







Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Kleine update maar weer….
Omdat de kilometers er op vliegen tijd voor wat onderhoud.
Allereerst de remmen een grote servicebeurt gegeven, handrem gereinigd en opnieuw in het kopervet gezet.
De as was binnen, maar was te lang (2cm) gelukkig de as bij La Léo kunnen ruilen voor een goede gebruikte. Die er vorige week in geklust. Tevens de wielen laten balanceren.
Tevens heeft La Léo een of ander goedje in het wiellager gespoten om te kijken of het piepen weg ging.
Nou de piep is weg, een aantal trillingen ook, maar nog steeds zit er een onduidelijke vibratie in de auto die vooral boven de 140 irritant is.
Ik verdenk toch nog steeds het differentieel…..
Aangezien ik de komende anderhalve week weer zo’n 2000 kilometer moet rijden ben ik wel blij dat er nu goed mee te rijden is.
Bedrijfszekerheid is gelukkig geen probleem. Ze blijft maar rijden, in iets meer dan 2 maanden 12.000 kilometers wegtikken kan dus gewoon
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Even ter controle je weet dat de maximum snelheid in Nederland ligt op 120 à 130 km/u?
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Tjsa en dan moet je opeens 12 pagina’s terug om je eigen draadje terug te vinden.
Maar weer een update dan.
De hele winter gewoon lekker doorgereden met de CX, en dat gaat weer probleemloos.
Sinds de grote operatie Maart vorig jaar zijn we inmiddels weer bijna 30.000 kilomters verder.
Alleen kleine dingetjes gehad zoals een losgeschoten kabel van de verwarming en een uitvallende blower bij -15 graden celcius en een uitlaat die vervangen moest worden. Oja ook nog een keer een kleine beurt uitgevoerd.
Het goede nieuws is dat we inmiddels verhuisd zijn en ik nu beschik over een enorme schuur voorzien van verwarming. Dus klussen aan een CX is alleen maar leuker geworden
Madame is wel weer toe aan een grote beurt en dat gaan we dan één dezer dagen weer doen.
Wat gaat er gebeuren:
Nieuwe bougies: Ik ga de NGK LPG 5 eens uitproberen
Nieuwe bougiekabels
Verdeelkap
Rotor
Wiellager rechtsvoor vervangen
Kleppen stellen
Luchtfilter
Olie en filter vervangen.
Check van de remmen en stellen handrem en reinigen.
Check van de ophanging.
Jaarlijkse afstelling van LPG.
Winterbanden er binnenkort af en vervangen door 2 nieuwe voorbanden.
2 Jaarlijkse APK
Vandaag me naast deze onderdelen getrakteerd op een goede Ctek acculader om zo nu en dan die nare CA/CA accu van me een lekkere boost te kunnen geven.
Omdat ik nu elke dag minimaal 50 kilometers ga rijden, vrees ik dat de kilometers er nog meer bij gaan komen.
Tsja het zal de Banaan goed doen, des te meer je rijd, des te minder gezeik je met ze hebt is mijn ervaring.
In ieder geval mag ze begin April weer samen met mij een paar weken naar Frankrijk.
Overigens nog steeds wel wat last van een eerder genoemde trilling die niet echt weg wil. Misschien dat het vervangen van het wiellager wat verbetering gaat brengen. Zo niet dan zal het wel het differentieel zijn, maar dat blijft nog lekker even zitten!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Prima voiture gaat nog jaren mee.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Altijd een goed teken als je 12 pagina’s terug moet - dan zijn er dus weinig echte problemen.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
break23m schreef:Altijd een goed teken als je 12 pagina’s terug moet - dan zijn er dus weinig echte problemen.
Nee echte problemen zijn er zeker niet! Ik heb gister de bougies vervangen samen met de kabels en kap en rotor. En wat schetst mijn verbazing? Het enorme verschil!!! En ik heb gister na vervangen een ritje gemaakt van 230 kilometer, dus niet gebaseerd op een ritje naar de bakker!
Auto heeft eigenlijk nog nooit zoooooo soepel gedraaid. Aangezien ik elke 25000 km de kap en rotor en bougies vervang, was er zeker geen sprake van achterstallig onderhoud….
Ik denk toch echt dat het aan de NGK LPG bougies ligt. Je merkt gewoon dat het mengsel veel beter verbrand wordt. Ok het kost wat, maar tot nu toe is het zeker het geld waard. Ook lijkt de motor stiller te draaien….
Zijn er meer mensen hier die ook zo enthousiast zijn over deze bougies?? Ok, een setje bougies van EUR 100,- lijkt wat overdreven, maar het verschil in rijden is dat ook!!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
CEE-IKS schreef:
Zijn er meer mensen hier die ook zo enthousiast zijn over deze bougies?? Ok, een setje bougies van EUR 100,- lijkt wat overdreven, maar het verschil in rijden is dat ook!!
Ik heb er geen ervaring mee maar ben wel benieuwd naar ervaringen. Ik rij ook voornamelijk op LPG. Vooral ook naar de vermoedelijke levensduur, gezien de prijs.
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
CEE-IKS schreef:
Zijn er meer mensen hier die ook zo enthousiast zijn over deze bougies?? Ok, een setje bougies van EUR 100,- lijkt wat overdreven, maar het verschil in rijden is dat ook!!
Ik heb er geen ervaring mee maar ben wel benieuwd naar ervaringen. Ik rij ook voornamelijk op LPG. Vooral ook naar de vermoedelijke levensduur, gezien de prijs.
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je zou eens een blinde test moeten doen met NGK BPR6HS’en van 3,50€ per stuk…Die gaan gemiddeld 10k km mee.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
CEE-IKS schreef:Zijn er meer mensen hier die ook zo enthousiast zijn over deze bougies?? Ok, een setje bougies van EUR 100,- lijkt wat overdreven, maar het verschil in rijden is dat ook!!
Ja, hiero nog één. Ik heb ze in mijn 83-er bmw 520i op lpg gebruikt. Een groot verschil én ze gaan 60.000km mee!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
bogaard77 schreef:Je zou eens een blinde test moeten doen met NGK BPR6HS’en van 3,50€ per stuk…Die gaan gemiddeld 10k km mee.
Tsja ik kan natuurlijk er weer eens nieuwe normale bougies inzetten, maar zie voorlopig weinig reden. Ik zal de bevindingen na wat meer kilometers wel weer eens posten tzt.
Nou reed ik met “normale” NGK bougies ook altijd zonder problemen 25000 kilomters! Dus financieël is het niet echt aantrekkelijk, tenzij het verbruik verbetert, maar dat weet ik nu nog niet.
Het is vooral het fijne rijden wat het geld waard is.
Ik heb overigens ook al ergens gelezen dat iemand 85.000km met die dingen gereden heeft, en ze er nog als nieuw uitkwamen.
Ik ben echt niet iemand die erg goedgelovig is met dit soort dingen, maar je merkt echt dat deze bougies voor de bijbehorende brandstof ontwikkelt zijn.
Nu zit ik overigens te denken nog een verbetering door te voeren, en dat is de installatie van een 123 LPG. Met Lambdaregeling, speciaal ontwikkelt voor een verdampersysteem.
Voor de liefhebber:123LPG linkje
Ik ben benieuwd of daar dus ook iemand ervaring mee heeft.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ken je dit draadje al? http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211322/


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En er is minstens één andere DS rijder die het spul ook naar tevredenheid gemonteerd heeft - met iets minder uitzoekwerk dan Egbert. Een relaas in het IDDS-clubblad La Bombe.














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat relaas staat hier ook ergens trouwens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ja - heb ik ook eens gezien - maar ik ga er niet naar zoeken