Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Leo,
goed bezig en de rest van het team natuurlijk ook
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi, als ik dat geweten had was ik even langsgekomen. Inlaatkleppen krom? Niet meer op tijd?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Heel veel succes met het opnieuw tot leven brengen van het blok !
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
EW schreef:Ik verwonder me elke keer weer hoe klein die V6 eigenlijk is…
En hoeveel “troep” er om heen zit.
Goed bezig Leo ,..............
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Leuk om te lezen dat er weer schot in zit!
Goed bezig !
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Jongens en meisje, mooie klus!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het was weer een erg gezellig dagje klussen. Waar zijn de pics van de andere sm eigenlijk Leo
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja want we hadden de smaak te pakken en hebben de motor van sjors er ook maar uitgetrokken!!
En heel graag gedaan natuurlijk!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
bogaard77 schreef:we hadden de smaak te pakken en hebben de motor van sjors er ook maar uitgetrokken!!
van de SM van Sjors bedoel je toch?
Ja, da’s waar ook. Toen de motor van mijn blauwe eruit lag, hebben we meteen de bruine van Sjors naar binnen gerold en hebben de heren daar de motor ook uitgetrokken. Dit was ietsje meer werk omdat hier kap en voorschermen nog opzaten, maar ik schat dat hij er in 2 uurtjes naast stond.
Hier wat pics:
Mooi systeem toch?
Ben trots op mijn mannen hoor!!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jups, dat uitbouwen stelt geen zak voor. Het is de rest wat “ietsie meer” tijd zal gaan kosten
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ook voor de Sjors-SM-klus wens ik alle succes toe ! Dat zou toch leuk zijn als er weer 2 extra rijdend te bewonderen zullen zijn ! En dat dan ook nog een beetje in de buurt, zodat ik het ‘risico’ loop ze tegen te komen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Goed bezig allen! Leuk om te zien.Succes met de operatie’s.
Mooi mannen en vrouw natuurlijk.
Leuk om te volgen dit draadje. Zet em op Léo
Groetjes Harry
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Op een mooie Pinksterdag… heeft deze kleine meid haar SM-project eindelijk, na ruim 2 maanden weer aangezwengeld!!
1e Pinksterdag waren het echter nog voorbereidingen, want ik kon nog niet van start. Mijn mooie ‘revisiehoek’ lag namelijk nog vol met een ander project, een GTi Turbo 2 motor die ik aan het reviseren was. Dat heb ik dus zondag even afgemaakt, zodat alle CX-onderdelen weer op en aan het blok zaten en ik de overtollige zooi kon weggooien of weer opbergen.
Vandaag, 2e Pinksterdag dus begonnen met een schoon werkblad en eerst het stuurhuis maar eens in de ontvetbak gedaan. Die moet namelijk spoedig weer terug op de auto, dan kan de koets de stalling in geduwd tot de motor weer klaar is.
Daarna de linker cilinderkop eens goed bekeken. Dat het voorste lager van de inlaatnokkenas stukgelopen was, wist ik al. Ik snap nog steeds niet precies hoe dit heeft kunnen gebeuren. Het lijkt op ‘vastgelopen door te weinig smering’ maar dan nog… waarom dan? Ik ben zo’n typje die dan dan wil weten, maar ik weet ook dat sommige dingen gewoon gebeuren, zonder dat de oorzaak ooit aan het licht komt.
De inlaatnokkenas heeft sporen van gesmolten metaal van het lager. Geen idee of dit er nog af kan worden geslepen maar ik hoop het!
Nouja, De cilinderkop maar eens goed schoongemaakt, dat ziet er toch wat prettiger uit.
De rest lijkt onbeschadigd, al zijn er minstens twee inlaatkleppen krom, te zien aan hoe diep de bussen liggen.
Op advies van Bogaard77 wilde ik vervolgens even de klepspeling meten, om alvast te zien welke vulplaatjes (raar woord, het zijn meer dopjes of kapjes) hergebruikt kunnen worden straks.
Helaas lukte het me niet de nokkenas met de hand te verdraaien. Met een grote tang had ik geen grip en ik vond uiteindelijk wel een speciale tool van Gedore waarmee het zou moeten kunnen lukken, maar ik kan de kracht niet zetten. Ik zou de kop in een bankschroef moeten doen, maar de bekken gaan niet ver genoeg open.
Nouja, misschien maar doen als de koppen weer op de motor zitten straks. En eerst zien of deze kop nog te redden valt. Ik ga ermee langs het revisiebedrijf en vraag wat zij ervan vinden. Anders: andere kop vinden en misschien ook andere nokkenas.
Omdat het al laat begon te worden (toegegeven, ik was pas om 15:30 werkelijk effectief begonnen) besloot ik om niet ook de andere cilinderkop eraf te halen maar heb ik in plaats daarvan even wat kleine onderdeeltjes gereinigd die losgekomen waren tijdens demontage van de motor. Alles keurig gelabeld in zakjes, want ik heb mezelf beloofd bij dit project nu eens niets kwijt te gaan raken (yeah right)
Trouwens, die belofte is nu al verbroken, aangezien ik de 6 moertjes en ringetjes van de inlaatnokkenas niet meer kon vinden. Maar ik heb een excuus: toen ik de auto kreeg, waren die lagerkappen er al af (want de as was toen al vastgelopen) en de moerjes heb ik nooit gezien.
Morgen Sjors eens aan den tand voelen. Maar ik vrees het ergste.
Nu hopen dat ik komende week tijd kan maken om de andere cilinderkop eraf te halen. Zien hoe die eruit ziet. En daarna uiteraard de rest van de motor uit elkaar.
Het is prachtig om hiermee (weer) bezig te zijn! Ik merk dat ik veel meer durf en meer inzicht heb dan toen ik met m’n eerste project bezig was (de CX 20 Pallas).
Met die auto ben ik vanavond naar huis gereden en dan voel je hoe fantastisch die loopt, rijdt en stuurt en dan weet je waarom je het doet. Zóveel voldoening heb je ervan.
P.S. Ik heb nog eens met een magneetje gevoeld en de inlaatkleppen plakken toch heviger aan de magneet dan de uitlaatkleppen. Is dat goed of slecht?
Dit is dus verbrandingskamer nummer 6, waar het lager was vastgelopen:
De rest van alle foto’s staan hier, vanaf nummer 107. http://www.mijnalbum.nl/Album=T7YKTQC6
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Inlaat kleppen zijn gewoon van massief staal. Dus magnetisch.
De nokkenassen kan je draaien met ee C-spanner:
Of met een steeksleutel op de 6 kant!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>