

Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 30-07-2011
- CX 25TRI break automatic series 1
Hallo, al direct op de eerste rit na het ophalen van mijn 25TRI break automatic bij de garage na een APK en onderhoudsbeurt kreeg ik moeilijkheden met de automaat.
Na warm worden schakelde de bak te snel terug (al bij gering intrappen van gaspedaal terug schakelen, als bij kick-down) en op een bepaald moment schakelde hij helemaal niet meer. Motor liep wel door, maar geen versnelling meer in te schakelen. Na afzetten en opnieuw starten ging het weer goed, maar schakelde nog wel terug bij gas geven.
Tevens is de achteruit regelmatig niet in te schakelen, mn niet na stukje rijden, dus als auto warm is.
Tijdens de beurt heeft de garagist een reiniger toegevoegd van Forte. Volgens hem is deze mild genoeg om niet teveel vuil los te maken zodat er geen vuilpropjes ontstaan die kleinere openingen af kunnen sluiten.
Heeft iemand hier ervaring mee? Kostbaar?
Dank en hartelijke groet,
John Korws






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
jwkors schreef:Hallo, al direct op de eerste rit na het ophalen van mijn 25TRI break automatic bij de garage na een APK en onderhoudsbeurt
Wat is er aan onderhoud gedaan?
Bakolie ververst? Filter ook gereinigd?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D


Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 30-07-2011
- CX 25TRI break automatic series 1
Bij mijn weten zijn beide gedaan.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk, als iets is ontstaan na onderhoud lijkt het mij vooral verstandig de garage aan te spreken op het gebrek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Eerst maar eens bakolie peilen lijkt mij,en dan pas de garagesist aanspreken.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hoezo? Even langsrijden bij de garage is toch net zoveel werk? En je krijgt er geen vieze handen van.
Als daar inderdaad de olie is ververst (kan de TS trouwens op zijn factuur zien) moet het peil goed zijn, dat hoeft de klant dan toch niet zelf te gaan checken? Zo niet dan moet de garage zelf constateren dat dat niet zo is lijkt me.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D


Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 30-07-2011
- CX 25TRI break automatic series 1
Heb al met deze Citroenspecialist gesproken hierover. volgens zijn info zou er ergens in het versnellingsbakhuis een O-ring los zijn gaan zitten of zijn gebroken. Dit zou vlgns hem ook het wisselende karakter van het probleem verklaren.
Hij heeft zijn info weer van een specialist in automatische versnellings- bakken. Om deze ring te kunnen vervangen zou motor en bak uit- en weer ingebouwd moeten worden.
Hij meldde mij ook dat deze versnellingsbakken meer dan gemiddeld problemen zouden geven.
Rondneuzen op dit forum bevestigt mij hier nog niet in. Als dit inderdaad wel zo is overweeg ik om er een handgeschakelde diesel van te maken.
Maar aangezien ik mijn ID21F (break) nog in restauratie heb, (al slechts ruim 10 jaar, maar nu toch weer wat vorderend ) zit ik niet te wachten op een dergelijk projectje. En het is mij nu even te kostbaar om het te laten doen.
John
@La Leo wat ik probeerde te zeggen is dat je bepaalde dingen voor zou kunnen zijn,als er wel te weinig bakolie in zou zitten dan ben je de garagehouder voor.Praat altijd wat makelijker als je klachten heb over een reparatie.Trouwens ik weet niet hoe jij olie peilt maar ik krijg daar geen vieze handen van hoor.
Wel vreemd dat de bak na olie verversen het erbij laat zitten,maar alles kan natuurlijk,misschien is de toevoeging wat ze erbij hebben gegooid wel de boosdoener.Waarom hebben ze dat gedaan had je al klachten met deze bak?
Goede vraag! Persoonlijk ben ik zeer huiverig voor allerlei toevoegingen, heb er zelf ronduit slechte ervaringen mee.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jwkors schreef:Hij meldde mij ook dat deze versnellingsbakken meer dan gemiddeld problemen zouden geven.
Das zeker niet waar, die bakken staan bekend om lomp schakelgedrag, maar ze blijven gemiddeld een autoleven heel. 5 ton is geen uitzondering!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De beste man wil zich indekken…


Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 30-07-2011
- CX 25TRI break automatic series 1
De bak schakelde voordien goed, niet eens erg lomp. (... of ben zelf lomper dat het mij niet opvalt?)
Motor sloeg tijdens het rijden wel eens af, om dan ofwel spontaan weer op te pikken, of na even stoppen weer vlot te starten. Maar dat wijt ik aan een subtiele elektrische storing die ik nog niet heb kunnen opsporen. Al gedacht aan het relais wat voor bij de accu zit en de brandstofpomp aanstuurt, hier zijn al wat draden vervangen door betrokken garagist. Het euvel blijft echter. Maar dit geheel terzijde.
Verder reed de auto heerlijk. En wat een ruimte! Fantastisch.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is niet zo moeilijk hoor de auto reed voór de beurt goed. De garagist gaat met de bakolie en dat spoelmiddel “forte” aan de gang en nu schakelt je bak beroerd. Dan lijkt het mij gewoon zo dat die garage dat probleem zou mogen oplossen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mij lijkt ook dat die inderdaad eerst maar eens een onderzoekje mag doen. Als er inderdaad een ring aan gort is gegaan, moet je dat toch terugvinden als ze de olie er weer uit laten lopen? Of is dat te simpel gedacht?


Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 30-07-2011
- CX 25TRI break automatic series 1
Het heeft even mogen duren voordat ik zover was om motor en bak eruit te lepelen (vrije tijd is schaars), maar het is gelukt en de bak ligt in onderdelen uiteen bij een revisiebedrijf.
Daar bleek dat van een heel aantal remplaatjes (vergelijkbaar met een koppelingsplaat, maar dan kleiner) de voering er compleet af ligt en makkelijk loslaat. Er werd mij verteld dat dit heel goed zou kunnen komen van het toegevoegde reinigingsmiddel die dus mogelijk de lijmlaag oplost.
Kijk dus goed uit voor toevoegingen aan de olie van een automaatbak. Bij mijn auto mag het niet meer!
Met vr groet
John Kors.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Zure les. Denkt de garage die zo slim was deze olie te gebruiken nog een beetje prettig mee?