Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb mijn eerste radio opgerookt omdat de + en - verkeerd om zaten. Vergeten te meten, oeps. Er zat namelijk een dikke gele draad in en een dunne grijze draad. Geel bleek niet de 12V aansluiting te zijn, maar de grijze. Dit resulteerde in een doorgebrande radio. Met mij zijn er nog een aantal andere mensen die deze fout gemaakt hebben .
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Nu eerst de multimeter erop gezet: alles bleek juist aangesloten op de ISO-stekker en er kwam de goede hoeveel spanning op, met en zonder draaiende motor. Radio aangesloten en waarempel: alles werkt! Een minpuntje: de geschakelde plus komt bij het lampje van de sigarettenaansteker vandaan. Daar is een dimknop voor, onder het stuur (om de helderheid van de dashboardverlichting in te stellen). Die dimmer is een beetje gaar en als je er aan draait, flakkert de verlichting én de radio gaat dus ook aan en uit…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
En zou je nu een nieuwe dimmer plaatsen, dan blaas je die op met de radio. Oftewel: niet zo doen dus.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Ergo, ergens anders de geschakelde plus vandaan halen (en de adviezen hier op het forum dus links laten liggen). Wat is dan de juiste stek?
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Het contact zelf?
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Vanuit de zekeringkast, maar dat is een aardig draadje trekken en zoekwerk naar een goede leverancier. Zelf heb ik die van mij voor de dimmer van mijn dashboard-verlichting vandaan gehaald. Dat vond ik destijds de snelste mogelijkheid. En na 3 jaar werkt het nog best ook.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
De zekeringkast? Die zit aan de andere kant van het stuur en ik heb al gemerkt dat er redelijk wat ruimte achter het dashboard is. Moet niet zo’n probleem zijn. Maarre… het draad bij de aanstekerlamp vandaan halen is af te raden, maar bij de dimmer vandaan gaat wel goed? Vóór de dimmer, neem ik aan?
Super trouwens, die meedenkers hier!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Ben trouwens nog geen rampverhalen over de aanstekerlampconstructie tegengekomen hier op het forum. Komt nog?
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Ik had hem zelf afgetakt van de aansteker zelf, niet van de lamp. Dan komt de voeding van de radio in groep 3. Die is gezekerd met een 25A zekering en biedt ruimte voor de motor van het dakraam. Die heb je niet, dus als je in plaats daarvan een halve ampere gebruikt voor de radio, is dat geen enkel probleem.
Je kunt inderdaad ook direct iets aanleggen vanaf de zekeringenkast. Als je de plastic kappen rond het stuur verwijdert kun je er makkelijk bij en kun je volgens mij de draden naar de radio zó zien lopen. De nieuwe draad kun je daar makkelijk langs leggen.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Was die aftakking van de aansteker dan geschakeld? Volgens mij is het plusdraad naar mijn aansteker een permanente plus. Een dakraam heb ik wel, maar daar zit geen motor bij (hé, het blijft een BX-bijna-nix). Wellicht moet ik de zekeringskast eens monsteren…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Bij mij lag er al een constante voeding, de geschakelde voeding heb ik gepakt vanaf de sigarettenaansteker en dmv. een relais, dat werkt ook goed.
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Excuus. Ik haalde die “truc” uit bij mijn 16V, die komt uit 1988 en heeft denk ik een andere indeling van de zekeringenkast. Bij een “type 3” zitten het lampje en de voeding van de aansteker inderdaad apart, en heeft de aansteker zelf een continue plus.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Ha allen,
De Deauville heeft het aardig uitgehouden, tot ze onlangs naar de garage moest voor de APK. Nederland scoort beter op het Eurovisiesongfestival (en op het EK) dan mijn Deauville bij de APK! De lijst is enorm: remschijven verroest, kofferbak en uitlaatsteun weggerot, middendemper en tussenpijp naar de haaien, een of andere balk voor ook verrot, onzichtbare schade (achter het blik) voor, handremkabels verkeerd gebeund (lopen tegen het wiel aan), ashoezen gaar, achterste hoogteregelaar lek, een of andere retourleiding (ik verloor mijn concentratie een beetje toen mijn garagist al het malheur opsomde) lek… Al met al zou het me ongeveer anderhalf duizend euro kosten om de BX-bijna-NIX weer APK-waardig te maken. Daar zie ik geen graten in, dus de Deauville gaat mij verlaten!
Haar staat waarschijnlijk een zeer kort leven als donor te wachten, tenzij iemand zich geroepen voelt om deze zilvergrijze dame voor de tweede keer (ik heb het zelf al een keer gedaan) te redden van een wisse dood.
Groet,
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Jammer! Was de roest ook afkeur? Anders kun je met zelf wat sleutelen een heel eind komen voor veel minder geld.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Zeker was de roest ook afkeur… Ik kan redelijk uit de voeten met een gereedschapskist, maar ik heb geen garage en ook niet alle tijd van de wereld (ik heb ook een CX, ook (soms) een zorgenkindje). Een BX rijdt wel lekker (de vering van de Deauville is perfect), maar ik moet een keuze maken.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’