Besneeuwde BX (afgelopen maandag)
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Tjonge, wat is dit een mooie auto zeg. Wees er zuinig op!
Dank je! Ik ben er zuinig op, maar de auto wordt wel echt gebruikt en is sinds ie in mijn bezit is meer kilometers per jaar gaan rijden dan de 3000 die ie gemiddeld per jaar deed in de afgelopen 21 jaar.
Ik merk al dat de stoelbekleding losser om de kussens gaat zitten en dat het moeilijk is de motorruimte schoon te blijven houden met dat pokkeweer van de afgelopen maanden. Kan niet wachten tot beter weer zodat ik ‘m weer kan gaan vertroetelen. Ben ook erg benieuwd hoe de onderkant van de auto eruit ziet, die ga ik dit jaar eens goed inspecteren (leidingen, roest, etc.)
1 1/2 week geleden heeft de BX gele gloeilampen gekregen. Staat erg mooi bij wat oudere, Franse auto’s moet ik zeggen. Echt prachtig hoe de blauwe ANWB-borden boven de weg geel worden verlicht in het donker. Had ook stadslampjes besteld, maar dat waren steekfittinglampjes, terwijl ik die met bajonetfitting moet hebben.
Goed bezig! Vooral bij Bleu Olympe staan gele koplampen ontzettend mooi.
(ik kan het weten; ik rijd al dik 100.000 km met een BX in Bleu Olympe met gele koplampen )
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Felice schreef:...Ben ook erg benieuwd hoe de onderkant van de auto eruit ziet, die ga ik dit jaar eens goed inspecteren (leidingen, roest, etc.)
Bij de laatste serie BX-en is het met de bodem en de leidingen doorgaans wel goed gesteld. De ellende zit vaak achter de kitranden die op de overgang van de wielkuipen naar de binnenschermen beginnende narigheid verbergen. De binnenschermen zelf willen dan ook wel vrij snel verder rotten. Check ook de paravanbak onder het ruitesproeierreservoir, en ook het subframe wil wel degelijk nog roesten, hoewel dit vooral bij de vroege modellen frequenter schijnt voor te komen. Als het subframe nog goed is, dan goed behandelen met wat voor vettige meuk je ook maar kan vinden, of tectyl, dinitrol, als het maar beschermt.
Ook de A stijlen en de dorpels zijn gevoelig. Het allermooiste is natuurlijk als je de hele koets een goede antiroestbehandeling laat geven, maar bovengenoemde punten zou ik in elk geval goed in de gaten houden. Jouw BX is het waard, je hebt een mooi exemplaar te pakken, en die TE-tjes worden zo onderhand ook steeds zeldzamer.
Hier spreekt een man met veel kennis! De paravanbak is in ieder geval roestvrij. De rest van de punten die je aankaart ga ik dit jaar eens goed inspecteren en waar nodig behandelen.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Kennis in de vorm van Schade en Schande, geleerd van een heerlijke TZD Turbo waar wat laswerk bij zit aan te komen, helaas…. Maar gelukkig kan ik je ermee van dienst zijn.
Wat ik afgelopen zaterdag heb gedaan:
- 2 nieuwe voorbanden gemonteerd (Uniroyal Rainexpert 165/14/81T)
- Plastic modderschermen in de wielkasten voor verwijderd voor controle op roest. Zag er goed uit, alleen preventief op enkele plaatsen antiroestspul aangebracht.
- Klepspeling gecontroleerd en afgesteld. 5 van de 8 kleppen weken 0,05 - 0,1 af, wat nog wel binnen de tolerantie valt volgens mij. Toch afgesteld tot de juiste afstanden.
- nieuw kleppendekselpakking
- olie 10W40 + oliefilter
- bougies
- (afgelopen winter ook luchtfilter vervangen, nieuwe mattenset gekocht en een rotte plek gevonden in de wielkast rechts achter, die ik waarschijnlijk samen met het ophangpunt van de uitlaat ga laten fixen door een lasser dit jaar)
Nu zou ik ook nog graag mijn brandstoffilter vervangen. Ik had deze besteld op kenteken via carpartsdirect, maar dit filter is veel kleiner dan die ik in mijn motorruimte vind. Sowieso zie ik er volgens mij twee, eentje links in de motorruimte (op de wielkast van het rechter voorwiel) en eentje achter de carburateur. Weten jullie of dit überhaupt allebei brandstoffilters zijn? Of je deze moet vervangen en waar je deze kunt vinden? Gewoon bij de Citroën?
Mijn remschijven zijn 9mm dik. Mijn remvoeringen zijn zelfs dikker dan dat. Hoe weet je wanneer je je remschijven moet vervangen? En hoe dik is een nieuwe remschijf?
Misschien een beetje veel vragen zie ik nu
Tjonge, da’s echt een hele nette BX, ik wou dat die van mij er zo uit zag!
9mm lijkt me nog ruim voldoende en zeker niet noodzakelijk om te vervangen, tenzij je groeven voelt bij het strelen van het remoppervlak en/of verregaande roest (vliegroest van stilstand mag, roestputjes niet) contstateert op hetzelfde oppervlak maar dat kom ik niet vaak meer tegen.
De voeringen van de remblokken zijn dikker dan 9mm? Dan voorlopig niks aan doen, kan nog een heeeele poos mee tenzij ze verglaasd zijn! (verglazing is er meestal wel af te schuren maar dat gaat wel ten koste van de voeringdikte)
Dit is toch eentje met een Webertje erop i.c.m. PulsAir en ongeregelde katalysator? Dan zou je de kat leeg kunnen maken, heb je weer wat pk’s winst !
In ieder geval succes en veel plezier met dit mooie exemplaar!
Bedankt! En klopt, Weber, automatisch choke, Pulsair en ongeregelde kat. De remblokken zullen we net vervangen zijn voordat ik ‘m kocht. Zit nog meer dan een centimeter voering op. Het oppervlak van de schijven is mooi egaal, voor én achter. Geen roestputjes.
Goeie tip van die katalysator. Kun je die er zo tussenuit halen? Of moet je die eruit slijpen en er leeg weer tussen lassen?
Overigens: zaterdag 52,09 liter getankt in een tank van 52 liter. Dat was echt kantje boord.
Felice schreef:Goeie tip van die katalysator. Kun je die er zo tussenuit halen? Of moet je die eruit slijpen en er leeg weer tussen lassen?
Overigens: zaterdag 52,09 liter getankt in een tank van 52 liter. Dat was echt kantje boord.
1400 TU heeft geloof ik schuifuitlaatdelen, die kunnen errug vastzitten en de moeren op de klemmen kunnen afbreken en zullen afbreken wanneer ze al 3 jaar omheen zitten, maar goed inspuiten met WD40 een dag vooraf doet wonderen trouwens.
Het deel met de kat heeft aan de voorkant een flensverbinding die enigszins moeilijk te bereiken is zonder letterlijk op de motor te gaan liggen, via de onderkant gaat het veel makkelijker, maar ook deze zou ik eerst goed inspuiten met WD40 of een ander kruipolie-variant.
(mocht je last van de rug krijgen door een ongewone houding bij werk aan de auto en je hebt WD40 in de buurt, spuit dan de zere plek er maar lekker mee in, WD40 is echt overal goed voor!)
M.b.t. het tanken een kleine tip: de auto is ruim 20 jaar, het kan dan gebeuren dat er zich enig vuil ophoopt op de bodem in de tank en dit vuil zou evt. miscchien ooit wel eens de benzineleiding/pomp kunnen doen verstoppen. Liever daarom de tank niet leeg rijden, maar eerder tanken, bijv. bij het opeennalaatste streepje op de meter.
Aanvullingen/verbeteringen van hier zijn welkom uiteraard, ik wil niemand de les lezen, ben ook maar hobby-ist!
Die remblokken en -schijven zou ik voorlopig lekker laten zitten.
Wat betreft de katalysator: ik heb in 2007 de kat er onderuit gehaald en laten vervangen door een stuk pijp.
Aangezien je BX van vóór 1992 is, hoeft ie voor de APK geen katalysator te hebben.
Zo ziet het er bij mij uit:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Mooi stukje pijp, XBXG! Wat voor gevolgen merkte je met betrekking tot vermogen, verbruik en geluid? Waarom heb je niet geopteerd voor het leegmaken van je kat? Omdat het dan een klankkast wordt?
Remmerij laat ik inderdaad zitten, was alleen benieuwd hoe ver mijn schijven al versleten waren. Goeie tips hier allemaal.
Mijn katalysator rammelde als een gek. Ik kende toen (2007) iemand die kon lassen en aanbood om dat stuk pijp ervoor in de plaats te zetten.
Een verschil in snelheid heb ik nooit echt gemerkt, maar dat kan ook komen omdat ik een rustige rijstijl heb.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX