Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Hallo,
Ik heb bedacht dat ik op termijn wel een ZX wil hebben. Het budget is er nog niet, dus het is niet voor vandaag of morgen maar over een paar maanden ofzo…
Ik heb wat vragen, ik hoop dat iemand er wat meer van weet…
- welke modellen zijn er en wat zit er standaard op?
(Ik heb de indruk dat er wel richtlijnen zijn als “furio is full option, reflex is kaal” maar er lijkt een totale kakafonie aan uitzonderingen te bestaan ).
- een 1.4 is een TU blok. Een 1.8 of meer is XU. Wat is de 1.6? Ik lees soms XU soms TU of klopt dat niet?
(Ik ken TU goed van de AX: is elk TU blok voorzien van Magnetti Marelli of zijn er ook Bosch? Welke versies zijn voorzien van Multipoint?)
- Welke uitvoering is het zuinigst? Ik kijk eigenlijk alleen naar benzine-versies omdat ik toch niet zo veel rijd.
Hartelijk dank voor *elke* reactie (ja echt ELKE).
En mocht iemand een ZX willen ruilen voor een 1.9 TZI BX en/of een 5-deurs Citroen AX type 1, neem maar contact op
Raoel
2CV 1985
Korte samenvatting:
1.4 reflex en avantage
1.6 aura,(deze is ook scandinafische uitvoering geleverd dit is voor mij de mooiste omdat ie stoelverwarming, koplampsproeiers en dagrij verlichting heeft.
1.8 furio (sportieve) 3deurs tot 1994 zonder stuurbekrachtiging vanaf 1994 met verder een kale uitvoering alleen sport intrieur en extrieur
1.8 aura (luxe uitvoering)
1.8 16v (laatste types)
1.9 volcane 5 deurs
2.0 volcane 3 deurs zeldzaam
2.0 volcane 5 deurs
2.0 16v top model met 155pk motor tot 1995 vanaf 1995 163pk erg zeldzaam
suc6
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Dankjewel!
Als iemand nog meer info heeft.. graag!
2CV 1985
Verder zijn in de laatste jaren nog de SX, tonic en avioraz gebouwd.
De SX was eigenlijk de opvolger van de Aura, de tonic en avioraz waren exterieur luxe uitvoeringen met kaal interieur maar wel stuurbekrachtiging.
Ik heb pas een ZX 1.6i avioraz gekocht. Die werkelijk in concoursstaat verkeerd. de 1.6i is trouwens altijd TU en XU zijn de diesels en 1.8 en groter, de 1.9 is hetzelfde als de 1.9 in een bx gti.
Technisch zijn de 1.6jes het betrouwbaarst en modernst, maar elke goed onderhouden zx is normaliter erg betrouwbaar. Hoewel koppakkingen bij de 1.8 nog wel eens een zwak punt willen zijn.
In welke staat is de BX tzi die je wel wilde ruilen? KM-stand, bouwjaar, gti interieur of de wollen zetels, wieldoppen of lm-velgen? Kleur? Ik heb namelijk wel interesse in een mooie bx, ik ben toch meer van de hydropneumaten dan de schroefveren merk ik nu ik de zx heb. Desondanks is een ZX een heerlijk rijdende comfortabele auto.
Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
De 1.6i blokjes in de ZX zijn XU blokken. Stan heeft een aardige voorzet gegeven, maar het is nog een stukje uitgebreider dan dat. Een verschil tussen de reflex en avantage is bv wat plastic onder de radio en om de pook.
http://www.autoweek.nl even doorspitten dan kan je het voor jezelf al een heel stuk completer krijgen.
Ik wil niet gaan discussiëren in dit topic, maar zo ver mijn info rijkt (wikipedia+gebruikshandleidingen bij mijn auto+opgedane kennis over de jaren+het vergelijk in motorkarakteristieken tussen mijn oude Xantia 1.8i met XU-blok en mijn huidige ZX 1.6i met -al dan niet- TU-blok) heeft in de ZX alleen bij de 1.8i en groter een XU blok erin gelegen, de kleinere benzine-broertjes hebben alleen een TU blokje erin, mijn voorwielophanging is namelijk ook aardig verschillend van een 1.8i.
Of zijn er ook 1.6i TU en XU motoren door elkaar heen geleverd?
Want ik hoor en lees verschillende dingen over de 1.6-jes, de ene bron zegt TU en de andere XU.
Als ik naar motorinhoud (in cc’s) kijk lijkt XU inderdaad waarschijnlijker.
Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
In china zijn ze wel met 1.6 TU blokken geleverd, maar in NL niet. Als je het buitenland erbij gaat trekken dan heb je wellicht het dubbele aan varianten zoals genoemd door stan.
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Tot nu toe alleen maar 1.6’jes met XU gezien…
Ik probeer een beetje informatie te verzamelen (ook met een toekomstige ZX club in gedachte ) dus mocht iemand een origineel Nederlandse 1.6 ZX met TU blok zien.. fotootje/kenteken/type graag
Weet iemand hoe je op een foto snel een MultiPoint kunt herkennen? Ik weet wel hoe ik het kan uitvinden als ik voor de auto sta, maar ik heb het nog te weinig gezien om het van een foto af te halen.
Volgens Autoweek zijn alle ZX’en (een paar 1.6’en en een 1. allemaal MultiPoint.
http://link.marktplaats.nl/535386194 zou dit ook een MultiPoint zijn?
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Multipoint is te zien aan de injector boven iedere inlaat. Mono-point lijkt meer op een carburateur, centraal op het inlaatspruitstuk.