Momenteel is mijn C4 GP ‘‘afgevuld’’ met vol synthetische olie (5W40)
Ik wil bij de eerstvolgende oliewissel naar half sythetische olie.
Kwikfit weigert dat te doen onder het motto ‘’ downgrading’’ mag niet. Eén maal volsyntheet, altijd volsyntheet.
Ik geloof er niets van, ik vervang immers olie en filter. Ik verdenk Kwikfit van omzet-lust.
Wie geeft een steekhoudende technische verklaring of het wel of niet kan zonder extra kans op motorschade.
Dank!
Mart
C4 Grand Picasso 1.8 LPG
Totaal aantal Berichten: 7776
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De eerste vraag die bij mij naar boven komt, is waarom je zelf persé halfsynthetische olie wilt gebruiken, terwijl Citroën zelf een volsyntheet voorschrijft? Wat dat betreft heeft de Kwikfit wel een punt, want als er iets mis gaat krijgen zij het gezeur over zich heen.
Overigens heb ik wat onderzoek gedaan via google en het lijkt er op dat half- en volsynthetische olie gewoon uitwisselbaar is. Minerale olie en synthetisch gaat niet samen.
Ik zie verder dat je op LPG rijdt. LPG verbrandt heter dan benzine, en volsynthetische olie is daar beter tegen bestand dan halfsyntheet. Nog een reden om gewoon het aanbevolen product te blijven gebruiken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad. Gewoon bij vol-syntheet blijven, juist bij gebruik op LPG. Enne… kwik-fit? tja…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kweenie hoor, maar ik rijd nu zo’n beetje 2 ton met LPG in XM’s, altijd op een halfsyntheet gereden en nog nooit gedonder op dat vlak gehad dus ik zou niet de link met LPG durven trekken.
Heeft dit niet veel meer te maken met het feit dat er in een C4 GP gewoon een moderne motor zit waar moderne olie bij hoort?
Bij de Kwikfit kun je in principe best het standaard werk even snel laten doen zolang je er zelf maar bij blijft. Voor advies zou ik er niet heen gaan. Een goede kok gaat toch ook niet bij de Burger King werken…
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Kan je jou beweegreden eens verduidelijken om naar half-synthetisch te gaan !!
Het prijsverschil is volgens mij verwaarloosbaar .
Walter
En inderdaad een XM motor mag je niet gelijkschakelen met een C4
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
idd, een XM rijdt een stuk beter…
Maar wat is er voorgeschreven? Ik denk geen 10w40, dus kom je toch op een volsyntheet uit.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Is de 1.8-16V in de C4, niet het kleine broertje van de EW10 motor (2.0-16V)?
Dat is een nieuwe en moderne motor, daar hoort gewoon volsyntheet in, en zeker als het er nu ook in zit. De hydraulische klepstoters gaan de dikkere half-syntheet niet lekker vinden, dat is vragen om problemen.
De Kwikfit heeft helemaal gelijk dat ze dat niet willen doen, de vraag is waarom wil jij dat ???
De motivatie van eenmaal=altijd vind ik een matige. Als ze nu zouden stellen dat het niet de voorgeschreven olie is,alah, maar ik krijg de indruk dat men enkel om wat er nu in zit geen ander type erin willen stoppen. Ze hebben gelijk dat ze het in die motor niet willen doen, maar niet om de juiste reden.
Er zijn er die in full syntheet in een xm blok stoppen terwijl citroen een half aan geeft. die zouden dan volgens KF ook niet meer terug mogen.
We hebben het hier gelukkig niet over oude lijken zoals een XM, maar een veel nieuwere auto, waar gewoon volsyntheet in moet.
Blijft de vraag nog steeds, waarom wil Mart er halfsyntheet in, omdat het goedkoper is ???
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Bij oudere (vervuilde) motoren overschakelen naar volsyntheet kan problemen veroorzaken wegens de sterkere reinigende functie welke (te) veel oude drek/sludge losmaakt, maar dat zijn extreme gevallen…
Meestal gaat het ook over blokken welke niet bedoeld zijn om op volsyntheet te draaien.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Bij mijn Picasso 2.0 HDI, gebruik ik gewoon olie 10W40.
Ik vervang wel deze op ongeveer +/- 10000 Km met filter.
Voordeel van een Synthetische is dat deze niet verzuurt, en veel kilometers mee kan maken, en beter bestand is tegen hoge toerentallen.
Maar al jaren helemaal geen problemen gehad met gewone olie.
Ik doe het niet om te besparen, vermits ik bijna alles zelf doet,ik werk graag aan een motor op mechanisch gebied in mate van
Gr.
Jantje