Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 20-02-2006
- C4 (2004-heden) Berline
- C3 Picasso selextion
Ik heb een 16 HDI 110 pk met FAP filter.
Hier zit van het fabriek uit 5 W40 olie op.
Nu staat er in het boekje dat er ook 10 W 40 olie in kan.Heeft hier iemand ervaring mee?
Ik kan deze olie nl op het werk verkrijgen en als ik de 5 W 40 moet kopen kost me dit ruim 50 euro voor 5 liter.
Maar dit is natuurlijk een kleine kost tov je motor kapot rijden.
Dus weet er iemand iets van???
Bdankt
Ed
edit mod: topic titel even aangepast, zo krijg je meer reactie.
juiste olie is van zeer belang voor u Fapfilter,niet zozeer voor de motor.
want er komt via carterventilatie een deel olie en ook via zuigers enz…. kort weg gezegd er komt een kleine percentage olie in de uitlaat terecht.
Waar je fap zit.
En als wagen nog in garantie is zo ik daar zeker de juiste olie in doen.
En tip voor deze motoren,OM DE 10.000KM u olie VERVANGEN.
mvg
hoho… ook niet overdrijven…
15000 km kan je aanhouden voor de oliewissel…
en De motor dient te worden gevuld met Total Ineo 5W30 C2.
en niks anders…
specificaties dan te verstaan ...
anders krijgen we de discussie dat ik zeg dat er alleen total in moet en dat wil ik niet beweren
hahahahahaha
kan ik nog aannemen dat voor 15.000km ga.
wat daarbij wel belangrijk is hoe je deze km hebt bekomen.
als je autostrade km zijn of veel stadsritten.
dat is wel een groot verschil.
is vooral om te vermijden dat de “filter” in de bajonetaansluiting van de turbo verstopt geraakt !!!
daar is al veel over gezegd geweest maar vele turbospecialisten zeggen “verwijderen die filter”
filter verstopt is turbo kapot.
wij rijden veel korte ritten en de garage raad ook om de 10.000km olie wisselen(wat ik versta)
Nu ik zit zelf in de autobranche en ben zelf technieker(wagen is nog in garantie dus moet ik wel naar garage voor onderhoud)
de 1.6 hdi motor komt in vele merken voor en hebben allemaal wel dezelfde problemen.
teer punt nr 1 is de turbo,daar kan je veel reden achter zoeken.
te lang intervaltijd,korte felle afstanden(niet genoeg afkoelen van turbo) fap die te veel verstopt waardoor te veel tegendruk en turbo harde moet werken,gebrek aan oliekoeling(door bijvoorbeeld verstopte filter of te lang met oude oliefilter,olie rijden enz…..
EGR-klep ook niet alles,verstoppen met roet,afbreken aan bedrading of intern aan de klep zelf(komt ook bij andere merken met andere motoren voor.
Tip : als je Fap veel verstopt,bekijk de egr-klep(komt veel voor dat die geen FOUTMELDING heeft,maar toch de boosdoener is) ook de gloeibougies.
Ter info : Gloeibougies worden niet alleen gebruikt om te STARTEN,maar ook bij vol vermogen en/of aansturing van de egr-gassen, kort weg gezegd ze worden veel meer aangestuurd om de nodige co2 normen te kunnen bijhouden en zo zullen ze ook vlugger defect geraken.
ook nakijken als je zoals hierboven de fap verstopt geraakt.
Laat staan de druksensoren en de fap zelf.
Het ga al ver in de autotechniek moet met alles rekening houden.
Ook een oplossing de fap verwijderen(softwarematig dan ook wel) maar das een ander onderwerp.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 20-02-2006
- C4 (2004-heden) Berline
- C3 Picasso selextion
Ok,bedankt.
Zal wel olie bestellen dan.
Ed
wat ook af en toe (!!) geen kwaad kan en hier heb ik het dan vooral over die EGR die al eens vol roet geraakt -heeft dus weinig met wupie’s originele vraag te maken maar bon- is af en toe (!!) eens een additiefje in je brandstoftank gieten ter voorkoming van roetverstopping. Ik zet “(!!)” omdat je hier zeker geen misbruik mag van maken, deze dingen zijn vaak op basis van o.a. kerosine en kunnen invreten indien niet genoeg verdund, of te vaak toegepast. Zonder reclame te willen maken gebruik ik om de 30.000km (raden aan om de 20.000km maar ik doe vooral autosnelwegen en geef hier en daar eens wat meer gas dus roetafzet is minder dan bij korte/koude ritten) Wynn’s Diesel Clean 3 en ben hier voorlopig zeer tevreden over, effect is ook voelbaar na toepassing maar misschien is dit psychologisch.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Hoi Maddock en Berlingo-ten
Welk type van Berlingo heb je juist (HDI of niet)? Hoe (bvb. bijkappen bij bijna lege naftbak + hoeveel km. er dan mee gereden vooraleer bij te vullen?) en hoeveel maal heb je het WYNN’S additief al toegevoegd?
Net als jijzelf suggereert, heb ik ook al horen zeggen dat additieven toevoegen aan de Hdi-motoren niet het ideaal is.
Bij mijn laatste (Belgische) keuring was de uitlaattest ‘net voldoende’ en vertelde te man van de autokeuring dat een ‘Euro 4’-wagen 1,4 tot 1,5 mag aangeven.
Mvg.,
HAUG
30-03-2012
Berlingo Fresh 1.6 HDi 55KW/75PK (van 02/2006)
Hey HAUG!
Mijn B’lingo heeft het 1.6HDI blok zitten en voorlopig heb ik bij deze wagen nog maar één keer Wynn’s bijgegoten, dit was onlangs na mijn eerste 30.000km. waar ik ondertussen alweer ruim over zit! Nu heeft die B’lingo inderdaad nog niet zoveel km. en is de motor nog ‘zo goed als nieuw’, maar bij m’n vorige wagen (1.9TDI) VAG-blok deed ik hetzelfde en die heeft vlotjes de 260.000 kilometer(!!) gehaald en tot op de laatste dag reed die nog zoals nieuw! (gedwongen afscheid na een total-loss “in mijn voordeel” alhoewel zoiets nooit echt in uw voordeel is)
Nu heb je wel een punt dat een HDI geen TDI is natuurlijk en dat het niet persé is omdat mijn TDI er wel mee vaarde dat een HDI even goed zal varen met deze additieven, in dat opzicht blijft het een risico maar dan kom ik nog eens terug op wat ik hiervoor al zei “maak hier geen misbruik van” indien je voor zo’n additief opteert.
Veel hangt af van je eigen rijsteil, vandaar ook dat ik bij de op de gebruiksaanwijzing aangerade “om de 20.000km” nog 10.000km bijtel vooralleer een additiefje bij te gieten, mijn leidingen en kleppen krijgen nl. niet veel kans op roetafzetting door mijn (minstens) 85km/dag op voornamelijk autosnelwegen.
In de praktijk rijd ik mijn brandstoftank tot in reserve, ook niet volledig leeg, zodat er nog een rest brandstof in de tank zit (ongeveer 5 liter, dat komt niet op een paar liter aan) vervolgens vul ik nog een litertje of 15 bij tot een totaal van ongeveer 20 à 25 liter, net geen halve tank dus voor een tank van 60l. tank niet te vol want dan is het té verdund en heeft het additief geen effect meer maar tank zeker ook niet te weinig… denk aan spaghetti waar je tabasco op doet! ;-p
Vervolgens rij je ‘m weer leeg tot in reserve en dan tank je maar weer vol, of zoals je gewoon bent zonder additief…
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Bedankt Maddock voor je uivoerige uitleg.
Bij mijn vroegere TDI’s heb ik dit product de laatste jaren meermaals zoals je beschrijft toegepast en dan een 50-tal Km op hoger toerental gaan rijden vooraleer naar de keuring te gaan. Dit gaf steeds een goed resultaat bij auto’s van boven de 250.000 Km.
Bij mijn Berlingo (6 jaar en 62.000 Km.) heb ik de WYNN’s echter nog niet (durven) gebruiken.
Zijn er andere Berlingorijders die ook al ervaring hebben met het gebruik van de WYNN’S-additief? Zo ja, schrijf je ervaringen eens neer.
Mvg.,
HAUG
11-04-2012
Berlingo Fresh 1.6 HDi 55KW/75PK (van 02/2006)
wynns gebruikt,niet slecht maar nu direct wondermiddel,neen. nu 30.000km
wel een hdi zonder fap.