Gloeibougiestaaf 2.1 TD mist stuk.
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 17 maart 2012 07:07 PM

XM TD bouwjaar 2000

Motor loopt al een tijdje slecht. In onderste toerenbereik ratelt de motor even (bak met knikkers) en stoot witte rook uit. Daarna wat zoekende loop bij gas geven.
Accu is nieuw. Idem voor brandstoffilter en luchtfilter.
Geen lucht te zien in leidingen.
Verstuiver nr.4 (met liftsensor is vervangen (deze lekte).
Distributieriem staat op tijd.
Slecht starten bij koude start. Hoop witte rook en nagelend
Gloeibougies vervangen, want die had ik toch nog liggen.

Bougie van cilinder nummer 3 was niet goed meer.
Zie foto.

Deel van de gloeistaaf is weg.
Ziet er niet goed uit volgens mij.
.
Denk dat ik grote problemen heb.
Wie herkent dit en heeft suggesties?

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 17 maart 2012 07:49 PM
  [ # 1 ]

Eigenlijk heb je daar wel een punt, al begrijp ik het niet helemaal. Het zou te maken kunnen hebben met een stukje restant in een cilinder.

Jullie moeten weten dat Jabaar bij mij langs kwam voor een Lexia meting die mislukte, ook op mijn eigen 2,1TD. De Lexia zag geen diesel, allen benzinemotoren (???).
Even een stukje snelweg om te voelen wat er nou precies mis is met die auto.
Eigenlijk rijdt de auto goed, maar bij optrekken hoor je soms, lang niet elke keer, een bakje knikkers.
Die knikkers hoor je vooral bij vol gas, maar niet altijd.
Het is niet erg toeren-gerelaterd.
Constant rijden op de snelweg krijg je zo nu en dan een wat hortend rijgedrag, alsof er een verstuiver hapert.
Als je de knikkers hoort, of bij het haperen, zie je rookwolken in de spiegel.
Over het geheel heb ik de indruk dat er een 10% tot 20% te weinig vermogen uitkomt.

Wie het weet mag het zeggen. Soms-wel-soms-niet-storingen zijn de moeilijkste, tenslotte.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 maart 2012 07:52 PM
  [ # 2 ]
JanSr schreef:

Eigenlijk heb je daar wel een punt, al begrijp ik het niet helemaal. Het zou te maken kunnen hebben met een stukje restant in een cilinder.

Jan, dat stukje gloeibougie/spiraal kan nooit in de cilinder liggen. De XM heeft namelijk een ouderwetse voorkamer-diesel zonder directe inspuiting. Dat stukje ligt dus in de voorkamer en dan ik het geen wonder dat de inspuiting verstoord raakt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 17 maart 2012 07:57 PM
  [ # 3 ]

Mi is dit niet zo moeilijk te analyseren.


Compressie test doen. Ws heb je in cilinder 3 lagere compressie dan de anderen. Dan weet je iig dat daar wat loos is. Met een beetje mazzel heeft je garage zo’n ding waarmee je in een cilinder kunt kijken. Ben ff de naam kwijt.

Je kunt dan twee dingen aan treffen vermoed ik. Of daar ligt het restant van je gloeiplug of een beschadigde zuigerkopp. Ik vermoed dat dat afgebroken stukje je kleppen of je zuiger aan gort heeft geholpen. De ruimte tussen de kop van een zuiger in de hoogste stand en de kleppen is geloof ik bij een diesel echt minimaal.


eigenlijk, als je de compressie test doet en cilinder 3 valt uit de toon dan weet je denk ik al dat een potentieel euro probleem hebt aangezien je al hebt aangegeven krap bij kas te zitten.


Ik zeg niet dat ik het bij het rechte eind hebt, maar mijn boeren verstand heeft dit vermoeden…

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 17 maart 2012 07:59 PM
  [ # 4 ]

Waterman, daar heb je een punt. Natuurlijk kunnen er splintertjes vanuit de voorkamer in de cilinder komen.
Maar ja, wat doen die dan?
Als het restant in de voorkamer ligt kan het inderdaad voor rare wel-niet verschijnselen zorgen.
Het drie-of-vier-verstuiver verschijnsel kan er mee verklaard worden.
Het vermogenstekort ook.
Maar de knikkers vind ik lastiger.
De vraag is hoe je die restanten uit de voorkamer krijgt.
Ik schat in dat Waterman daar de oplossing voor kan geven.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 17 maart 2012 08:00 PM
  [ # 5 ]

ah kijk, de reactie van waterman sluit eea van mijn boeren verstand al uit.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 17 maart 2012 09:37 PM
  [ # 6 ]

Ga helemaal met je mee Waterman.
En Jan SR. heeft het juist beschreven van het vreemde, raadselachtige rijgedrag.
@ Jan SR: Volgens mij had de Lexia dit niet kunnen uitlezen. Aan de andere kant je weet maar nooit.
Vraag is hoe krijg ik dat restant uit de voorkamer?
Vraag is ook hoe heeft dat zo kunnen gebeuren dat dit stukje eraf is. Te hoge verbrandingstemperatuur door slechte inspuiting?
Vond wel dit.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 maart 2012 09:41 PM
  [ # 7 ]
JanSr schreef:

De vraag is hoe je die restanten uit de voorkamer krijgt.
Ik schat in dat Waterman daar de oplossing voor kan geven.

Slecht nieuws…. je zal de cilinderkop moeten demonteren. Daarna zou het (theoretisch) mogelijk zijn de voorwervelkamer uit de kop te laten persen/trekken. Dan een andere voorwervelkamer in de kop zetten en je kan weer.

Je ziet hier dat de kamers los in de kop geperst zijn:


Resumerend zou ik zeggen: zoek maar een andere kop….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 17 maart 2012 10:01 PM
  [ # 8 ]

Dat wordt dus een andere kop zien te scoren. Weet dat op de sloop in Joure een TD staat met kop erop. Kop af laten vlakken.
Daarna iemand zoeken die de kop voor mij wil plaatsen en dan kan ook gelijk de distributieriem (en waterpomp) mee worden genomen. Wil het best zelf wel doen, maar dan wel onder supervisie.

Je zou toch denken: Gloeibougie eraf, stofzuiger erop en de troep eruit zuigen en klaar. Maar dat gaat vast en zeker niet werken confused

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 maart 2012 10:02 PM
  [ # 9 ]

Nou, je kan het proberen! Gloeibougie er uit én de injector er uit. En dan in het gat van de gloeibougie een luchtspuit en blazen maar… en gelijk een magneetje in het gat van de injector. Wie weet heb je wel mazzel!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 17 maart 2012 10:09 PM
  [ # 10 ]

Als dat allemaal niet lukt heb ik nog een kop. En dan maar sleutelen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 18 maart 2012 12:42 AM
  [ # 11 ]

Nou, dus nog verschillende opties.
Het ontbrekende stuk van de gloeibougie en dat dat stuk nu in de voorgloeikamer zit te klieren verklaart wel m.i. het vreemde rijgedrag. Ben toch blij dat Jan SR. er ook een stuk in heeft gereden en mijn idee heeft bevestigd. Nl. Dat het nogal vreemd is.

Optie 1: Stofzuigermethode. clean


Optie 2: Verstuiver er ook af (wel een hoop gefröbel ) en doorblazen.


Optie 3: Door dieselspecialist voorkamer laten doorblazen. Ik zal toch niet de enige zijn die dit heeft.

Eigenlijk zijn deze opties meer wens dan dat het ook effect zal hebben vermoed ik. De opmerking van de stofzuiger was hilarisch bedoeld van mijn kant uit. Hoewel het wel het meest voor de hand ligt. Als er troep in de kamer ligt dan pak je de stofzuiger.

Optie 4: Andere kop erop (heb ik wel hulp bij nodig. Eigenlijk andersom. Ik help diegene die de kop verwisseld) Ik schat in dat dat een dag werk is.
Optie 5: Andere XM deze bijvoorbeeld. Is wel een mooi exemplaar. Heeft wel een pomp-probleem.
Of deze. Is wel een schuur.

Optie 5 is eigenlijk zonde, want deze XM is nog te mooi om af te schrijven. Nog niet aan de orde op dit moment. Houd deze wel als optie open.

Aan de andere kant kan het vervangen van de kop symptoombestrijding zijn. Door één of andere oorzaak is die staaf afgebroken. En dat komt volgens mij niet zo vaak voor.

Oorzaak:
Lucht in het systeem, waar ik veel last van heb gehad?
Of dieselreiniging dat ik heb gebruikt om de boel goed schoon te branden/blazen? Denk het niet want voor die toevoeging knikkerde dat ding ook al soms.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 18 maart 2012 11:04 AM
  [ # 12 ]

Blijft lastig bij een diesel. Maar je weet natuurlijk niet zeker of dat stuk in en keer is afgebroken af langzaam is versnipperd.
Zou mij niet verbazen als dit niets met elkaar van doen heeft.
Dat knikker geluid ken ik wel als je nieuwe pomp installeerd hoor je dat ook bij de eerste keer starten.
Dan regelt de Lucas epic zich zelf en is het weg.

Ik heb zelf het vermoeden dat de brandstof pomp af en toe van tijd af schiet. Heb je hem al uit gelezen?

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 18 maart 2012 11:28 AM
  [ # 13 ]

Pomp is nog niet uitgelezen.
Denk toch dat ik naar de dieselspecialist ga, zodat zij gaan kijken.

Pomp zo nu en dan van tijd?
Heeft dat te maken met de distributieriem (riem staat op tijd, maar moet wel binnenkort vervangen worden) of spanner? Of gaat het om een interne timing van de pomp.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 18 maart 2012 11:54 AM
  [ # 14 ]

Hij is toch uit 2000? Dan zit er een lucas epic pomp in. Deze pomp moet je bij montage wel op tijd zetten.
Dus distributie goed en de pomp in de juiste stand. DIt is echter een ongeveer stand.
Het is een electronisch geregelde pomp dus de preciese afstelling doet ie zelf op basis van een aantal sensoren en een computer die het een en ander uit rekent. Meestal springt wel het diganose lampje aan.

Deze Lucas pompen zijn niet zo goed als de ouderwetse pompen. Ze gaan nogal eens stuk, meestal met lekken.
Maar het komt ook wel voor dat ze op een injector het niet goed doen, vooral bij weinig inspuiting.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook