Hoi mede citroen liefhebbers.
Ik heb een aantal maanden geleden een citroen saxo 1.6i vts gekocht. Ik wou graag een benzine saxo omdat ik te weinig reedt voor m`n diesel saxo.
Vrij kort nadat ik de auto had gekocht ging de radiator lek op de snelweg. Auto natuurlijk veel te heet, maar ik heb m tijdig kunnen parkeren bij een pompstation om de auto daar te laten afkoelen. Ik heb de radiateur mc gyver style dicht geplakt met wat kaugom, en de radiateur bijgevuld. Ik ben thuis gekomen zonder dat de motor weer TE warm werd.
Meteen de volgende dag een radiateur besteld en die er in gehangen.
Nu heb ik alleen veel problemen met de koeling. De temperatuur meter staat vaak ver over het midden. Maar het rode lampje gaat niet branden.
De dingen die mij opvielen:
* de ventilator slaat alleen maar aan wanneer ik de airco aanzet
* een ventilator draait maar (zit een dubbele in)
* De buis van de radiateur naar de motor word wel warm.
* na een tijdje rijden, wanneer ik de motor uit zet, loopt er koelvloeistof uit het reservoir (via de dop) (overdruk misschien??)
* soms witte rook uit de uitlaat
Wat ik er inmiddels allemaal aan heb gedaan:
* koelsysteem ontlucht (meerdere malen)
* thermostaat vervangen
* nieuwe koelvloeistof erin.
Ook heb ik een temperatuur sensor gehaald (een blauwe met een pool) maar na goed te hebben gekeken bij de motor kwam ik tot de conclusie dat er drie van die dingen in zitten, en geen van alleen hebben een enkele pool (allemaal dubbel)
Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn? een lekke koppakking misschien?
Hoe is de kachel in de wagen? Krijgt die het warm?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ja, de kachel werkt goed.. het word bloedheet in de auto wanneer ik deze vol open zet.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik ben bang dat koelvloeistof die er uit loopt en witte rook duiden op een koppakking. Wordt de radiateur over de volle hoogte warm? Als de fan nl alleen draait als je de airco aanzet lijkt het er op dat het thermocontact niet warm wordt. Er zit ook een nippel op de radiateur.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
je bedoelt het onluchtings nippel op de radiateur? deze heb ik meerdere malen ontlucht. Zit er een temperatuur sensor op de radiateur? deze ben ik namelijk niet tegen gekomen bij het vervangen van de radiateur. (kon me wel herinneren dat deze bij mijn saxo 1.5D wel op de radiateur zat) Ik had begrepen dat dit met een airco weer anders zit.
Ik ga er van uit dat je een nieuwe radiator gekocht hebt.
Heb je de nipel linksachter losgemaakt en gewacht tot er een straal uitkomt? (lijkt op ventieldop van een fiets) dan de imbus aan de thermostaat losgemaakt en gewacht tot er een straal uitkwam. En dan met een trechter verder gegoten hebt met de ontluchtingsnipel op de radiator rechts overliep? Dit alles met de kachel binnen open op volledig warm (motor uit tijdens het vullen) Ik denk aan een luchtbel maar ben niet zeker…
spuiten uit reservoir kan gebeuren als de dop niet goed vaststaat of als er een overdruk is tengevolge van te vol te vullen. koelvloeistof peil checken!
Als je de peilstok bij koude motor eruithaalt op wat staat het peil en hangt er mayonaise aan of niet.
Als er geen mayonaise aan hangt is er nog geen ernstige koppaking lek.
Indien te weinig olie bijvullen / olie vervangen samen met de oliefilter.
Gaat de fan aan na 15a 20 minuten stationair draaien? dit zou normaal moeten gebeuren! Gebeurd dit niet dan zou ik richting kabelbreuk of slechtcontact beginnen te denken van de fan. Reinig de stekker eens met schuurpapier of wd40 en kijk wat er gebeurd.
Ja eerst naar de olie en het water kijken, eentje moet toch tekenen van menging geven om over een lekke kop te spreken.
Witte damp met dit weer is moeilijk te zien of het een probleem is of gewoon condens.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ik heb de ontluchting inderdaad zoals boven beschreven meerdere malen uitgevoerd. De dop heb ik vrij stevig vast gedraaid.. maar het vreemde is dat er koelvloeistof uit blijft lopen tot het systeem bijna helemaal leeg is. bijna elke keer nadat ik na een stuk rijden de motor uit zet gooit hij er een halve fles per keer uit. en dit doet ie tot het reservoir helemaal leeg is. Op een of andere manier lijkt het wel alsof er lucht in het systeem komt..
Ik heb de olie ook al een paar keer gecheckt via de peilstok maar kon geen smurrie ontdekken.
De witte rook die uit de uitlaat komt is er ook vaak enkel maar in het begin.
de radiateur heb ik inderdaad nieuw gehaald.
De fan slaat niet aan na 10 tot 15 minuten stationair.. enkel wanneer ik de airco aanzet draait er heel eventjes één fan (van de twee) lijkt me dus inderdaad dat er ook iets niet goed zit bij de fan. Waar kan ik eventueel de sensor vinden die de ventilator aanstuurt?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij een 1.1 zit die op de achterkant van de radiateur, aan de bestuurderszijde. Maar bij modellen met airco zit deze denk ik net achter de thermostaat. (tegen bestuurderszijde van de kop)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
ja, klopt. dat was ook bij m`n diesel het geval.. t is dan een sensor die je rechtstreeks in de radiateur schroeft… maar bij het plaatsen van de nieuwe radiateur ben ik er geen tegen gekomen. Kan het dan zijn dat deze op de andere radiateur zit (die van de airco?)
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Lees even goed.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik denk dat je met een lek van de koelvloeistof zit. Waar weet ik niet moeilijk te zijn op afstand…
Oplossing reservoir en aansluitingen proper maken en motor laten draaien en zoeken waar de koelvloeistoflek vandaan komt.
ps zijn f3 en f5 (30a) nog ok? (fusedoos in motorruimte)
sorry.. had er even verkeerd overheen gelezen.. maar bij de thermostaat zit inderdaad ook een sensor.. ik ben er alleen nog niet achter welk type dit is, zodat ik een nieuwe kan bestellen.
en zou dit lek er voor kunnen zorgen dat er lucht in het systeem komt? want de vloeistof loopt er duidelijk boven aan bij de dop van het reservoir uit..
waterverlies leid tot een deel lucht in het systeem. en zal zo de motor sneller op temperatuur brengen.
elektrische sensors van dit type falen zelden zonder een externe oorzaak.
overigens werkt de mechanische thermostaat correct?
dop: loshalen bij warme motor met een vod motor laten koelen volgooien en dop er terug op en draaien tot de 2de klik. Dan zou ie nog 1maal mogen speken na de motor goed op bedrijfstemperatuur is geweest daarna niet meer.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Probeer eens een nieuwe dop! Als die niet goed afdicht zal hij er ook koelwater uitgooien.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.