Sinds een tijdje is er bij mijn Xantia een “kreunend” geluid te horen bij stuurbewegingen.
Het komt echt direct achter het stuur vandaan, en lijkt op een “plastic draait stroef op plastic” geluid.
Ik heb géén airbag in het stuur, het sturen verloopt ook niet zwaar. De bekrachtiging werkt normaal, er is geen LHM-verlies o.i.d.
Ik heb het idee dat het een onschuldig verschijnsel is dat met wat siliconen-spray of zoiets te verhelpen is.
Alleen….waar moet ik dan sprayen of smeren? Moet ik het stuur verwijderen en zo ja, hoe pak ik dat aan?
Een paar maanden geleden trad het ook op, gedurende een periode met redelijk koud weer, maar toen verdween het vanzelf.
Is er iemand bekend met dit verschijnsel en heeft diegene ook een goede tip om het op te lossen? Alles functioneert voor zover na te gaan normaal, het is alleen een vervelend gehoor…
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 09-07-2011
- C5 2.2 HDI Break Exclusief
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Mijn Xantia van 2000 maakt een sissend geluid bij het sturen naar links en rechts.
Ik weet ook niet wat het is.
Heb de stuurkoppeling al gesmeerd.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Dat <sissende> geluid is vrij normaal. Het kan wat erger worden als er lucht in je hydraulische systeem zit.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Sinds kort(2 maart j.l. en nieuwe foto moet nog geplaatst worden) ben ik in het bezit van een 18i 16v uit 2000, en bij de éérste proefrit bleek onderandere dat de stuurbekrachtiging niet naar behoren werkte en zou vervangen worden. Dat is ook gedaan maar het sissen naar rechts is iets erger dan naar links(wellicht lucht in het systeem).
Deze lucht in het systeem wordt dat niet automatisch verwijderd via het reservoir?.
Joop.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Heeft iemand echt geen idéé of de eventuele lucht in het hydaulisch systeem automatisch wordt afgevoerd?
Joop.
Stuur een paar keer hélemaal van links naar rechts draaien (dus tot ie niet verder kan) zou de lucht uit het systeem moeten halen. Zo had ik dat tenminste begrepen. Kijk ook of de aanvoerslang naar de lhm pomp helemaal goed is, bij mij was die lek, en naast véél schuim in de voorraadtank zorgde dat bij mij voor het af en toe uitvallen van de stuurbekrachtiging. (en later lucht in de remmen)
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Het sissen is toch de LHM die door de leidingen stroomt? Dat geluid maakt elke Citroen die de stuurbekrachtiging via het LHM systeem heeft. Lucht in de leidingen van de stuurbekrachtiger uit zich in denderen tijdens het sturen. Dat kraken heeft die an ons ook. Alsof of het stuurwiel net tegen het dashboard aan zit.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Het sissen van de stuurbekrachtiging deed mijn vorige xantia t1b ook wel, maar niet zo erg als bij mijn huidige xantia t2, plus dat zij toch wel zwaarder stuurt, wat ik opzich niet erg vindt omdat je dan wat meer controle over de auto hebt.
Want bij mijn vorige xantia t1b, waar zij dus lichter stuurde, was het wel zo dat zij een beetje ‘dweilde’ op de snelweg.
Joop.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Je kan natuurlijk altijd eens de boel ontluchten. Stuur een paar keer van uiterst links naar uiterst rechts draaien en dan de ontlastschroef losdraaien op de HD regelaar. Dit een paar keer doen. Maar ik denk niet aan lucht, dat merk je direct en is niet prettig om mee te rijden. Het kan zo hard denderen dat een klaverblad op de snelweg eng is. Het gevoel alsof je elk moment uit de bocht vliegt.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2006
- Xsara Picasso HNFU* 1.6i /16v
Het sissende geluid bij het draaien is een normaal verschijnsel; wel per auto verschillend.
Het kreunen is te verhelpen, door in de motorruimte het afdekschild bovenop de kruiskoppeling van de stuurstang los te trekken (let op de stand die het had voordat je het los nam) en vervolgens de kruiskoppeling op de diverse draaipunten te bespuiten met een smeermiddel. Ik heb daarvoor indertijd siliconenspray gebruikt. Doe dat bij verschillende stuurstanden. Afschermdeksel goed herplaatsen in de oorspronkelijke stand. Bij mijn type II heeft dit afdoende geholpen.
VoorheenBX rijder >>> En bijna alles van daarvooor vanaf 2cv/gs(a)
Op 9 nov 2018 mijn laatste Xantia ingeruild voor Xsara Picasso.
De Xantia was toe aan groot onderhoud. De instap werd mij wat lastig.
De stoelen van de Picasso vallen qua confort nogal tegen, maar dat was te voorzien, evenals het rijconfort op zich.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Een aantal dagen stuurt mijn dame niet meer zoals het hoort, zwaar, veel gesis en hokkerig.
Mathijs gaf al eerder aan om naar links en naar rechts te sturen en dan de ontlastschroef losdraaien.
Wellicht is de stuurbekrachtigingspomp overleden, maar ik ga éérst Mathijs suggestie proberen.
Doe ik dit alles met draaiende motor of alleen met het naar links en naar rechts sturen, en is het dezelfde schroef/bout welke gebruikt wordt bij het vervangen van een veerbol?
Joop.