NeufegliseThierry schreef:Leuke kwestie: ik heb in de financiele doorrekening van de auto rekening gehouden met vergelijk Seat Ibiza 30.000 interval en Citroen 20.000 interval. Op basis daarvan koop gesloten.
?
ff een vraagje, was die ibiza een benzine versie??
want zover ik weet moeten de tdi van seat elke 15k of 1x per jaar voor de beurt…
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik begrijp niet helemaal waarom een 1.6 HDi om de 15.000 moet.
Mijn 9 jaar oude Xsara heeft al een interval van 20.000 km.
De oude HDi’s in de Xsara vaak al een interval van 30.000 km.
Waarom moeten deze moderne blokken dan opeens naar de 15 a 20k?
Overigens bij sommige andere merken geeft de auto zelf aan wanneer er een beurt nodig is
Verder zoals gezegd is goed onderhoud belangrijker dan een setje velgen.
beste meneer de mod…
als je nu de nodige draadje ff erbij pakt en mss collega mod waterman ff om advies vraagt
dan weet je meteen waarom..
Overigens bij sommige andere merken geeft de auto zelf aan wanneer er een beurt nodig is
goh dat doet de citroen ook hoor..
en dat is intestellen door de dealer..
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb een paar bladzijden terug keurig uitleg gegeven over waarom de 1600hdi na 15k nieuwe olie moet. Gewoon even teruglezen dus Het valt me wel op dat er eigenlijk niemand écht serieus op die post is ingegaan maar dat men gewoon door blijft gaan over 20- of zelfs 30k intervallen.. Overigens is die extreem lange interval tussen beurten door helemaal niet ingegeven door technische mogelijkheden maar veel meer door eisen van fleetowners en klanten die lage onderhoudskosten eisen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Neem aan dit dit bedoeld wordt?
waterman schreef:richtlijnen van de constructeur ( info rapid van citroen) die strikt gevolgd dienen te worden: Dat genoemde zeefje moet je uit de bajonetaansluiting halen, verder oliezeef , bajonetbouten en toevoerleiding allemaal vervangen. Tevens de hele motor spoelen met Forté of
gelijkaardige producten en het oliedebiet naar turbo meten. Hierna GOEDE olie gebruiken en na maximum 15.000 km vervangen met filter.
Dan is mij nog steeds niet duidelijk waarom er dan een degelijk systeem wordt toegepast, bij andere HDi motoren is dat blijkbaar ook niet nodig.
omdat er in het begin maar 3.7 liter olie in de blok zat.. dat was veel te weinig..
bij die C5 die ik in 2008 gekocht heb was dit verhoogd naar 4.3 liter…
maar inverhouding tot de 2.0 hdi is dit nog weinig…
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
@arjan: dit stuk dus. In zijn geheel.
waterman schreef:Nogmaals dan even de uitleg over de turboproblemen en onderhoudsrichtlijnen voor de 1600hdi:
waterman schreef:Wat er wel aan de hand is:
De olieleiding naar de turbo is met een bajonetbout op het motorblok gemonteerd,in deze bout zit een
heel klein metalen zeefje,deze zat verstopt. Het zeefje is zo klein dat verstopping bijna onvermijdelijk is. Men rijdt veel te lang met de motorolie en meestal met veel te weinig olie. Hierdoor wordt de oliekwaliteit zo slecht dat er deeltjes gevormd worden die in de olieleiding naar de turbo geraken en hier het ingebouwde zeefje doen verstoppen waardoor de turbo kapot loopt bij gebrek aan smering. . Het probleem van deze motor is dat de carterinhoud te klein is, en dat bij aftappen van de olie via de carterdop minimaal een halve liter vuile olie achterblijft. Dan heb je dus eigenlijk gelijk weer vuil in je schone olie…..Dat samen met de zeer hoge temperaturen bij roetverbranding zorgt voor snelle kwaliteitsvermindering van de olie! Iedere bekwame garagist weet dat en weet wat er aan moet gebeuren, hierover zijn richtlijnen van de constructeur ( info rapid van citroen) die strikt gevolgd dienen te worden: Dat genoemde zeefje moet je uit de bajonetaansluiting halen, verder oliezeef , bajonetbouten en toevoerleiding allemaal vervangen. Tevens de hele motor spoelen met Forté of gelijkaardige producten en het oliedebiet naar turbo meten. Hierna GOEDE olie gebruiken en na maximum 15.000 km vervangen met filter. Het wordt dus kiezen , regelmatig verversen of regelmatig nieuwe turbo..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat lijkt me idd een duidelijke uitleg!
Dat wordt nog wat als deze auto’s over een paar jaar iets ouder zijn en niet meer altijd netjes bij de dealer in onderhoud zijn.
Dan wordt zo’n filtertje makkelijk over het hoofd gezien.
ronama schreef:NeufegliseThierry schreef:Leuke kwestie: ik heb in de financiele doorrekening van de auto rekening gehouden met vergelijk Seat Ibiza 30.000 interval en Citroen 20.000 interval. Op basis daarvan koop gesloten.
?
ff een vraagje, was die ibiza een benzine versie??
want zover ik weet moeten de tdi van seat elke 15k of 1x per jaar voor de beurt…
1.2 tdi, diesel dus heeft interval van 30.000 km.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
waterman schreef:Ik heb een paar bladzijden terug keurig uitleg gegeven over waarom de 1600hdi na 15k nieuwe olie moet. Gewoon even teruglezen dus Het valt me wel op dat er eigenlijk niemand écht serieus op die post is ingegaan maar dat men gewoon door blijft gaan over 20- of zelfs 30k intervallen.. Overigens is die extreem lange interval tussen beurten door helemaal niet ingegeven door technische mogelijkheden maar veel meer door eisen van fleetowners en klanten die lage onderhoudskosten eisen!
Waarom anderen er niet serieus op in zijn gegaan weet ik natuurlijk niet. Ik kan alleen voor mezelf spreken: ooit heeft Citroen met het volle verstand een onderhoudsinterval bepaald. Een interval van 20.000 km is anno 2011/12 eigenlijk al absurd kort te noemen, dat doen andere merken een stuk beter.
Wanneer ik als eigenaar van een auto de verzekering krijg dat 20.000 km de juiste interval is en dit ook in een garantieboekje MET erratum nota bene nogmaals bevestigd wordt, tsja, dan volg ik gewoon netjes wat mij zwart op wit vanuit de dealer aangereikt wordt.
Mocht dat later tot problemen leiden, dan is dat niet mijn probleem. En ik meen het serieus: als men alsnog gaat communiceren (dus rechtstreeks naar mij als eigenaar van de voiture) dat de intervalperiode verkort moet worden, dan ligt de rekening daarvan niet bij mij, dan mag de dealer/importeur dit voor zijn rekening nemen.
Maar goed: nu eerst is even afwachten, ik heb nog geen brief gehad
Overigens was de reden voor het oplaaien van de discussie de opmerking dat bij meer dan 4.000 km per maand er sprake is van zware gebruiksomstandigheden. Mijn garantieboekje spreekt dat in ieder geval tegen. Nogmaals een oproep aan anderen, hebben jullie ook een erratum van pagina 10 als los inlegvel in het boekje zitten?
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
NeufegliseThierry schreef:En ik meen het serieus: als men alsnog gaat communiceren (dus rechtstreeks naar mij als eigenaar van de voiture) dat de intervalperiode verkort moet worden, dan ligt de rekening daarvan niet bij mij, dan mag de dealer/importeur dit voor zijn rekening nemen.
Sorry hoor, maar ik moet hier toch écht wel om lachen eigenlijk Ik meen dat serieus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
NeufegliseThierry schreef:[
ff een vraagje, was die ibiza een benzine versie??
want zover ik weet moeten de tdi van seat elke 15k of 1x per jaar voor de beurt…
1.2 tdi, diesel dus heeft interval van 30.000 km.
ow, tja ik had het over de 1.6 tdi..
daarbij je doet wat je wil…
maakt mij niks uit, hier wordt een advies gegeven, omdat er een verschil is tussen de mensen die achter een buro zitten in la france een onderhoudsboekje ineen vogelen en een beetje hierop inspelen..
en de dealers die geconfronteerd worden met de gevolgen van hun stukje tekst..
daarbij, de motor is een samenwerking tussen psa en ford..(want men heeft het hier de hele tijd alsof citroen de hoofdschuldige is) ..
citroen heeft door de problemen die er waren al gereageerd door het oliepeil te verhogen van 3.7 ltr naar 4.3
terwijl ford gewoon de 3.7 liter handhaafd…
Wel als het complete beurten extra zijn voor een paar honder euro per keer
dat zei ik dus al, gewoon een olie en oliefilter wissel extra…
de rest is niet nodig…
bij 40k moet wel de dieselfilter vervangen worden ipv 60000km..
dus dat zal nu bij 45000 km zijn..
waterman schreef:NeufegliseThierry schreef:En ik meen het serieus: als men alsnog gaat communiceren (dus rechtstreeks naar mij als eigenaar van de voiture) dat de intervalperiode verkort moet worden, dan ligt de rekening daarvan niet bij mij, dan mag de dealer/importeur dit voor zijn rekening nemen.
Sorry hoor, maar ik moet hier toch écht wel om lachen eigenlijk Ik meen dat serieus.
En ik meen het ook serieus hoor. Als ik zaken doe dan pikt mijn klant het ook niet als de spelregels achteraf gewijzigd worden.
Misschien heb ik het eerder niet duidelijk gemaakt: het onderwerp onderhoudsinterval heb ik expliciet aan de orde gesteld bij het onderhandelen bij aankoop van de auto. Als je veel rijdt scheelt het heel wat beurten in een paar jaar. Ik heb een harde toezegging wat betreft de intervalperiode.
Ik neem voorzichtig aan dat eenieder met een harde toezegging op stap niet zelf de rekening gaat betalen van het achteraf naar beneden stellen van de onderhoudsintervallen.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dan hoop ik dat je een goede advocaat hebt (en dus niet een of andere cheap-ass rechtsbijstandverzekering) Je houd ons op de hoogte van je vorderingen toch, als het tot een zaak gaat worden? Dat is namelijk erg interessant, vooral als je een toezegging hebt die slechts van een dealer komt namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste