“kloink” geluid Saxo 1.4 VTS na schakelen
geronimo76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 02-11-2011

Gepost: 19 november 2011 03:09 PM

Als ik schakel (en dan vooral van 2 naar 3) dan hoor ik vanuit rechtsvoor een soor van “kloink’ geluid.
Ook als ik gas loslaat en plots weer gas geef doet ie dat even. Lijkt op een motorsteun?? Aandrijfas??

Ook lijkt mijn toerental wat te blijven hangen als ik overschakel. Bijvoorbeeld: doortrekken tot 4.000tpm en dan koppeling. Duurt dan een halve tel voordat het toerental zakt.

Heeft niets met elkaar te maken lijkt me.

Zijn er meer mensen die dit hebben, en is dit op te lossen?

Profiel  
 
René de Winter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 20 november 2011 09:21 AM
  [ # 1 ]

@Geronimo, dat wat jij hebt met opschakelen, heb ik vooral met terugschakelen.
Succes met je zoektocht. Ik heb het nog niet kunnen oplossen.

C1 Ambiance 2006

Profiel  
 
Angelo93
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 22-10-2011

Gepost: 26 november 2011 05:34 PM
  [ # 2 ]

Klinkt die ‘kloink’  alsof er metaal elkaar raakt?
Wij hadden namelijk een keer ook dat geluid en bleek de uitlaat pakking (tussen de verbinding van de middendemper met het uitlaatspruitstuk) versleten.

Profiel  
 
geronimo76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 02-11-2011

Gepost: 26 november 2011 07:11 PM
  [ # 3 ]

Lijkt me niet de uitlaat. Die zou je dan ook moeten horen (lek). Lijkt meer op een aandrijfas. Is niet heel storend overigens.

Profiel  
 
Angelo93
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 22-10-2011

Gepost: 26 november 2011 10:25 PM
  [ # 4 ]

Nee dat hoeft niet hoor, wij hadden laatst ook zo’n geluid wij dachten eerst aan een aandrijf as of motorsteun.
Maar het bleek de uitlaat, hij was niet lek ofzo maar pakking (zo’n ronde flexibel achtig stuk dat tussen je uitlaatspruitstuk en middenpijp/demper zit. Die was versleten en wij hoorde met gas geven ook een geluid.

Dit wil niet zeggen dat dit het ook is een aandrijfas zou ook goed kunnen hoor.

Profiel  
 
René de Winter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 27 november 2011 05:25 PM
  [ # 5 ]

Dat is vaak de koperen ring tussen het voorste uitlaat stuk en de katalysator.
Helaas veroorzaakt dat niet het ‘kloink’ geluid, weet ik uit ervaring.

C1 Ambiance 2006

Profiel  
 
gizmo1908
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 28-01-2012

Gepost: 28 januari 2012 12:26 PM
  [ # 6 ]

Beste medeforummers.

Ik zal mezelf even voorstellen.

Ik ben Gizmo1908 Smile en ben 25 jaar. Sinds een paar maanden heb ik een mooie Saxo 1.4i gekocht voor mijn vriendin. Deze is van 1997 en heeft leuke opties erop zoals electrische spiegels (verwarmd) en ramen, cv, stuurbekrachtiging en de auto komt met NAP op een kmstand van ong 160000.

Bij deze wilde ik even laten weten dat ook onze saxo met dit probleem zit. Zodra er te snel geschakeld word of te snel koppeling in word gedrukt na het loslaten van het gas hoor ik een vaag geluid dat idd klinkt als kloink, dit gebeurt dus tussen de 2de en 3de versnelling. Mocht iemand weten wat het is hoor ik het graag.

BTW, mijn middendemper heb ik een maand geleden vervangen maar dit zit niet aan de spruitstuk maar aan de kat vast. Daar zit volgens mij ook geen pakking in maar hij schuift er als het ware in, de pijp van de middendemper in de pijp van de kat. Daar heb ik eerst nog vloeibare pakking op gesmeerd.

MVG

Gizmo

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 16 maart 2012 05:22 PM
  [ # 7 ]

???  beter de boel terug correct vastzetten als dat even kan hoef ik binnenkort niet langs een defecte saxo ter rijden met losliggende motoronderdelen.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 16 maart 2012 07:13 PM
  [ # 8 ]

Meestal motorsteunen die hun beste tijd gehad hebben, dan beweegt de uitlaat teveel.
Aandrijfassen klinken als “dokkedokkkedokke” bij optrekken of in bochten.(rij daar met de Berlingo al 15,000km mee rond:) )

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook