Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 30-09-2011
- DS 3 Sport Chic 1.6 THP 150
waarom bestaan er 2 verschillende automaatversies? kan er niet goed aan uit. er bestaat een egs-6 versnellingsbak en een automatische versnellingsbak, maar bedie hebben ook een manuele stand, maar waarom zijn er 2 modellen? en welke van de 2 automaten is dat de betere? ik twijfel tussen de 1,6 thp 160pk met automaat of de thp 200 met manuele bak
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 05-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V Exclusive EB6V
Je bedoeld denk ik de “gewone” 4 traps automaat en de EB6v, de andere versie. De laatste heb ik ook, verschil? Een gewone automaat schakelt meteen door naar de volgende trap, die van mij is een auto-bak die, zeg maar ook (ont)koppelt, zie het als een auto die voor jou koppelt en de versnelling verzet. Ga anders een een keer proefrijden met beide. Ik rij al jaren met verschillende automaten, nadeel van de EB6v; je merkt dus de schakelmomenten die bij een gewone automaat gewoon elkaar vloeiend opvolgen. Voordeel (volgens mij) van de EB6v; 6 traps dus een lager toerental op de snelweg en volgens mij ook wat zuiniger.
manueel kopen. zal je geen spijt van krijgen. automaat is voor mij te saai en niet sportief. als je echt top prestaties uit je motor wil halen dan is een handgeschakelde auto altijd beter.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Volgens mij is de ‘ouderwetse’ automaat bij Citroen inmiddels ook al een paar jaar een zesbak hoor. In elk geval in de C5 diesel. Ik volg de modelontwikkelingen niet zo precies, maar dat is in elk geval niet waar het verschil in zit. De EGS is een gewone versnellingsbak die gerobotiseerd wordt bediend. De computer koppelt en schakelt dus voor je. Voordeel, geen noemenswaardig meerverbruik ten opzichte van een handbak doordat er geen extra slip optreedt in de mechaniek. Bij de conventionele automaat heb je die slip en dat meerverbruik dus wel enigzins. Het handmatig schakelen is natuurlijk bij beide bakken je reinste flauwekul, je koopt geen automaat om vervolgens zelf te gaan doen alsof je het beter weet dan de computer. Zelfs Clarkson houdt niet meer van ‘flappy paddles’... Ik zou mocht ik de keus hebben altijd voor de volautomaat gaan, dat rijdt altijd net even lekkerder en relaxter, maar dat is natuurlijk ook maar een mening. (Oh en de hierboven genoemde EB6V heet nu inderdaad EGS, om de verwarring daaromtrent in elk geval even weg te nemen).