Inderdaad: niets is vervelender dan dat ie op 3 cylinders gaat lopen, ook als je niet inhaalt….Maar ik heb dus gisteren een flink stuk gereden met een andere katalysator eronder en het probleem is er nog steeds, alleen minder en hij is NIET in storing gegaan. Nog steeds na 40-50km begint het inhouden. Als je even overschakelt op benzine moet hij daar even over “denken” en na 30 seconden gaat het allemaal wat beter. Als je dan na een paar km weer terugschakelt op gas blijft alles weer OK voor 40km. Nu ben ik bang dat de katalysatorschade een gevolg is van het werkelijke probleem. Dus ik ga vanmiddag weer naar de garage om verslag uit te brengen en zijn hersens te pijnigen. Als ik het even zat ben pak ik de Xantia van mijn vrouw en weet ik weer hoe het is om zonder hikken te rijden! Wordt vervolgd!
Johan.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Ik dacht net te gaan roepen na het doorlezen van alle klachten; heeft ooit iemand een bobine geprobeerd. Deze gaan ook nog wel een s kapot.
kosten ik meen rond de 70 euro.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Tja, inderdaad…..de bobine is al vervangen. Net als de MAP sensor, de bougies (4 keer), de EGR-klep en nu de kat. Maakt allemaal NIETS uit. En de ene (korte)rit is er niets aan de hand, de andere een continue hoestbui. Maar bij +40km wel altijd hikken.
Maar iets waar Oldenhage misschien antwoord op heeft: zijn er verschillende fabrikanten van bobines voor de C5. Want er is mij een Renault Laguna verhaal bekend waarbij onder garantie steeds “origineel Renault” vervangen moest worden door de dealer (zonder resultaat) en daarna een Bosch is geplaatst waarna het probleem wel weg was.
Groeten,
Johan.
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005
- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Daar kan ik nog aan toevoegen dat als ik de stekker van de EGR-klep lostrek ik geen problemen meer met de auto heb. Geen hikken meer, geen katalysator storing, niet meer lopen op 3 cilinders. Eigenlijk redelijk perfect loopt ie dan. Keerzijde is echter dat bij iedere start ik de melding krijg: Uitlaatgas storing en dat het motormanagement- en het SERVICE lampje gaan branden en blijven branden.
Voor mijn gevoel wordt er dus een gedeelte van het motormanagementsysteem uitgeschakeld (door het lostrekken vd stekker) waardoor het systeem niet meer die foutmelding mbt katalysator genereert en dus ook niet meer op het noodprogramma (3 cilinders) springt.
Zie ook mijn topic over “Werking vd EGR-klep”
Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).
Ik heb een mailtje naar de Importeur gestuurd ,
‘s kijken of er wat aan gedaan kan worden.
2 weken geleden een nieuwe MAP-sensor laten plaatsten omdat de auto regelmatig schokte en er een melding uitlaatgas storing was.
Daarna was het verbruik behoorlijk toegenomen. Andere motorolie mocht ook niet helpen.
Na 3x weer de melding uitlaatgasstoring (en af en toe afslaan van de auto) in mijn display te hebben gekregen en evenveel bezoekjes aan de dealer was ik het zat en is er iets meer tijd in gestoken.
Vanmorgen na een uurtje onderzoek (zonder computer) ben ik weer als tevereden Citroen rijder in mijn C5 gestapt. Wat bleek een los contactje was het probleem.
Hulde voor de “echte” monteur. Die computer geeft dus gewoon meldingen die niet altijd te vertrouwen zijn want losse contactjes kunnen ze vast niet detecteren.
Overigens heb ik alleen de MAP-sensor en olie betaald de rest koste mij alleen vrijetijd (ook kostbaar) maar ben nog steeds tevreden tot op heden over de Citroendealer in Zwolle
OK, klinkt héél erg aannemelijk. Kan je ook vertellen hóe jouw dealer dit losse contact gevonden heeft? En om welk contact het ging? En om welke dealer/garage het gaat? Wellicht kunnen een hoop problemen worden opgelost…....Dunne olie heeft bij mij wél verbetering gebracht, andere katalysator (gevolgschade van regelmatige storingen) ook, maar het blijft zo dat de éne rit er niets aan de hand is en de volgende weer regelmatig hikjes te voelen zijn.
Johan.
Nee, weet niet om welk contact maar de monteur wist te vertellen dat het wel vaker gebeurde na een aantal jaren dat de contactjes wat minder werden. Ik denk dat het in de buurt van de MAP-sersor was want toen die vervangens was was het verbuik ook hoger.
Dealer / garage in ZWOLLE Dijers.
Roeland schreef:Nee, weet niet om welk contact maar de monteur wist te vertellen dat het wel vaker gebeurde na een aantal jaren dat de contactjes wat minder werden. Ik denk dat het in de buurt van de MAP-sersor was want toen die vervangens was was het verbuik ook hoger.
Dealer / garage in ZWOLLE Dijers.
Een probleem met contactjes (stekkerverbindingen) heb ik ook aangehaald in het draadje “C5 HPI 2.0 bj 2001, start niet meer” de stekkerverbindingen in de C5 en vooral het punt waar de draden de stekker ingaan geven de indruk dat hier problemen kunnen ontstaan hetgeen nu dus ook door de dealer in Zwolle wordt bevestigd.
Toen ik problemen had met mijn C5 in de vorm van inhouden/hikken bleek de hoofdoorzaak in de EGR klepmotor te zitten maar ik heb toen tevens elke stekkerverbinding die ik maar kon vinden los gemaakt, gereinigd en aan de draadzijde afgesmeerd met siliconenkit om problemen met deze verbindingen op te lossen cq te voorkomen. Dit reinigen is nog niet zo simpel want je moet soms rare bewegingen maken om er bij te komen maar m.b.v. een zelfgemaakt stukje gereedschap is het uiteindelijk wel gelukt.
Zelf denk ik dat er soms onderdelen in de C5 worden vervangen terwijl het probleem zit in een een slechte verbinding. Het vervelende met dit soort fouten is dat het vaak niet constant optreed omdat er dan wel en dan geen goed contct wordt gemaakt. Het vervangen van het onderdeel helpt wel omdat dan tevens (een deel van ) de stekkerverbinding wordt vernieuwd.
OK, klinkt logisch.Altijd nadat de auto in de garage is geweest dan duurt het meestal even voordat het hikken weer terugkomt. Vooral als er stekkers losgehaald zijn. Dus ik ga maar eens beginnen bij de stekker van de EGR-klep en die daar in de buurt zitten. Dat over dat spoelen vind ik ook wel interessant, maar hoe bepaal je nu of het echt nodig is?
Nee, stap voor stap: eerst stekkers reinigen! Met wat voor spul heb je gereinigd?
Johan.
JohanC5 schreef:OK, klinkt logisch.Altijd nadat de auto in de garage is geweest dan duurt het meestal even voordat het hikken weer terugkomt. Vooral als er stekkers losgehaald zijn. Dus ik ga maar eens beginnen bij de stekker van de EGR-klep en die daar in de buurt zitten. Dat over dat spoelen vind ik ook wel interessant, maar hoe bepaal je nu of het echt nodig is?
Nee, stap voor stap: eerst stekkers reinigen! Met wat voor spul heb je gereinigd?Johan.
jip maar vergeet niet de stekkers die je niet ziet
heb ik wel eens gehad met een escort(wasda) die het ook af en toe slecht liep
heb toen dacht ik alle stekkers goed schoon gemaakt
maar ik was de belangrijkste vergeten(achter de startmoter)
toen ik die gedaan had was het probleem verholpen
het was toen de stekker van de krukaspositiesensor maar daarvoor moest ik wel eerst de startmotor eraf halen om erbij te kunnen
succes
JohanC5 schreef:OK, klinkt logisch.Altijd nadat de auto in de garage is geweest dan duurt het meestal even voordat het hikken weer terugkomt. Vooral als er stekkers losgehaald zijn. Dus ik ga maar eens beginnen bij de stekker van de EGR-klep en die daar in de buurt zitten. Dat over dat spoelen vind ik ook wel interessant, maar hoe bepaal je nu of het echt nodig is?
Nee, stap voor stap: eerst stekkers reinigen! Met wat voor spul heb je gereinigd?Johan.
stap voor stap is inderdaad de beste methode anders weet je op een gegeven moment ook niet meer wat wanneer helpt. Voor het reinigen heb ik “Kontakt 60” van Kontakt-chemie gebruikt dit is een oplossende kontaktreiniger die ook enige oxydatie problemen verhelpt daarvoor moet je eigenlijk wel even “poetsen” d.i. de stekker er een paar maar in- en uit halen na het inspuiten. Kontakt60 kun je o.a. kopen in electronica zaken. Flink ruim gebruiken en beide zijden van de stekkerverbinding inspuiten maar dat staat er allemaal op.
Aangezien het motormanagement tegenwoordig geheel door de computer wordt gedaan is het ook belangrijk dat alle sensor signalen de computer goed bereiken dus niet alleen de output maar ook de input signalen (stekkers) zijn belangrijk. Vergeet ook de stekkers van de gasklep,ontsteking en injectors niet.
succes, Ton
Ik zie dat de problemen met de uitlaatgas storing foutmelding vooral betrekking hebben op LPG rijders. Helaas heb ik dezelfde melding maar met mijn (benzine) V6.
Tijdens het rijden in de stad kreeg ik, zonder raar gedrag van de motor, ineens deze foutmelding. Auto reed verder prima.
Na ongeveer 200km gereden te hebben met deze melding, ging hij onregelmatig lopen en begon hij bij 80+ km/h ook erg te trillen. Verder had ik veel minder motorvermogen. Ik heb de auto rustig naar huis gereden en verder niet meer gebruikt (Weet dus ook niet of het probleem nu uit zichzelf verdwenen is)
Dinsdag heb ik een afspraak bij Citroën Amsterdam, eens even kijken of ze er uit komen….al begin ik wel wat te zweten als ik al deze posts hier zie!
De auto is net 3 jaar oud, dan verwacht je toch niet dat er wat met de electrische contacten aan de hand is.
C5 3.0 V6 Exclusive
Citroën history:
XM 2.0 Ambiance
BX 1.6 TGI
BX 1.4 TE
Visa 1.1 RE
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Citronius schreef:Ik zie dat de problemen met de uitlaatgas storing foutmelding vooral betrekking hebben op LPG rijders. Helaas heb ik dezelfde melding maar met mijn (benzine) V6.
Tijdens het rijden in de stad kreeg ik, zonder raar gedrag van de motor, ineens deze foutmelding. Auto reed verder prima.
Na ongeveer 200km gereden te hebben met deze melding, ging hij onregelmatig lopen en begon hij bij 80+ km/h ook erg te trillen. Verder had ik veel minder motorvermogen. Ik heb de auto rustig naar huis gereden en verder niet meer gebruikt (Weet dus ook niet of het probleem nu uit zichzelf verdwenen is)
Dinsdag heb ik een afspraak bij Citroën Amsterdam, eens even kijken of ze er uit komen….al begin ik wel wat te zweten als ik al deze posts hier zie!
De auto is net 3 jaar oud, dan verwacht je toch niet dat er wat met de electrische contacten aan de hand is.
Hou ons op de hoogte!
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
De auto is weer van de garage terug en rijdt weer als een zonnetje!
De Bobine bleek defect en de oorzaak van de storing.
Een collega van me had vorige week dezelfde storing, en ook bij hem was het de bobine. Hij heeft alleen een VW Passat ipv een C5. :
Zijn auto is ook net 3 jaar oud, en bobine is onder garantie vervangen omdat zo’n ding bij VW niet zo snel al defect hoort te zijn. Blijkbaar denkt Citroën daar anders over en kon ik er 348 Euro voor betalen!
Maar goed, probleem is verholpen.
C5 3.0 V6 Exclusive
Citroën history:
XM 2.0 Ambiance
BX 1.6 TGI
BX 1.4 TE
Visa 1.1 RE