En je kachelkraan buiten het koel-circuit plaatsen in geen optie? Simpelweg door de 2 slangen die eraan zitten met elkaar door te verbinden… Op die manier had ik mijn auto gekocht, omdat ook de kachelkraan lek was.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
De kachel uitsluiten leek mij ook al een optie (wel een beetje koud achter het stuur, maar goed…). Is voor het verbinden van die twee slangen nog een extra pijpje of iets dergelijks nodig? Heb nog niets over op het forum kunnen vinden.
Groet!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
dat is wel handig ja, of 1 lange universele slang met de goed diameter halen en daarmee de ‘‘omlussing’’ te maken. Beetje creatief naar kijken dan lukt t vast wel.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
De Deauville is thuis! Zonder de kachelkraan uit te sluiten. Er is een vervangende kachelradiateur in gekomen, die ik op de kraan heb aangesloten. Met (voorgeschreven) rubber ringen lekte het ding mirakels maar zonder de ringen bleef alles droog. Nu heb ik dus nog een reserve kraan (en radiateur) in de plus. Koelcircuit gevuld en verschillende keren ontlucht en zonder problemen de snelweg af gekard. En dat allemaal in de dichte mist…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Nu ben ik in de weer met wat klein herstel. Het halve dash zit los en ik schoef alles weer in elkaar, na een schoonmaakbeurt. De vorige eigenaar heeft maar een jaar met de Deauville gereden, ik heb het idee dat de eigenaar daarvoor haar al uitgewoond heeft. Wat een hok! Tijd voor de grote schoonmaak. Eens kijken of de middenconsole er makkelijk uit wil, die zou ik het liefst in de vaatwasser willen zetten…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Herkenbaar,heb ik ook gedaan met pookknop / hoes.
Met z’n vieren in je Eendje.
Wat een spannend avontuur! Zal het nog goedkomen met de BX?? Leuk dat je ons laat meeleven via dit forum. Hier nog wat input van de ex-eigenaar.
Raar van de lekke kraan. De combitruc heb ik uitgehaald met mijn vorige BX, deze kraan is nog origineel. Dus wellicht heb ik een lekke kachel meegeleverd, die had garantie tot de hoek… ergens ver in Brabant. Heb zelf al overwogen om de kachel gewoon kort te sluiten met een stukkie buis, op de slangen naar en van de kraan. Geen idee wat dat doet voor de auto, zal wel koud worden in de auto, inmiddels.. Wordt vervolgd, hoop ik. Rudi
Hé, nu lees ik ineens meer posts: de BX heeft Alkmaar gehaald! Wereldbak, toch? Gefeliciteerd! En mijn idee over de kachel kortsluiten was dus geeneens zo idioot.
Ik heb er nog immer vertrouwen in dat je er goed de winter mee gaat doorkomen. Maar verstand van auto’s heb ik niet, ik had gewoon wel wat met de ‘spartaanse’ Deauville.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Ha Rudi, leuk dat je meeleest. Het kachelprobleem is getackled, met dank aan de sloop. Waar ik alleen nog ruzie mee heb, is de kachelbediening. Ik weet dat de blower een bypass heeft gekregen, maar waarschijnlijk zit in de kraan prut of iets dergelijks. In ieder geval kan de kachel niet voluit ‘in het rood’. De rit van Amsterdam naar Alkmaar verliep overigens zonder incidenten, zoals ik al meldde. Geen vloeistofverlies dus ook niets bijvullen.
Inmiddels is een deel van het interieur weer vastgemaakt (klokkenspel) en heb ik het een en ander schoongemaakt. Het glas van de linker koplamp wist ik nog net op te vangen, is ook weer vastgekit. Het is alleen de vraag of de reflectiecapaciteit nog keuringswaardig is. Ook dat is weer op te lossen, koplampen genoeg (ook al zijn de bijbehorende BX-en al van de sloop verdwenen). Onder de stadse vervuiling is best een aardige BX vandaan gekomen. Het zou nog wel eens goed kunnen komen met deze voiture… (Het ‘rijklaar maken’ van deze wagen is aanzienlijk eenvoudiger dan de klussen die nog voor mijn CX op de agenda staan).
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Ondertussen, bij de BX Deauville… is er weinig groots aan gedaan. Wel ben ik er inmiddels achter dat de Deauville het heet krijgt omdat haar fan het laat afweten. Het is natuurlijk nooit plezierig als je fans je laten zitten. We gaan het thermocontact maar eens inspecteren, de thermostaat in de pan pleuren (koken en kijken of het ding open gaat) en de pakking onder druk zetten om te kijken of de kop eraf moet. Zo niet (en het blijft bij een thermocontact en/of een thermostaat), dan tuf ik voor een paar tientjes de winter door met deze grijze dame.
Zal eens zien of ik hier een paar plaatjes kan posten (pre-behandeling, dus zoals ze thuis kwam)...
Groet,
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Deauville en nog geen duivelin!
Inmiddels de eerste vijfhonderd kilometer afgelegd in mijn ‘nieuwe’ BX, waarvan het grootste deel vandaag. (Niet gespot natuurlijk…). Het duurde even eer ik haar koelprobleem onder controle had, maar dat had meer met gebrek aan tijd te maken dan met het technisch probleem zelf. Zoals gezegd is eerst de kachellekkage opgelost, er is een nieuw thermocontact in de radiateur gedraaid en de bijehorende zekering is vervangen en voila: de koelfan draait weer als het nodig is. Nu blijven ook de rode lampen uit en de komende tijd zal ik in de gaten houden hoe dorstig het koelcircuit is. Voorlopig vallen de kosten mee.
Volgende stap is het vervangen van de kachelweerstand, want ik word horendol van de bypass die er voor zorgt dat de blower continu op volle kracht draait. Een kort ritje is geen probleem, maar na een uur mechanische tegenwind met bijhorend geraas verzeker ik je dat je het wel zat wordt! Een weerstand heb ik liggen, alleen is nog niet bekend of het ding het doet. Daar kom ik maar op een manier achter: monteren die hap.
Vooralsnog zie ik hetw el zitten met deze BX-nix. Het rijden in een kale 1400 in plaats van mijn CX 2400 is wel even wennen. Als de BX in de vijfde versnelling staat, heb ik de neiging om door te schakelen omdat het net is of ze teveel toeren maakt. Veel gang zit er ook niet in, maar het maakt allemaal niet uit: het rijdt zeer comfortabel en als de herrie straks weg is zou het best wel eens een aardig wagentje kunnen zijn!
Groet,
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Enfin, duizenden kilometers later… Hola de radiola
Inderdaad, de Deauville doet haar werk uitstekend. Ze heeft me maar één keer in de steek gelaten, al moet ik zeggen dat ik eigenlijk degene was die haar in de steek liet: als je niet tijdig tankt, houdt het een keer op. Ik weet wel dat ik net geen zevenhonderd kilometer uit een tank haal, is ook leuk om te weten.
Deze BX-bijna-niks is aangeschaft als tijdelijke wagen, maar het verontrustende is dat mijn partner de wagen begint te ehhh… waarderen. ‘Rijdt lekker, makkelijk in gebruik, past overal in, ruimte’, nog even en superlatieven schieten tekort! Nu moet ik er wel bij zeggen dat de permanente storm in het interieur weer is gaan liggen omdat ik de kachelweerstand heb vervangen (ja het sloopexemplaar werkt!). Het was - met dank aan dit forum - een fluitje van een cent. Ook werken de drie klimaatknoppen op het dashboard weer naar behoren, inclusief de verlichting. Het begint zowaar op een echte auto te lijken.
Als CX-liefhebber vind ik nog steeds dat Bertone strijkboutgewijs geprobeerd heeft Volvolijnen in de klassieke Citroënvorm te strijken. Ben ik geen voorstander van. Toch, ondanks het geklepper en gepiep van het plastic prul aan boord, ondanks het spuuglelijke en aardslompe schrijftafelstuur, ondanks de vreemde lijnen en ondanks de povere 1400, is het toch een fijn autootje. Als ik zeg dat het zonder twijfel de lelijkste Citroën is die ik ooit heb gehad, levert me dat vast een ban op en dat zul je me daarom niet zien beweren (is trouwens onzin, de Axel is met voorsprong de lelijkste naoorlogse Citroën (sorry fans, het is maar smaak). En toch, er is een maar: De Deauville houdt niet van muziek.
Met de goedkope radio de ik kocht, rekende ze radicaal af. Het was een prul, maar wel een nieuw prul, zo uit de doos. Het oogde goedkoop en was dat ook, ik wilde tenslotte niet dat de aanschafprijs van de radio die van de Deauville zou overstijgen. Bovendien zocht ik een modelletje dat een beetje paste bij het interieur van de BX. Hop, de stekker erin dacht ik en lieren maar met die radio. Het liep anders. De radio kraakte en pruttelde wat, speelde enkele momenten om vervolgens Guust Flatergewijs te ontbranden! Het was gelijk over met de pret.
Het goede nieuws was dat de leverancier de radio zonder morren terugnam (het kán een slechte printplaat zijn geweest). Inmiddels heb ik een vervangende radio klaarliggen, maar ik ga eerst maar eens kijken wat er uit de draden komt die op de plaats van de radio uit het dashboard komen. Antenne en speakerdraden zijn uiteraard duidelijk. Verder heb ik een geel draad met permanente prik, een zwarte massa en een roze (!) geschakelde plus. Vreemd genoeg wilde de rokende radio alleen aangaan als de motor liep (om wel te blijven spelen wanneer ik de motor uitschakelde maar het contact aan hield). Dat heb ik echter maar één keer kunnen testen, voor het spul in rook op ging. Het roze draad loopt in ieder geval naar de verlichting van de sigarettenaansteker (en levert zo blijkbaar de geschakelde plus op). Is deze duidelijk after-market-aanpassing misschien te veel van het goede? Voor tips houd ik me aanbevolen…
Voorlopig heb ik een geïmproviseerde carkit in de vorm van een zuignap die ik met ijzerdraad heb vastgemaakt aan het parkeergeldroostertje (middelste klepje). Goedkopere houtje-touwtje oplossing bestaat niet, maar met de smartphone op de zuignap heb ik toch maar mooi een iBX met ‘in-dash’-navigatie!
en avant maar weer!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Weet niet waarom er rook uit de radio kwam, maar ik betwijfel dat het aan de aftermarket-constructie ligt. Ik heb zelf ook zo’n draadje getrokken vanaf de sigarettenaansteker, en dat werkt perfect.
Wat zou kunnen is dat de draadjes die je hebt niet op de goede plaats in de stekker zitten, en dat daardoor 12V staat op een aansluiting die dat niet hoort te hebben.?
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Die ISO-stekkeraansluiting controleer ik natuurlijk eerst als de nieuwe radio erin gaat, maar ik meende dat toch dat zwart, rood en geel goed aangesloten waren…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Als dat allemaal klopt, dan moet de fout haast wel in de radio zelf zitten.
Wat nog zou kunnen is kortsluiting in de luidsprekerkabeltjes, maar dat verklaart het rare aan/uit-gedrag niet.
Mocht je toch de sigarettenaansteker-contructie verdenken, dan kun je natuurlijk altijd de continu 12V splitsen en op beide punten van de ISO-stekker aansluiten. Moet je wel steeds zelf de radio uitzetten.
En anders: Waar woon je precies? Ik heb hier (Eindhoven) nog wel een oude auto-radio liggen die je als test-exemplaar kunt gebruiken.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
De luidsprekerkabels? Dat kan misgaan bij de deuren natuurlijk, maar dat geeft toch geen ontbrandingsverschijnselen dacht ik… Zelf zit ik in Alkmaar, dank voor het aanbod, maar ik zet er wel een voltmeter op voor ik weer een radio (hoe goedkoop ook) inplug!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’