Toch vind ik het interessanter om nou te horen hoeveel liter je tankt op gereden kilometers. Want wat de BC zegt vind ik niet zo interessant.
Ik zie hier en daar staan: 50 liter op 1000km, hmz, dat is toch ‘maar’ 1 op 20. Ik rijd nu met een gemiddelde tankbeurt van 42 liter, haal ik toch makkelijk 880km op. Bij -15 was het toch nog 800km op 40 liter.
En verder, chiptuning maakt de auto stuk sneller, en blijft net zo zuinig. Of andersom, ik zou eens kunnen kijken of de auto nog veeeel zuiniger wordt, als ik rustig rijd.
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Volgens de boordcomputer rijd ik 1 op 21,7 (4,6 op 100)
Volgens mijn sheet is het 1 op 19,9 (5 liter op 100)
Dit alles berekend over 27351. (In de koudste periode heb ik niet gereden, toen zat ik in Afrika )
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Hm. Wat rijden jullie hier allemaal zuinig.. Weinig snelweg km’s?
Ik rijd op de snelweg soms 1:20, 1:21 (volgens BC), maar soms ook 1:16, 1:17 als ik 120 op de cruise control aanhoud.
Tot de 100km/h is ‘ie lekker zuinig en komt het verbruik bijna altijd boven de 1:22 uit. Maar ik weiger 100 te rijden waar de maximumsnelheid 120 is…
Over het verbruik bij 150km/h ga ik het maar niet hebben…
Hij is wel zuiniger dan mijn VW Golf Variant 110pk TDI uit 1999.. Daar deed ik met moeite gemiddeld 1:16 mee, op een lange rit soms 1:17.5..
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
als je er 950 km uit krijgt met een volle tank dan zit je ongveer goed denk ik
ik sta nu op 5.7l volgetankt tot dat het er bijna uitloopt en heb 98O km gereden
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 15-08-2011
- DS 3 1.6 VTi 120pk so chic
ALs ik dit allemaal zo lees is het wel pijnlijk voor mij met m’n benzine..
Volgens BC: 7,2/100km, met een volle tank gemiddeld 680
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Mooi toch voor een benzineversie?
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 27-07-2011
- DS 3 1.6 e-Hdi So Chic
@3S: voor wat betreft de benzine denk ik dat het redelijk klopt. met mijn 207 vti120 (zelfde motor) reed ik ook zo’n 1:14 tot 1:15 (praktijk. boordcomputer was ca. 1:15-1:16)
@Boons605: met mijn DS3 heb ik dezelfde ervaringen als jij. op de snelweg 110 km/u boordcomputer tussen 1:20 en 1:21 (aan de pomp gemeten dus ca. 1:18-1:19) met 120km/u wordt het inderdaad al snel 1:17-1:18 (praktijk 1:16-1:17). bij 100km/u wordt het al een stuk beter, maar ja, 100 is ook niet altijd de bedoeling….
ik rijd dagelijk bijna 100% snelweg. Vanaf de voordeur ben ik binnen 1 kilometer op de snelweg. dan 38km snelweg en daarna weer 1 kilometer tot de zaak. dus meer dan 95% snelweg. wat ik verder door de week rijd (weekend) is in het centrum, dus dat schiet ook niet op qua zuinigheid met al die bochtjes en zo.
met deze gegevens vind ik 1:20 boordcomputer (=1:19 praktijk) gemiddeld nog niet tegenvallen.
ik merk wel dat als ik veel op regionale wegen rijd (82-83 cruisecontrol) dat de boordcomputer dan al snel naar 1:25 tot 1:28 verspringt. (maar de Waal heeft niet zoveel bruggen, dus via regionale wegen naar het werk ipv snelweg is geen succes….)
DS3 e-Hdi, Gris Thorium/Rouge Carmen, Carmen Dashboard, Pack Perfo, Pack Comfort, Pack HiFi/USB, Borbet X8 16” (en in de winter InterAction Meteor 15”)
Ik ben ook weer lekker zuinig bezig. Heb beide tellers bij 20000 op nul gezet en wil nu inderdaad eens precies het verschil tussen BC en werkelijkheid gaan meten.
Km-stand nu ongeveer 21450. Dus 1x getankt, na 1140km. Ik kon nog een 50km verder volgens de BC, maar was nu bij mijn ‘favoriete’ (lees: goedkoopste, nl. 1.369 p/l 28-02) tankstation. Ik tankte 49,04 l (na 100x afslaan), dus dat is 1:23,25. De BC gaf 1:24,3 aan. Dat is globaal mijn ervaring tot nu, dat ‘t ongeveer 1 km per liter scheelt.
Nu, na 300 km op tank 2, staat teller 1 op 25km/l en teller 2 (die ik na elke tankbeurt op nul zet) op 27 km/l. Tsja..
En ja, ik rij dus inderdaad 100, om precies te zijn 103 op cruise control,want mijn dagelijkse rit is 45km op de A2 waar je 100 mag en 10km op provinciale wegen. Een ‘zuiniger’ rit kan bijna niet.
Wordt vervolgd. (Ik wil eigenlijk nog een keer 1300 km op een tank rijden;-) )
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 29-02-2012
- DS 3 1.6 e-HDi So Chic
Dit is ook wel een leuke… Mijn gemiddelde verbruik is btw 1 - op 19,6 volgens de BC.. Die heb ik nog niet op 0 gezet tijdens de eerste 6000 km die ik nu gereden heb.
Toen mijn DS3’tje nog vers en jong was, in zijn babykilometers is het direct naar Parijs gegaan, omdat ik dacht wel gemakkelijk 1000km op één tank te rijden heb ik het geweigerd om te tanken.. Dus ‘s ochtends voor vertrek de boel tot de nok toe gevuld. De dag erna, ‘s avonds bij terugkomst opnieuw moeten doen.. Blijkt toch een best grote tank te hebben. Hoe gereden, cruise op 105km/h, 123km/h of op 134km/h (maar net was de max was)
“s-Hertogenbosch - Parijs - ‘s-Hertogenbosch:
En het pompresultaat, beiden keren getankt tot het vloeistof zichtbaar was voor het blote oog—> het randje dus:
Veel te veel rijden in een DS3, kleur Hickory met wit dakje.. http://www.Twitter.com/S_Hendriks
3s_ had in het begin van de week een vervang wagen, dezelfde als jou en het verbruik kwam net overeen met uw cijfers.
dus zoals ze hier zeggen is dat niet slecht. als je echt rustig rijd kan dat misschien wel 720 km worden
(bijna) alle auto’s zijn zuinig tot 100km/h. De ds3 heeft als nadeel dat deze een 5 bak heeft, met een 6e versnelling had deze zuiniger geweest op de snelweg, denk ik. Kijkend naar de grotere auto’s.
Ik rijd met een mix van snelweg, stad (slecht voor je verbruik ) en provinciale weg toch eigenlijk altijd rond de 1op21. Ga niet veel harden dan 90, 130 enz. Alhoewel, net een bon binnen voor 135km/h..
Totaal aantal Berichten: 252
Geregistreerd: 30-04-2011
- DS 3 ds3 e-hdi so chic
- 2CV 2CV6 Club
op een 80km weg…....
haha, nee gelukkig niet! snelweg, dus valt mee, maar blijft zonde…
als het op een 80 weg was, had ik de komende tijd wel het laagste verbruik..
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010
- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
goldlion schreef:(bijna) alle auto’s zijn zuinig tot 100km/h. De ds3 heeft als nadeel dat deze een 5 bak heeft, met een 6e versnelling had deze zuiniger geweest op de snelweg, denk ik. Kijkend naar de grotere auto’s.
Ik rijd met een mix van snelweg, stad (slecht voor je verbruik ) en provinciale weg toch eigenlijk altijd rond de 1op21. Ga niet veel harden dan 90, 130 enz. Alhoewel, net een bon binnen voor 135km/h..
Ik ben er niet zo zeker van dat een zesbak je verbruik veel zal drukken. Ik snor rond in een Sportchic e-Hdi 112 en die heeft stop/start en een zesbak waarvan de verhoudingen behoorlijk (te!) lang zijn. Mooi op de snelweg, draait weinig toeren (2100 tr./min. aan 130 km./u.) en is op wat windgeruis na dus mooi stil in het interieur. Maar op de gewone baan zijn deze versnellingen vaak net wat te lang (6° kan maar vanaf ong. 100 km./u.) en moet je te vaak een versnelling terug en dat doet het verbruik weer net geen goed. Mijn vriendin heeft een C3 Exclusive met dezelfde 1,6 Hdi 112 motor maar zonder stop/start en een kortere zesbak (2300 tr./min. aan 130 km./u.) die is met een gemiddeld verbruik van 4,8 l./100 km. flink zuiniger als mijn e-Hdi die nu gemiddeld 5,3 l./100 km.
Ja, mijn voet zal wat zwaarder zijn maar de gereden trajecten zijn ong. hetzelfde (flink deel snelweg, limiter van beide auto’s staat op 128 km./u). En de C3 heeft met 30000 km. al wel flink wat meer gereden t.o.v. de amper 3000 km. van de Ds3. Maar dat is nog geen verklaring voor het verbruiksverschil tussen deze twee gelijkaardige wagens.
Eerlijk gezegd geloof ik niet helemaal in dat e-Hdi gedoe, in theorie zal het allemaal wel kloppen en op een welbepaalde testcyclus zal je het verbruik en de uitstoot wel drukken. Maar in de praktijk blijft er vaak niet veel over of erger nog hebben sommige ingrepen in sommige gevallen zelfs een omgekeerd effect .