken te zoeken kan m’n xm me nog jaren zweef plezier bezorgen:)
Zou je me aub kunnen vertellen waar en bij wie me te melden om aan zo een knopje te geraken?
Ik lees regelmatig op dit forum over chyparse in Nederland,misschien daar eens langsgaan voor het hydraulische gebeuren gezien de positieve reacties ervan op dit forum.Hier in België kan je het echt wel vergeten hoor om ergens een knopje te kunnen bestellen wat netjes op de plank klaarligt.
Dank bij voorbaat
eens citroen,altijd citroen…
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok, dan geef ik je toch even een paar adresjes?
- in Boxmeer: Wil Wijnhoven
- in Eindhoven: Jan van Gompel
- in Abbenes: autobedrijf van der Laan ( veel gebruikte onderdelen!)
- in Heerlen: CitroAdvies
- in Den Haag: Civer (weet niet of die nog veel onderdelen heeft, maar hij kan wel veel vinden/leveren, ook erg goed in onderhoud)
Nou, met deze lijst en google kom je vast een eindje op weg
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt,hier heb ik wat aan…
eens citroen,altijd citroen…
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Bart Ebben niet te vergeten.
In Malden bij Nijmegen.
En http://www.devosautodemontage.nl/ ook niet vergeten, heb ik zelf goede ervaring mee in ieder geval voor C5 onderdelen, maar ik zie dat ze ook e.e.a. voor XM hebben.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Dag Erik xm
Het is inderdaad niet eenvoudig om in België een Xm op de weg te houden. De dealers kijken je buiten etc…ik ken het verhaal.
Maar toch. Vandaag moest ik noodgedwongen nog eens langs bij de dealer en parkeerde ik tussen zowat alles wat Citroën in de aanbieding heeft, zelfs een C6. Toen ik op mijn taxi stond te wachten heb ik even rondgekeken op die parking.
Gewoon huilen met de pet op, dat huidige gamma. Het design van mijn oude Xm lag mijlenver boven al hetgeen er daar stond - ik zou ‘m zelfs niet ruilen voor een nieuwe C6. Smaken verschillen uiteraard maar ik vind de C6 verschrikkelijk lelijk, ik zou er niet dood in willen gevonden worden.
Daarbij moet je rekenen dat de C6 slechte verkoopscijfers heeft (bijvoorbeeld in Duitsland zijn er 69 verkocht in 2012 en zo’n 120 in 2011 - volgens AutoBild) dus dat gaat zeker de slechte weg op in de toekomst. Ik las zelfs ergens dat de productie zou gestaakt worden wegens het geringe succes.
Ik ondervind ook dat de dealers hier vaak ‘in Nederland’ bestellen als ze een onderdeel niet meer kunnen krijgen. Ook op de parallelle markt is er nog veel te verkrijgen. Tot nu toe valt het voor mij mee om onderdelen te krijgen, het grootste probleem is de dealer of de garage te vinden die hart heeft voor zo’n auto.
Het zal ook voor mij nodig zijn om af en toe eens naar Nederland uit te wijken want ik wil blijven rijden met mijn Xm hoewel ik dat ding wel eens naar de maan wens als er weer iets misgaat.
Maar ja, ‘le coeur a ses raisons que la raison ne connaît pas’ (Teilhard de Chardin geloof ik - was ook ooit een slogan voor Porsche, zo’n 40 jaar geleden).
Ik weet niet waar je zit in België maar dicht bij mij, over de franse grens, zit er ook nog een handel die veel onderdelen heeft - ik zoek die website nog even op en stuur je hem door. Misschien loont het ook de moeite om eens op franse fora te grasduinen, per slot van rekening zijn er daar ook nog een pak liefhebbers van de Xm.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
http://www.webdealauto.com/fr/Cable+d+embrayage/SEIM+101700/478.630653.html#references
Roadrunner… never been caught.
Het is inderdaad wat meer zoeken met onderdelen, maar gelukkig kom je nog een eind. In NL heeft de dealer ook niet veel meer.
Hoewel ik van de week wel alle keeringen van de HD pomp kon bestellen.
Voor sommige motoren is gewoon nog heel veel te krijgen omdat die ook in bv de xantia liggen.
Lastiger is interieur spul etc, maar inderdaad gebruikt! En laten opsturen!
Ik weet niet of een CX nu heel veel beter is bijvoorbeeld? Of je moet meteen naar CX basis.
Er zijn inmiddels wel diverse garages die zich specaliceren in de XM.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik ben woonachtig te Mechelen,maar verplaats mij al enkele jaren naar tienen voor het groot onderhoud van de xm.
Ik kan me best inbeelden dat vele citroen liefhebbers zich herkennen in mijn verhaal.
Mooie auto’s worden er helaas niet meer gebouwd,en als echte citroen liefhebber blijf je al helemaal aan kant staan:(
De xm is voor mij de laatste echte citroen,vooral type1 die ik nog heb dan.
Ergens heb ik altijd gehoopt dat er een markt zou blijven bestaan,zodat er ergens wel zakenmensen zijn die stukken laten herproduceren omdat er een markt voor bestaat.Zoals cx basis bv,of bij de 2pk die je geheel nieuw kan laten assembleren en waar stukken geheel geen probleem zijn.
Met een xm zit er helaas niets anders op dan herbruik sloop stukken op te sporen,om je geliefde auto op de baan te houden.
Als ik bij cqs binnenstap waar m’n xm onderhouden wordt,dan staat het er vol met sm,cx,ds projecten….,restauraties of revisies.
Maar een xm hoort helaas(nog)niet in het rijtje van deze classic cars.
Ik dank allen voor het posten van nuttige info om toch nog aan de nodige onderdelen te geraken…
eens citroen,altijd citroen…
De XM-club Nederland onderkent het probleem van de onderdelen en heeft daarom besloten een magazijn op te richten. Net zoals eigenaren van andere oude Citroëns zijn we straks op ons eigen onderdelencircuit, eigen gesleutel, eigen kennis en een aantal garages met interesse voor de XM aangewezen.
Wim,
Disciplus Simplex
Hoi erik,
Wat dacht je van ton van soest, net over de belgische grens tussen roosendaal en breda?
Daar wordt nu mijn xm gereanimeerd…
Succes, Roel
XM 2.1 turbodiesel Prestige
voorheen: Xantia 1.8i 16v break, XM 2.0 16v TCT, Xantia 1.8i, XM 2.0i comfort, CX 25 GTi, BX 1.6 TZi, BX 1.6 montreux, BX 1.4
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Voor interieur onderdelen kan je ook gewoon een zoekertje plaatsen op ons mooie forum natuurlijk. Er zitten hier liefhebbers zat die een dozijn xm’s aan onderdelen in de schuur hebben liggen.
Ik deel je mening trouwens niet als het gaat over het ongeëvenaarde comfort en de rij-eigenschappen van de xm. In volgorde van bezit en comfort (van fijn naar ongeëvenaard): Xantia, BX, XM en dan mijn huidige CX. In mijn mening is laatstgenoemde samen met de DS ongeëvenaard. In vergelijk met de cx was mijn xm een stugge stuiterbak. En ja, de xm was hydraulisch in topconditie.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.