hoi Roel,
Kan je wat meer vertellen over je reanimatie van je xm bij Ton van Soest….
Ja Citroofreak,ik heb destijds leren rijden in de cx van mijn vader en kan me dus wel vinden in jouw mening.
De cx veerde nog zachter dan de xm,alhoewel ik met mijn comfortbollen toch een echt citroen gevoel heb met de xm:))
Mijn vader heeft een ds gehad,reed met 8 cx -en,had 1xm en actueel verplaatst hij zich met een C5 type 1.
De C5 is een zeer degelijke auto,gaat nu richting 6ton zonder grote problemen,toch is de C5 met zijn stugge vering geen echte citroen meer.
De cx-en daarentegen waren vele malen comfortabeler,geen slecht woord over de cx maar de cx had het helaas met meer dan 3ton wel gehad.
De xm reed moeiteloos naar 9ton en was mechanisch nog best ok,en dat steeds in alle comfort.
Zelfs na al die jaren heeft mijn vader de beste herinnering aan de xm….
Met ongeevenaard bedoel ik dus het totaal concept van de xm,uiterlijk,wegligging,comfort,betrouwbaarheid….etc.
Ik weet dat de xm nu niet bepaald aangeschreven staat als de betrouwbaarste auto,maar mijn xm uit 1991 is nog zo goed als origineel.
In die 20 jaar heb ik een benzinepomp en starter moeten laten vervangen.
Buiten normaal onderhoud,eens een andere waterslang en batterij en voor de rest is de auto nog geheel origineel:))
Ik persoonlijk vindt de xm dus zeer solide,betrouwbaar elegant en comfortabel…...
eens citroen,altijd citroen…
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daarbij is comfort méér dan alleen “lekker veren”. Comfort is fijne verwarming/ventilatie, fijne stoelen, een goede zitpositie, ruimte, een goed uitzicht en bovenal: stilte tijdens het rijden. En juist in die dingen staat een XM mijns inziens op een duidelijk hoger plan dan de CX
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Volledig eens!
Wat mij in de CX stoorde vergeleken met een XM is het benarde gevoel, te smal of zo en of te laag.
In de achteruitkijkspiegel zie je de horizon niet.
Die ene ruitenwisser geeft een te beperkt beeld in de hoeken, met nat weer dikwijls een vette ruit waardoor je echt geen pest meer ziet.
Gek genoeg rijd ik liever in een BX dan in een CX, om ongeveer dezelfde redenen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
waterman schreef:Daarbij is comfort méér dan alleen “lekker veren”. Comfort is fijne verwarming/ventilatie, fijne stoelen, een goede zitpositie, ruimte, een goed uitzicht en bovenal: stilte tijdens het rijden. En juist in die dingen staat een XM mijns inziens op een duidelijk hoger plan dan de CX
Dat stilte deel tijdens het rijden… Dat is echt een niet te onderschatten deel van het comfort.
Als ik in mijn 16v rij heb ik aanzienlijk meer lawaai om me heen. Ook al rijd ik met het gelijk toerental als mijn v6. In de V6 is het rust troef. Dat scheelt echt ENORM.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Kijk ook hier eens voor onderdelen,
http://www.xmclub.nl/forum/forum?f=12&sid=886f99ab58199ea2098287093601c996
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Ik kan mij inderdaad ook vinden in de pluspunten van een xm. En ook dat vind ik dan nog steeds een geweldige auto. Zo nu weer ontopic. U zocht??
Edit: Whoehoew. Dit bericht zorgte voor 3 chevrons bij mijn naam!
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Op dit moment zoek ik dus een draaiknop die op de middenconsole zit,om de temperatuur te regelen.
De knop zelf is nog mooi intakt,maar het kunstof binnenwerk is gebarsten en temperatuur regelen is vandaar niet meer mogelijk.
Graag had ik ook iets willen laten doen aan het lhm verlies bij de hogedrukregelaar.
Deze werd reeds vervangen door een gereviseerd exemplaar,helaas heeft dit niet veel opgelost want ook dit exemplaar zorgt voor een groen plasje lhm in mijn garage:(
In de garage vertelde ze mij dat er geen nieuwe drukregaars meer te bestellen zijn,is dit zo???
En indien dit zo is,waar aan een gereviseerd exemplaar te geraken waarbij ik deze keer zeker ben dat alles droog blijft….
Om terug ontopic te komen,ik kan geen afstand doen van de xm:))
Het idee om de xm eventueel te vervangen door een c6 heb ik uit mijn hoofd gezet.
Een xm is een xm,en die zijn niet te vervangen:))))
eens citroen,altijd citroen…
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Drukregelaars zijn bij Chyparse in Almere te koop.
Een knop kan ik ik je misschien aan helpen. Als je interesse hebt ga ik voor je zoeken.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
enig idee wat die dingen daar kosten?
Apart, chyparse is een van de weinige bedrijven die ik ken zonder een website.
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Internetmarketing is Chyparse kennelijk vreemd inderdaad.
Ik zou het zo niet weten wat een regelaar daar kost, heb er ooit eentje laten vervangen bij de Xant. Ik ging in minder dan een uur weer weg met na een zeer schappelijk bedrag afgerekend te hebben naar mijn idee.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gewoon even bellen: 0031 36537 72 72.
Zeker bij inruil heb je het over tientjes (met garantie).
Ik zou wel met zekerheid vaststellen dat het de HD regelaar is.
Alles waar het nat is met remmenreiniger inspuiten, droogwrijven of blazen en dan met draaiende motor kijken waar het nou precies vandaan komt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Over chyparse heb ik hier al veel goeds gelezen,ga daar zeker in de nabije toekomst eens naartoe rijden.
Buiten de lekkende drukregelaar kan het gehele hydraulische gebeuren eens nagekeken worden.
In die knop heb ik zeker interesse,als jij weet waar die het makkelijkst te vinden verneem ik het graag.
Dit forum is al even geweldig als de auto’s waarover het gaat,dank allen voor de vele links die ik zeker gebruiken kan in de toekomst om de xm op de baan te houden.
Heb de indruk dat men in Nederland toch heel wat ernstiger met het behoud van onze waardevolle oude automobielen bezig is dan hier in Belgie.
Ga dit forum dus zeker aandachtig blijven volgen,gezien ik me vermoedelijk tot Nederland zal moeten richten om aan specifieke onderdelen te geraken.
Hier in Belgie rijden er niet veel meer rond,in Nederland zijn er duidelijk meer liefhebbers.
Nu ik vast besloten heb mijn geliefde automobiel te behouden,wil ik ook dat de xm in een betrouwbare technische staat is en blijft.Op onderhoud ben ik nooit zuinig geweest,elke beurt heeft de auto keurig gehad.Achterstallig onderhoud is er dus zeker niet,wel is de xm uit 1991 en gaat dus richting 21 jaar.
Een anti roest behandeling liet ik al uitvoeren,een bezoek aan chyparse staat te gebeuren nog voor de zomer.Zijn er bepaalde zaken waarop ik bij een auto van deze leeftijd preventief moet laten kijken bij een volgend groot onderhoud?? Ikzelf heb geen technische kennis,kan niet aan de auto sleutelen en ben dus steeds afhankelijk van de garage.Wel heb ik interesse om het nodige op te volgen om de dame te geven wat ze nodig heeft:)
eens citroen,altijd citroen…
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
In die knop heb ik zeker interesse
Ik bedoel met zoeken in mijn eigen voorraadje. Ik heb eind vorig jaar een TCT gesloopt. Maar in de opslag lijkt het nu wel of er een bom ontploft is. Wat een spul komt er dan ineens te liggen.
Ik ga zoeken en geef je pb als ik m heb!
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
“Het idee om de xm eventueel te vervangen door een c6 heb ik uit mijn hoofd gezet.
Een xm is een xm,en die zijn niet te vervangen:)))) “
Zo willen we het horen, Erik xm
Roadrunner… never been caught.