Goedemorgen allen!
Sinds 16 januari ben ik in het bezit van een witte BX Cannes van 1990.
De auto heb ik gekocht uit bezuinigingsoverweging omdat de Subaru Legacy automaat die ik hiervoor had mij een beetje veel teveel benzine-achtige vloeistoffen gebruikte i.c.m. de maandelijks terugkerende kosten van zijn hogere gewicht…
Goed, de BX, waar zal ik beginnen…
Ah, de proefrit/aankoop/apk’tje: voorafgaand aan de proefrit al geconstateerd dat er koffiemelksmurrie onderaan de olievuldop hing (hmmm, condens of koppakking?) en lichte olielekkage linkerzijde motorblok, de BX had origineel 133500km gereden dus toch maar ff rijden; in de wijde omgeving geen drempel of klinkerweg om een idee van de staat van het onderstel en de vering te krijgen. Dan maar Hoofd, Schouders, Knie en Teen-methode (2x omhoog en omlaag) en dat deed ie gewoon dus deal gemaakt waarbij de Subaru ingeruild werd. Deal bestond ook uit nieuwe apk, prima toch? Dus naar huis, wachtend op een verlossend telefoontje. Ik was nog niet eens toen het verlossende woord kwam: 13 maanden keuring erop, in 1x zonder adviespunten er doorheen! Mooi! Direct auto maar opgehaald natuurlijk.
En toen geconstateerd dat er wel enig werk aan de vering zat, naja, het kan altijd erger….
Na 1 weekje en 500km verder toch maar besloten de koppakking te vervangen vanwege kvs-verbruik, ook gelijk distributieset+waterpomp besteld want de riem was voor het laatst vervangen in 1999.
Onderdeeltjes besteld bij Mister-Auto.nl: distributieset + waterpomp + koppakking + rekbouten = € 110 inclusief verzending!
Na demontage cilinderkop (appeltje-eitje trouwens) bleek inderdaad de lekkage overduidelijk bij het bekende oliekanaaltje, daarbij zaten de meeste kanaaltjes gewoon bijna dicht en verstopt met roestige smurrie (eerdere kvs-reparatie). Koppakking was ook aardig gaar. Met een set scherpe ogen gespeurd op evt. kromming van de kop maar niet kunnen bespeuren gelukkig dus beide oppervlakken netjes verschoond met plamuurmes en plastic spatelachtig ding en daarna licht opgeschuurd (blok en kop allebei aluminium trouwens) en alles weer netjes teruggemonteerd.
1e startpoging: FAIL!!!! slaat niet aan! 2e, 3e en 4e ook niet… AARRGGHH NEE wat heb ik verkeerd gedaan???? Toevallig niet benzineslangen omgewisseld? Nee ook niet…
Bij het hermonteren van alles brak helaas de BDP-sensor af dus dat was verdachte no. 1 al moet hierbij opgemerkt worden dat deze voorheen NIET op de ontsteking was aangesloten!!!
Aha! Opeens zag ik het: De hoofdstekker van de ontsteking miste…. (had ik weggestopt zodat ie niet zou hinderen)
En toen was het tik, boem, draaien met die hap! Haaaa, verademing… (ondanks ontbrekende BDP-sensor)
Behalve nieuwe olie ook Kvs ververst en ontlucht, nog eens ontlucht en nog maar eens en toen RIJDEN MAAR!! Maar na een week en 500km verder kwam kvs-probleem terug, GRRR, hoe kan dat nou? Ik stond voor een raadsel, miscchien toch een scheurtje in de kop of in ‘t blok?
Wou er niet meer zitten dus op zoek naar motorblokje… na 2 dagen zoeken eentje met 180000km gevonden op 30km afstand voor 5 tientjes! De beste man bleek ook nog 2 goeie veerbollen voorzijde te hebben voor 2 tienjes samen, dus ook maar meegenomen want had ze sowieso nodig.
Vreemd genoeg begon de smurrie onder oliedop toch weer langzaam te verdwijnen, daarna nog 1x 100cc kvs bijgevuld en tot op heden geen motorprobleem weer gehad !!!
Dan de vering: ik bemerkte af en toe hier en daar een lekdrupje LHM te bespeuren op meerdere plekker onder de auto… Eerst bollen voorzijde vervangen met de Sla Hard op de Beitel-methode, waren zo los, nieuwe O-ringetjes erin en vervangende bollen erop. Goh, meteen een waanzinnig verschil!
Toen via Jan Weijer 2 nieuwe achterbollen geregeld en ook weer met de Sla Hard op de Beitel-methode de bollen proberen te lossen, met een drukloos systeem…..
Na een paar keer rammen op de bollen met mijn kilootje hamer en steenbeitel gingen ook de veerpoten achter beide meebewegen, rammel rappel rammel en de bollen nog muurvast…
Oh nee wat heb ik gedaan! Beide veerpoten zijn nu vast naar onbekende jachtvelden…
Toch maar ff lezen op diverse fora w.o. Xantia-forum waar vermeld werd dat de bollen eenvoudig los te slaan zijn mits het systeem op druk is! Heeej, toch maar ff proberen en jawel: auto kwam aan 4 zijden netjes omhoog, bollen lossen was nu een eitje, nieuwe erop en weer gaan met die banaan!
1 week later de voorraadbol vervangen samen met alle LHM volgens de op dit forum vaker genoemde methode. LHM was bruin, filters niet vies want die dreven los in het reservoir…
Alles weer netjes teruggezet, verse LHM erin en rek- en strekoefeningen doen.
Inmiddels staat de teller op bijna 137000km en de motor loopt steeds beter, geen smurrie onder de oliedop, geen kvs-verbruik, geen LHM-lekkage meer.
Wel wat nieuwe probleempkes: iets te hoog stationairtoerental (bij warme motor boven 1000 rpm), kogeltjes beginnen wat geluiden te maken en LHM-pomp of drukregelaar giert licht bij oppompen koude start (v-snaartje van de pomp staat strak zat).
Zo, een uur en 2 lamme tiep-handen verder heb ik mijn relaas tot zover klaar.
Mooi verhaal. Je hebt er duidelijk wel verstand van.
Ohh jahh, wij hier bij Citroen-Forum zijn dol op foto’s
Citroën BX Cannes // 1991
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007
- BX 1.6 TGI progress
Gefeliciteerd ermee! Was leuk verhaal om te lezen! Volgens mij heeft deze BX nu wel een goede eigenaar die goed voor haar zorgt!!
Top ben benieuwd naar de foto’s!
Ook deze gek een gebrek!
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Mooi verhaal!
Die BDP-sensor zit standaard niet aangesloten, voor zover ik weet.
Amusant verhaal!
Zou wel graag foto’s willen zien.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
leuk verhaal en welkom hier!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Welkom! Leuk stukje proza ook
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Wauw, dat is nog eens een bijzondere overstap, van een Subaru Legacy naar een BX. Zomaar uit nieuwsgierigheid, hoe ben je bij je keuze voor een BX terecht gekomen? Een Subaru schijnt toch doorgaans een betrouwbaarheidskampioen te zijn, terwijl BX-en wat dat betreft toch (zeker niet altijd terecht) niet zo’n beste naam hebben. Enne, welkom!!
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Erg leuke verhaal indd!
Enne foto’s altijd leuk!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Allereerst bedankt allen voor uw hartelijk welkom!
Foto’s zal ik vandaag of morgen ff gaan maken en posten, BiXTUutje staat nu trouwens op 205 GTI 1.6-velgen met maatje 185/60 14 eromheen. Dom gedoe met die enorme ankerplaten aaan de achterzijde, eraf moeten halen omdat anders de balanceerloodjes ertegenaan liepen…
Ik moet zeggen dat dit de wegligging haast met een factor 10 heeft verbeterd! Totaal géén onderstuur meer i.t.t. stalen velgjes met 165-bandjes! Auto plakt nu aan de weg, beter dan de Subaru en haast zo goed als mijn ex-205 Generation met dezelfde velgen+banden! Circuitkwaliteit!
In 2004 heb ik mijn eerste BX gehad (prachtige 16 CHIC trouwens, na 3 maanden aan mijn vader gegeven) en die wou graag rechtdoor in een snelgenomen bocht, een enorme onderstuurder.
Tjerk schreef:Welkom! Leuk stukje proza ook
Ja, ik mag graag relazen in proza vertellen omdat dat het veel leuker en interessanter maakt om te lezen! Ik wil het anders ook wel dichten, hoor! Met alle plezier!
winnetou schreef:Wauw, dat is nog eens een bijzondere overstap, van een Subaru Legacy naar een BX. Zomaar uit nieuwsgierigheid, hoe ben je bij je keuze voor een BX terecht gekomen? Een Subaru schijnt toch doorgaans een betrouwbaarheidskampioen te zijn, terwijl BX-en wat dat betreft toch (zeker niet altijd terecht) niet zo’n beste naam hebben. Enne, welkom!!
Ehh, ja, das inderdaad een flinke overstap van zo’n betrouwbaarheidswonder als een Subaru naar een BX, maar ik was en ben nog steeds genoodzaakt flink te bezuinigen op de vaste lasten. Ik ging nu 3 klassen in Motorrijtuigenbelasting naar benee en dat merk je wel!
Maar behalve dat was de rechteraandrijfas van de Sub op zijn eind en stond op het punt te knappen (knokkelknokkel in bochten en ook rechtdoor). Ik was reeds stad en land afgereisd op zoek naar een passende, genoeg van handbakken te vinden maar geen automaatjes! En tuurlijk, je kunt elke aandrijfas laten namaken, maar daar heb ik het geld niet voor. Balen, hoor, was echt een heeeeeele fijne auto met een heeeeeele fijne boxermotor en een heerlijk comfort.
Zoals vaak kom je er dan pas na aanschaf achter wat je nou eigenlijk gekocht hebt, in dit geval een tas met werk… (waar ik ook wel dankbaar voor ben aangezien ik er veel van leer en ook van wil leren!)
Wat betreft sleutelervaring; dat heb ik pas 5 jaren, daarvoor was het enkel doorschuifpolitiek, zo van: is ie of iets stuk of gaat er iets stuk dan koop wel wat anders…
Ik heb leren plamuren en spuiten op een 2CV6 (hele achterkant was op den duur van polyester) en de meeste technische dingen geleerd van B-type DAF’jes, mijn grote liefdes, en Peugeots 106, 205 en zelfs een 504 van 1969!
En ik zal u eerlijk bekennen: het was voor mij wel de eerste keer koppakking vervangen; ik moet een bepaald probleem altijd eerst goed kunnen visualiseren (liefst met foto’s) en dan lukt het altijd eigenlijk!
Met dank aan mijn fotografisch olifantengeheugen!
Het verbruik ligt naar mijn idee nog wat te hoog -ik krijg er maximaal 1 op 12,5 uit met gecombineerde gebruikssituaties maar voornamelijk stukken van 20km snelweg met 110km/h- daarom heb ik vandaag het injectiehuis een centrifugaalwasbenzinebadje gegeven om te zien of ie ietsje zuiniger gaat worden, alles een uurtje laten staan met accupolen nog af en daarna computer weer ingeleerd met een sloma-rijstijl.
(sloma=samentrekking slome+oma, met alle respect voor de oudere generatie die toch het veiligst rijdt maar het mag vaak wel een tikje harder)
Nou, ik heb toch nog maar ff feauteaux gemaakt:
Zoals het een echte Arabier betaamt niet van links naar rechts, ook niet van rechts naar links, maar achter naar voor, we beginnen dus bij de kont + rukpukkel !
En dan nu het vooraanzicht.
Tja, niet meer anoniem, hè... Fingerprints all over the place!
Hehe, sorry, ik zal ff het stuur omdraaien, dan valt er tenminste iets te zien
Wie volgens de FBI/CIA-methode met zonnestand en andere shit de tijd van fotoschieten achterhaald heeft, zal nu zeggen: Heee, die tijd klopt niet! Nee dat weet ik, de accu was nog ontkoppeld…
Onder de kap alles redelijk netjes, niet schoon en ook niet ontvet, maar ach: alles wat vettig is roest voorlopig niet . Het voornaamste: lekkagevrij !!!
Oeps, mijn Nokia X6 met Carl Zeiss-lensje schoot uit, daarom hier nog een levensechte smiley
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Staat wel leuk dat peu205 lichtmetaal!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Wat een schitterende velgen
Met z’n vieren in je Eendje.
Twan238 schreef:Staat wel leuk dat peu205 lichtmetaal!
Ja vind ik ook! Ik heb het dit type velg 1x eerder onder een ZX gezien, alweer een paar jaar geleden, en dat stond ook goed.
Zo… Eergisteren maar eens even de klepjes gesteld, wegens eerder nog niet durven…
(wel hele motor en koppakking kunnen vervangen, maar nog geen kleppen kunnen stellen… Dat slaat als een tand op een varken)
Sinds het vervangen van de koppakking was dit nog niet gebeurd… (Foei to myself)
Ik ergerde mij nl. steeds meer aan het motorgeluid dat het meest doet denken aan een bak met spijkers waarin iemand zit te roeren met staafmixer met een kapot lager….
Uitgevoerd volgens Kluwer handboekje, maar dan wel met afstelgegevens die hier veel meer geadviseerd worden, nl. inlaat 0.15 en uitlaat 0.30mm, Kluwer zegt nl. inlaat 0.20 en uitlaat 0.40.
uitlaatklep open 1 = afstellen inlaatklep 3 + uitlaatklep 4
uitlaatklep open 3 = afstellen inlaatklep 4 + uitlaatklep 2
uitlaatklep open 4 = afstellen inlaatklep 2 + uitlaatklep 1
uitlaatklep open 2 = afstellen inlaatklep 1 + uitlaatklep 3
Aldus Kluwer autotechnisch handboek
Mijn faalangst bleek ongegrond: TUutje loopt nu als een TUutje, al iets rustiger en hele mooie rondloop.
Echter, nog steeds te hard stationair… Grmpf…
Injectiehuis heb ik laatst reeds gereinigd, ik ga binnenkort eerst “die blauwe sensor” maar ff vervangen, ik vermoed dat dat wat meer gaat uitmaken.