Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007
- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Beste allemaal,
Ik ben voornemens een XM Break uit ‘93 aan te schaffen. Ik zou graag willen weten waar ik op moet letten bij een XM van dit bouwjaar en wat de bekende gebreken zijn. De XM is voor mij een onbekende auto dus alle kennis/informatie van jullie is van harte welkom! Alvast bedankt voor jullie reacties.
Op http://mijnxantia.blogspot.com lees je alles over mijn Xantia.
Foto’s van mijn BX 1.6 TRS
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het 2-literblok ken ik niet, wel de rest van een Break.
Over het algemeen hebben serie I XM’s nogal wat elektraproblemen, vooral door brakke massa-aansluitingen. Maar het schijnt dat vroege serie I’s weer erger zijn dan wat latere serie I’s. Vanaf modeljaar ‘95 is dat eigenlijk geen probleem meer.
Waar alle breaks last van hebben/krijgen zijn draadbreuken in de kabelboom naar de achterklep. Rare verschijnselen bij achterverlichting, achterruitverwarming en achterklep slot zijn daar het gevolg van. Niets overkomelijke, een middagje knutselen lost dat wel weer op.
Verder de normale dingen als hydraulische staat, vieze LHM kan duiden op een verwaarloosd systeem, wat weer een hoop ellende kan veroorzaken.
Let goed op de veerschotels voor. Die willen nog wel eens losschieten. Als je er niets aan kan zien, zegt dat niet zo veel, maar zodra je gescheurd rubber ziet moet je op je hoede zijn.
De Xm-club heeft ook nog aankooptips
Als alles werkt, is het een fantastische auto, je hoeft je nooit meer zorgen te maken dat je iets niet kan vervoeren. Oh nee, niet helemaal, een motorkap van een DS past er net niet in, kwam ik een tijd geleden achter. Maar een 2-1/2-zitsbank schuif je er zo in.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De 2 liter 8v motor is gewoon een wat vergroot bx blok. Kenmerkend zijn de wat rauwe loop en daarbij willen ze nog wel eens flink olie gaan zuipen vanwege hard geworden klepseals. Ook komen olielekkages en koppakkingen die lek gaan wel eens voor. Net als bij de bx 16/19 benzine dus. Verder: prima basismotor. Verwacht geen wereldprestaties en ook aan de pomp is het geen zuinigheidswonder. Met 1 op 12 heb je het echt gehad.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Tsja, Het is een keuze.
Een Break is bijzonder, want slechts een procent of 5 van alle XM’s is Break, als het goed heb onthouden.
Wat er voor motor in staat is naar mijn smaak slechts in zoverre van belang of je waarde hecht aan wat de Duitsers noemen “Laufkultur”.
De 2.0i scoort daarin slecht. De 2.0i 16V is al een stuk lekkerder. Een TCT presteert ongeveer gelijk aan een V6 12V, maar vergt meer onderhoud. De V6 24 kleps heb je in drie soorten, waarvan twee met nokkenriemen, waarmee je een haat-liefde verhouding kan opbouwen. Gebruikscijfers variëren met de eigenaar.
De 2,5 diesel heeft de naam problematisch te zijn en de 2.1TD rijdt heerlijk, maar elke pakweg 250.000 km gaat de brandstofpomp lekken en dat kost munten en/of tijd.
En dan is er nog de keus tussen hand of automaat.
Mij zal je nooit meer vinden in een Type 1 vanwege de elektrische storingen.
XM’s kosten weinig op dit moment, de prijs hangt een beetje af van de mankementen, maar voor iets tussen de € 500 en 1500 moet je al gauw iets heel moois kunnen vinden.
Zie bijvoorbeeld http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215205/
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Bij een break moet je ook even goed opletten voor roest op de dorpels en krikpunten.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:De V6 24 kleps heb je in drie soorten, waarvan twee met nokkenriemen, waarmee je een haat-liefde verhouding kan opbouwen. Gebruikscijfers variëren met de eigenaar.
Dat klopt niet. Je hebt in de break maar één type V6.24 gehad en dat was de moderne ES9j4, met 4 nokkenassen die door een riem worden aangedreven. Zéér betrouwbare, soepele en zuinige V6 motor die in de XM echt tot z’n recht komt.
De andere 24v, met 2 nokkenassen welke door een ketting worden aangedreven, de ZPJ-4, is in de break nooit af-fabriek geleverd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Volgens mij heeft Brian er één ...
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Nope, is een gewone ZPJ.
Maar volgens mij dwalen we af. TS hoeft niet alles van de diverse blokken te weten, maar wil vooral weten waar hij op moet letten bij de Break met 2.0i die hij op het oog heeft.
Volg je hart, gebruik je hoofd.