Hoi allemaal,
Ondertussen al een jaartje mijn berlingo XTR 1.6 hdi
Voor de derde maal een getik (lees soort kortsluiting halverwege dashboard) al 2 x weerstand vervangen airco
-zou dit de carbarateur kunnen zijn?
koppelings pedaal blijft piepen (zou boute of zoiets kunne zijn??) al 3 x gesmeerd
-verbruik echt wel hoog
iemand advies?
Dat zijn de modules van de digitale airco-verwarming. Dit werkt met klepjes en deze stellen zich telkens opnieuw in . Dat is het getik wat je hoort.
Je kan zo een module laten vervangen, heb ik ook gedaan gehad, maar dit bracht geen grote verbetering.
En let op als je deze opnieuw plaatst, deze moeten door de garage opnieuw ingelezen worden in het systeem, anders kent je auto deze module niet en heb je geen airco/verwarming aan de zijde waarde deze module is veranderd.
Er van uitgaand natuurlijk dat je digitale verwarmingsunit hebt
Heb je dit dan terug voor gehad na het laten vervangen van je module? ik hb idd een digitale unit.
alvast bedankt ik ga maandag is horen in de garage
groetjes
bij mij lijkt het soms of ik heb een kortsluiting zo’n lawaai maakt dat soms ook tijdens het rijden kan dit voorkomen de ene dag al meer dan de andere
Dat dit de ene dag tegenover de andere dag meer lawaai maakt is bijna normaal.
Dit ligt aan de buitentemperatuur ten op zichte van de binnentemperatuur in je wagen.
Die modules werken met klepjes die zich telkens resetten, en die zich weer juist zetten afhankelijk van de temperatuurschommelingen.
Ze kunnen ook de module volledig inspuiten met een soort siliconenspray, dit helpt een klein beetje,
Maar ze kunnen ook een nieuwe module steken. Maar zoals ik al vertelde het zal er iets op verbeteren, maar helemaal weg gaan, is geen garantie.
heb nog garantie in de garage dus zal deze doorgeven dat ik eis dat de module wordt vervangen.
toch raar dat ze in de garage spreken over een weerstand.
en komt dit veel voor bij berlingo dan?
Het is geen berlingokwaal, ook geen citroenprobleem, komt bij andere merken ook voor.
Die klepjes maken soms wat mmer of minder lawaai, ligt er ook aan waar ze ergens gepositioneerd zijn in de auto of je ze wel of niet hoort.
En met weerstand zullen ze waarschijnlijk deze module bedoelen.
vandaag naar garage geweest blijkbaar zijn die weerstanden foutief gemaakt en nu zou er een nieuwe lading zijn die dit probleem oplossen.
ben benieuwd!
shooterke schreef:Hoi allemaal,
Ondertussen al een jaartje mijn berlingo XTR 1.6 HDI
-zou dit de carburateur kunnen zijn?
-verbruik echt wel hoog
Even een vraagje, wat ik niet snap, mischien iets van “vroeger” of zo: wat is een carburateur?
En verbruik is wel duur? zeg je: Tank je dan benzine?
ben belg he en nee ik tank diesel
maar met volle tank doe ik maar 830km terwijl er mij 1150km zker werd verteld
en nee ik rij niet sportief
Belg of niet een carburateur zit op een oudere benzinewagen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Carburator zit ook op een brom/motorfiets, grasmachine,.....
Carburator dient om brandstof (benzine) met lucht te vermengen, een carburator is is nooit toegepast op diesel (een enkele uitzondering niet te na gesproken op landbouwvoertuigen ed) ten eerste omdat benzine zich makkelijkker mengt met lucht, diesel is vetter en mengt moeilijker, en ten tweede is het bij diesel zo dat er geen bougie is om de ontsteking van de brandstof te regelen (tijdstip inspuiting brandstof is dus iets minder kritiek bij benzine dan bij diesel) bij een diesel zorgt de druk van de lucht voor een voldoende hoge temperatuur en dan op het laatste moment wordt diesel in dit hete luchtmengsel ingespoten en krijg je een “spontane” ontbranding. Moest de diesel reeds met de lucht gemengd zijn bij het vullen van de cilinder zou het tijdstip van ontsteking minder voorspelbaar zijn.
(Zeer simplistische uitleg maar hopelijk begrijpelijk).
vraag voor topic starter.
Hoeveel verbruikt je Belringo HDI dan? (is het een 75 - 90 - 92 - 110 of 112pk)
ik verbruik met een normale rijstijl geen 6liter op 100km
maar als ik vlotter ga rijden (en op snelweg 140-150km/u dan is het idd wat hoger en kom ik uit rond de 7liter op 100km.
Autogids (belgisch autoboekje) heeft m een dikke 2jr geleden getest en zij verbruikten toen 7.6liter per 100km.
je mag reken op 6,5 / 7liter zeker als je rond de 120-125 begint te rijden. 90pk(nu wel 115pk )
wagen is nu eenmaal geen super stroomlijn.
welcome to the 115 club, Crusty!
voorlopig zelf geen problemen, maar mijn verbruik vóór de tuning lag inderdaad om en bij de 6.5, 7.2 liter/100km… ik doe voornamelijk autosnelwegen en hou me steeds rond de 130km/uur…
nu, na de tuning ligt mijn verbruik weliswaar een stuk lager, als ik hard doorstamp kom ik nog wel n’s bij de 7l maar gewoontelijk doe ik nu gemiddeld 5.7 met af en toe een piek (lees vrijdagnamiddag sneller thuis willen zijn) van 6.2l/100km…
voor een Berlingo die even aerodynamisch is als Texas zijn dit mooie waarden vind ik.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
waw, een HDI met carbu, nieuwe hightech zeker, opvolger van de hybride zeker.
ps: Grapje
GR.
Jantje