De moer van het vierde ophangpunt van de startmotor was missende. Daar zal hij gezeten hebben neem ik aan?
startmotor 2200 zit met 5 bouten vast
3x lange bout door koppelings/versb.-huis
1x bovenkant startmotor vlak achter kabelaansluiting
1x onderkant tegenover bovenstaande
volgens mij moet je de motorsteun ook nog even demonteren
hitteschild wordt vaak weggelaten ivm lastig de/monteren ,maar het weglaten bevorderd niet de levensduur van je startmotor
het schild is ongeveer zo groot als een uitgevouwen 1 liter conservenblik,die zie je echt wel indien aanwezig
ik heb beide nog wel liggen dacht ik
Bedankt! De motorsteun hoefde gelukkig niet gedemonteerd te worden. Mag ik binnenkort weer een bezoekje brengen, Simon?
Nu wilde ik ook de temperatuurmeter vervangen. Uit de kraantjes van de radiator loopt echter geen 11,4 liter. Komt dit omdat de motor koud is, en daarom de thermostaat dicht? Ik las op een ander topic over een CX dat achter de startmotor een aftapdop zat. Kan iemand dat bevestigen voor de B22/615 motor? Ik zie wel een dop zitten, maar durf die niet zomaar los te draaien..
Bedankt voor de reacties!
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nog niet zelf gedaan - maar de radiateur zit bij een C35 relatief hoog ten opzichte van de motor. Dan zou je inderdaad verwachten dat er op het blok ook ergens iets open moet kunnen.
Ik heb het ook nog nooit bij een andere auto gedaan, dus hoopte dat het zichzelf wees. Jammer genoeg deed het dat niet..
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik zit snel even in het digitale werkplaatshandboek te kijken en ik zie bijvoorbeeld bij het uitbouwen van de motor alleen het aftappen van de radiateur ... Als er bij jou niet meer uit komt: met wat meer druk er water doorheen spoelen? Komt eventueel bezinksel ook los. Overigens zit er een ontluchting op de thermostaat. Maar die heb je pas nodig na het vullen.
Heb ik hetzelfde werkplaatshandboek als jij?
Ik heb een pdf van 46.085 KB, en heet reparatiehandboek NO. 640.
Het maakt niet veel uit of de thermostaat openstaat die zit vrij hoog in het systeem. Om het hele circuit te laten leeglopen zal er ergens op het blok ook een aftapping zitten. Ik heb een 2.5 liter diesel die heeft idd een bout achter de startmotor.
Ik zou de bout die je tegenkwam er gewoon uitdraaien met een emmer erbij. In het ergste geval komt er olie uit maar meer vloeistoffen zitten er niet in dacht ik
Als je wil kan ik er nog morgen even naar kijken op mijn blok waar hij precies zit.
Als het op jouw 2.5 ook zo is, dan geloof ik het wel, bedankt!
Morgen weer verder
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
De aftap plug zit net onder-achter de linkermotorsteun, op de foto is deze redelijk goed te zien (zwarte plug op oranje blok/achtergrond).
Door de constructie van de motor blijft bij demontage van de radiator meer dan de helft van de koelvloeistof in het systeem (blok en kop) achter. De waterpomp met daarop in en uitstroom opening voor de koelvloeistof zit op het hoogste punt van de motor gemonteerd, nog boven het deel van de cilinderkop waarin zich normaal koelvloeistof bevindt.
succes met je klus!
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Om de temperatuurzender te vervangen, hoef je niet het hele blok leeg te laten lopen hoor!
Het kan natuurlijk geen kwaad om eens het hele koelsysteem door te spoelen en van schone verse koelvloeistof te voorzien…
(denk er dan ook even aan om je radiator goed door te spoelen met schoon water: eerst onderin schoon spoelen en dan in tegen gestelde richting van hoe de koelvloeistof normaal stroomt, dus radiator op de kop, gaat prima thuis onder de douche met heet water)
waar rook is, is…
LHM only!
Het installeren van de koelsensor, startmotor en hitteschild is allemaal prima verlopen. Ik heb alweer lekker wat kilometers kunnen rijden.
Ik heb de radiator niet los gehad, maar wel even alles flink doorgespoeld.
Voor Algra, ik heb een goed functionerend hitteschild uit een koffieblik gemaakt.
Zou een kenner een diagnose voor me kunnen stellen?
Sinds de aankoop van mijn bus werkt de teller namelijk niet. Eindelijk heb ik de moeite genomen hiernaar te kijken. Ik snap alleen de werking niet helemaal.
De roterende kabel achterop de teller, dashboardzijde, draait niet. Als met de hand aan de kabel draai, dashboardzijde, blijkt hij wel ergens aan vast te zitten. Hij veert dan namelijk weer terug naar de originele positie. Ik de kabel gevolgd tot de versnellingsbak/handrem, maar moest toen de conclusie trekken dat ik waarschijnlijk heel veel los moet trekken om erbij te kunnen. Op het oog lijkt de kabel hier wel vast te zitten. Heeft iemand een verklaring waar het fout kan gaan?
Bij voorbaat dank.
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Eerste verdachte: hij steekt niet goed in de versnellingsbak.
Dat dacht ik ook.
Waar zit hij vast in de versnellingsbak?
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Rechts, dacht ik. Als je de motorkap open hebt (die in het interieur dus) zie je de kabel rechts van de motor richting bak gaan. (Daar ergens kun je kabel ook delen - kun je ook even doen en dan testen of het ding wel draaid - kun je uitsluiten dat de kabel achter het dashboard klem zit.) Mij staat bij dat er boven de bak nog een luikje zit (zit bij mij verstopt onder de mat en anti-dreun-mat dus ik zie het nooit - ik weet het dus niet helemaal zeker meer). Daar zou je ‘m moeten kunnen zien, lijkt mij.