Reparatie Rilsan retourleiding
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 323

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 19 maart 2012 12:59 AM

Tot mijn verbazing kom ik weinig vinden op het forum over reparatie van de plastic Rilsan retourleidingen, dus bij deze.

De retourslang van mijn linker achtervering van mijn DS was lek: er zat een klein sneetje in. Waarschijnlijk heeft de leiding ooit klem gezeten of is eens geknakt. Ik had geen zin om de leiding te vervangen.
Ik heb krimpkous gebruikt, zodat ik de leiding ook niet hoefde door te snijden ter plaatse van het lek.
Krimpkous van ongeveer 8 mm diameter past perfect om de 5 mm leidingen. Ook om het kleine verdikking aan het uiteinde bij de lekzak.

De eerste twee foto’s laten de lekke plek zien.

Eerst heb ik de boel met wasbenzine schoon gemaakt, dan zijn ook de LHM resten weg. Er zat een braampje aan de snee, die heb ik er af gevijld. Vervolgens een kort stukje krimpkous er om heen. Wel eerst even met (zwarte) stift het gedeelte markeren dat de krimpkous tenminste moet afdekken. Voor de zekerheid dat de afdichting goed is, zit er rode vloeibare pakking van Valma aan beide einden onder de krimpkous, niet ter plekke van de snee. De eerste kous er om heen krimpen met de soldeer gasbrander levert de derde foto.

Daarna voor de zekerheid nog een tweede, wat langer krimpkous er om heen.

Afbeelding Bijlagen
Lekke rilsan retour LA - overzicht.jpgLekke rilsan retour LA - detail.jpgLekke rilsan retour LA - krimpkous 1 voor montage.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  

Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 323

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 19 maart 2012 01:07 AM
  [ # 1 ]

En dan de foto’s van de tweede krimpkous en het eindresultaat.

Ik heb krimpkous van de Brezan gebruikt. Eens zien of het voldoende LHM bestendig is.

Afbeelding Bijlagen
Lekke rilsan retour LA - krimpkous 2 voor montage.jpgLekke rilsan retour LA - gerepareerd met  2 krimpkousen.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  

Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2418

Gepost: 03 april 2012 06:31 PM
  [ # 2 ]

SF polymeerkit en fietsbinnenband, dat houdt mijn tankvulslang (diesel) nu al een jaar bij elkaar Smile
niet elke rubbersoort kan tegen lhm. in ieder geval niet dat “zelf vulcaniserende” tape, dat wordt helemaal week van de lhm. 
krimpkous zou best eens kunnen werken.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  

samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 573

Gepost: 08 september 2012 09:54 AM
  [ # 3 ]

En heeft de krimpkous het lek nog steeds gedicht?

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook