de waarheid ligt ergens in het midden. What else is new…
De tct is gevoeliger voor afstellingen en misschien wat listiger ivm de turbo.
De v6-12 kan in principe zonder extra onderhoud af. Het probleem is dat als het mis gaat bij de v6, het best een lastig verhaal kan worden ( lees kostbaar)
De mooiste v6 vind ik eigenlijk de rauwe zpj4, maar die heeft wat kostbare geintjes als een spruitstuk wat vaak de geest geeft. De Moderne v6, es9, is wat beschaafder, maar heeft ook zijn nadelen hoor. bougies vervangen op de achterste rij kost toch even wat meer inspanningen dat je lief is. Bobine problemen komen ook nog wel eens voorbij.
Het loopt wel zuiniger enzo maar toch….
Daar ergens tussen in zit dan de v6-12. De mindere in V6 land qua kracht, maar wel wat meer hufterproof en euri proof. Ding is net wat goedkoper in onderhoud.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
...en als er iets ernstigs misgaat bij een V6 scoor je een andere voor 200 à 300 Euro.
Je krijgt zo’n ZPJ wel kapot. Met mijn eerste, de XX-21-BP, ben ik een keer ‘s nachts van Stuttgart naar huis gereden met een gemiddelde van 190. Een paar dagen later waterverlies: Koppakking. Ja, hoor, achterste kop.
Je zal mij dan ook nooit betrappen op “eventjes kijken hoe hard die wil”. Dat weet ik zo ook wel.
PS je vergeet bij die nieuwe 24 kleppers de distributieriem. Reden voor mij om het bij 12 klepjes te houden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gompy58 schreef:De Moderne v6, es9, is wat beschaafder, maar heeft ook zijn nadelen hoor. bougies vervangen op de achterste rij kost toch even wat meer inspanningen dat je lief is. Bobine problemen komen ook nog wel eens voorbij.
Het loopt wel zuiniger enzo maar toch….
Hij loopt niet alleen zuiniger (echt zuiniger dus) maar hij loopt vooral ontzettend soepel. De distributiewissel 1x in 160.000km vind ik nou niet iets om wakker van te liggen. Ik doe dat klusje in een uurtje of 6. Al met al is de ES9j4 compacter, wat het sleutelen rond de motor makkelijker maakt (als dat al nodig is!). Voorts is de versie met automaat voorzien van een ZF4HP20, wat een veel fijnere, soepelere bak is als de oude 4HP18. De ES9J4 met automaat is niet alleen sneller dan een ZPJ, hij is stiller, soepeler en verbruikt met automaat zelfs minder dan een ZPJ met handbak doet.
Bougie’s wisselen op de achterste kop is 45 min werk, bobines en de bougiekabels naar de achterste kop kosten je de kop niet. Het minder-verbruik ten opzichte van een ZPJ maakt die paar nadeeltjes meer dan goed mijns inziens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ik vind dat rauwe van de zpj4 gewoon mooi. De ES9 i snaar mijn mening teveel gepolijst. Is die interval overigens niet 120k ? overigens, jij doet het in 6 uur…. maar sinds wanneer ben jij doorsnee geworden ? Jan L. moet eigenlijk altijd naar de garage voor dit geintje…
Technisch idd een “betere “motor. qua gevoel… mmmm.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lang leve de vooruitgang Gomp. Een ZPJ is voor nostalgisten met shell aandelen die bang zijn voor een distributiesnaartje
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Sinds het distributiesnaartje van mijn 2.1TD zomaar twee tandjes opschoof en ik de kapotte tuimelaars kon vervangen door die uit een kop van Matthijs denk ik toch weer een stuk genuanceerder over distributiesnaren.
Kerstkaarten van Shell? Gemiddeld 1:10 over een reeks volle tanks is voor een XM V6 automaat Berline niet slecht.
Welke van de V6 ‘en daarin een paar procent meer of minder scoort zal voor Shell niet zoveel uitmaken.
Mijn keuze is daardoor in elk geval niet beïnvloed.
Zodra ik een mooie liefst Mauritius Bleu deukvrije Break zie met een ESJ4 en een 4HP20 en zwart leder en stoelverwarming met recent vervangen D-riem voor €1.500,- of minder houd ik mij wel aanbevolen. Schuifdak hoeft niet. Uitlaat mag aan vervanging toe zijn, zet ik er gelijk een RVS in. Banden niet. Zie mijn XM Break Lijstje: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215205/.
Dan vergelijken we zo langzamerhand appels met appels.
Er mogen best wat wat storingen in zitten, daar ben ik zo langzamerhand vrij trefzeker in.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:Die schitterende koprevisie recentelijk, was dat ook een TCT of een “gewone”?
Als je de Grote Beun bedoelt; dat was geen koprevisie maar slechts een nieuwe koppakking. De motor is eruit gegaan om in een keer een aantal zaken aan te pakken waarvan ik me achteraf afvraag of alle werkzaamheden wel nodig waren. Maar ik heb nu wel de zekerheid dat het blok geschikt is voor z’n tweede jeugd.
Overigens was het aankoopbedrag van 60 euries de reden dat ik met een TCT rijd. En nu ik hem heb ben ik tevreden genoeg om niet verder te zoeken.
Wim,
Disciplus Simplex
Ik denk dat ie die 16v bedoeld van Paul Cornelisse?
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Terwijl we nu toch off topic zijn (wat ik wel leuk vind) : wat doe je nu als je zoiets ziet ? http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=158407718&lang=de&__lp=6&scopeId=C&sortOption;.sortBy=specifics.mileage&makeModelVariant1;.makeId=5900&makeModelVariant1;.modelId=27&makeModelVariant1;.searchInFreetext=false&makeModelVariant2;.searchInFreetext=false&makeModelVariant3;.searchInFreetext=false&negativeFeatures=EXPORT&pageNumber=1
Mijn eerste reactie : sito presto ernaar toe met aanhangwagen.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou er vooral hard VOORBIJ rijden… een 2,5TD… die wil je niet..
ok, on-topic maar weer
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Lang leve de vooruitgang Gomp. Een ZPJ is voor nostalgisten met shell aandelen die bang zijn voor een distributiesnaartje
je weet dat ik mijn keukengerei dagelijks met mij mee sjouw he, dus daar maak ik me geen zorgen over. Zelfs de dieselbroeders krabben zich misschien inmiddels achter de oren.
Daarbij, ik doet aan freebees, dat schelpen gedoe word je niet wijzer van