3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
hydrauliekpomp
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 08 maart 2012 01:42 AM
  [ # 31 ]

Is er eigenlijk bekent of ergens gedocumenteerd wat de opbrengst van een pomp moet zijn ? 6+2 of een ” normale ” ? en hoe je dat op een eenvoudige manier controleert ?

Is er uberhaaupt ergens docu van welke druk er op specifieke plekken te meten zou moeten zijn ? Een pomp kan de juiste opbrengst hebben maar bij de achterbollen bijvoorbeeld die juiste druk niet halen om welke reden dan ook.

Ik vraag me namelijk af waarop men nu baseert dat een pomp goed of slecht is, even afgezien van het logische lekwerk.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 08 maart 2012 02:04 AM
  [ # 32 ]

Leuke vraag Gomp waar ik het antwoord ook niet op heb.
Denk dat de garagisten wel de druk weten die de pomp op moet brengen en dat ook kunnen meten .
Als leek/amateur/hobbyist is het denk ik meer vingerspitzengefuhl.
Komt de auto snel omhoog , werkt de stuurbekrachtiging goed in snelle bochten zonder haperingen etc.
Bij een zwakke pomp komen als eerste de zwakke andere onderdelen aan de beurt , zoals bijv. een half verstopte Hoogteregelaar, een versleten HD regelaar of een zwaar sturende stuurbekrachtiging.
De kunst is om in te schatten waar de werkelijke problemen zitten zonder meteen maar alles te vernieuwen.
Ervaring noemen ze dat. Wink
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 08 maart 2012 02:45 AM
  [ # 33 ]

ja dat vermoeden had ik al. Puntje is dat ik en een garagist lijkt mij ook, liever van te voren kan bepalen of een pomp goed is. Dat ding erin hangen kost namelijk ook weer tijd en energie. Monteren is 1, dan moet je de boel weer aan gaan slingeren. Om dan uit te zoeken of het allemaal lekker werkt is ook weer zo iets…

de gewone pompen zijn meen ik overigens toch allemaal het zelfde ? je hoeft enkel de diameter van de poelie aan te passen toch ?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 08 maart 2012 09:04 AM
  [ # 34 ]

Was het maar waar dat een poelie simpel verwisseld kon worden. Ik ben al heel lang op zoek hoe dat niet-destructief gedaan zou moeten worden en zelfs op de Thaise sites waar ze bijzonder interessante do-it-yourself info hebben ben ik het nog niet tegengekomen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 08 maart 2012 11:06 AM
  [ # 35 ]

Poelie verwisselen heb ik wel eens gedaan. Gewoon met een nette poelietrekker.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 08 maart 2012 11:26 AM
  [ # 36 ]

uitgaande van sc lijkt het mij iig een reele optie. 96 041 963 is als los onderdeel verkrijgbaar, uhm, was… NFP

Kies je voor de hele pomp dan krijg je voor een v6-12 een 100mm dia poelie op je pomp. Ik meen dat er ook 110 of 90 varianten zijn.

Maar goe, mien vraag is meer, hoe bepaal je nu of een pomp wel of niet goed is als dat ding voor je ligt. Niet op subjectieve basis van , mwah het veert wel goed en stuurt wel ok na inbouw.
Gewoon obv van feiten en metingen. Je kunt namelijk een goede pomp hebben en in een matig hydraulisch systeem plaatsen. Is dan de pomp als nog niet goed? Eigenlijk kun je er zonder meting geen peil optrekken….

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 520
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 09 maart 2012 01:26 AM
  [ # 37 ]

Even kort door de bocht, iedere pomp heeft een pompkarakteristiek,dwz dat er een verband is tussen de flow (hoeveelheid verplaatste vloeistof (debiet)) en de druk. Bij een debiet van 0 zal de pomp een maximale druk leveren en bij een debiet van oneindig zal de pompdruk 0 zijn. Om dus te testen of een pomp goed is zul je eerst moeten weten wat het nominale debiet is (stuurhuis, remmen etc) tijdens het rijden en een opstelling moeten maken waarbij je het debiet in kunt stellen (debietmeter met een afsluitertje) en een drukmeter waarop je af kunt lezen wat de bedrijfsdruk bij het ingestelde debiet is. tot zover de theorie….

Praktisch zul je dus eerst een voiture moeten vinden die hydraulisch perfect in orde is, leidingen schoon, geen interne lekkages etc en daar de pomp uit sleutelen en op de testbank zetten met een druk en debietmeter (om het leuk te maken, debiet en druk worden ook nog beïnvloed door het toerental) dan kun je een pompkarakteristiek bepalen en die dan vergelijken met de pomp waarvan je wilt weten of die ok is.

Down to earth, bij een DS schakelt je drukregelaar op 150 en 175 bar (uit het hoofd, knoop me niet op als ik er een paar bar naast zit) en hoor je de TIK om de 30 seconden korter wijst op een interne lekkage (er van uitgaande dat je bollen in orde zijn maar dat kun je simpel meten)iets soortgelijks kun je bij de XM verwachten, drukmeter monteren op de voeding van het hydraulische systeem en kijken hoeveel tijd er zit tussen minimale en maximale druk. Meer als 30 sec dan is je pomp ok, minder als 15 tijd voor revisie

mijn 2 cent

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 09 maart 2012 01:47 AM
  [ # 38 ]

heldere en begrijpelijke uitleg.

Dat laatste heb ik wel een vraagje over.

Als het langer dan 30 sec. duurt om van min naar max druk te komen, dan hoeft dat toch nog niets over die pomp te zeggen ? Stel dat je een zeer stevige interne lekkage hebt, dan kan ik me voorstellen dat zelfs een nagelnieuwe pomp grote moeite heeft op op max druk te komen, toch ?


maar goed, de conclusie is dus eigenlijk dat je alleen wat kunt zeggen over een pomp die je uit een werkende wagen trekt. Een pomp op de plank, kan er prachtig uitzien maar kan gewoon ruk zijn.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 09 maart 2012 09:02 AM
  [ # 39 ]

Als je om de zoveel seconden een tik hoort halt de pomp de bovendrijven van de HD regelaar. Dan is hij DUS in orde. Daar hoef je verder niet aan te meten.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 09 maart 2012 11:09 AM
  [ # 40 ]

“halt de pomp de bovendrijven” ? Ik denk dat ik je begrijp maar wat je hier nu zegt, geen idee Smile

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 09 maart 2012 11:20 AM
  [ # 41 ]

Zo’n iPhone verzint na een paar letters nog wel eens zelf een woord. Vandaar.
Het moet uiteraard zijn “Bovendruk”.
De HD regelaar schakelt tussen twee drukniveau’s. Zodra het hoogste ninveau is gehaald hoor je een tik. Vanaf dat moment opent de regelaar een klep waarmee de pomp direct drukloos op de tank loost.

Zodra de druk in de bol door het verbruik in het systeem tot het lage niveau is gezakt hoor je weer een tik, dan schakelt de regelaar de pomp weer bij tot het hoge niveau bereikt is.

Aan de leiding van de pomp naar de regelaar kan je goed voelen wanneer de pomp druk opbouwt, een soort pulserende trilling.

Dus: Als die je de tikken om de 15 tot 30 sec hoort is er met de pomp niets aan de hand. Pas als je geen tikken meer hoort wordt de pomp verdacht.

De XM’s zonder diravi hebben een pomp met twee segmenten waarvan er een de stuurbekrachtiging bedient. Als de boel zwaar stuurt kan het zijn dat het stuursegment kapot is. Heb ik nog niet meegemaakt, wat niet wil zeggen dat het niet gebeurt.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 maart 2012 11:57 AM
  [ # 42 ]
JanSr schreef:

De XM’s zonder diravi hebben een pomp met twee segmenten waarvan er een de stuurbekrachtiging bedient.

Behalve de oudere modellen, die hebben nog een opbrengstverdeler.
De pomp voedt de opbrengstverdeler, daar vandaan gaan twee leidingen, 1 naar de stuurbekrachtiging en 1 naar de drukregelaar.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Eric'sXM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 14-01-2008

Gepost: 09 maart 2012 10:45 PM
  [ # 43 ]

Ik merk heel duidelijk dat de dame s’-morgens veel sneller op druk is en dat het signaal “hydraulische druk….“niet meer wordt weergegeven op het display.

C5, voorheen XM 2000, XM 1991, CX 1978

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 10 maart 2012 02:37 AM
  [ # 44 ]

Dus je probleem is opgelost !
Gefeli! Smile
Wat een setje O ringen al niet kan doen.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 10 maart 2012 03:09 AM
  [ # 45 ]

voor mijn 16v moet ik denk ik ook es aan een nieuwe 6+2 vermoed ik zo.

Het gaat allemaal wat trager en als het lampje uit is en ik trap direct even op de rem gaat deze weer aan. wacht ik dan nog even dan is dat ook opgelost.

Is dat een pomp of een bol ? Lekken doet de boel overigens niet.

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook