Photoshop!
Mijne doet netjes 1:20 over 20.000km
Veel korte ritjes, dus motor niet echt op temp. Da’s funest voor het verbruik.
Daarbij veel optrekken en remmen door slomo’s…
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011
- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Heb de racing ook weel leeg gereden.
nou leeg kan nog 35km rijden zegt de BC.
heb nu 13,8 gemiddeld
en iets van 740km gereden
gemiddelde snelheid 58km/u
Dit weekend maar eens even vol gooien denk ik zo
Ik heb nu bijna 13000km in 7 maanden gereden. Pas na zo’n 10000km had ik het idee dat de motor pas echt goed los was. Zag ik ook in het verbruik terug, dat stabiliseert zich nu zo rond de 1 op 22. Soms wat meer, soms wat minder. Ik weet dan ook zeker dat Citroën niet zomaar de 90 pk variant in de markt heeft gezet, er is goed over nagedacht. Rijd je de wagen zoals men hem heeft bedacht, dan word je beloond met een zeer acceptabel verbruik. Ga je dingen doen waar de auto niet echt voor bedoeld was, dan zie je dat terug in een zeer expolsief toenemend verbruik zoals ik zelf heb vastgesteld als je er een aanhanger achter hangt. Het verbruik verdubbeld zelfs! Ja, de overbrengingen zijn lang, dat maakt hem tot een niet ideale trekauto want de juiste versnelling is er niet bij iedere omstandigheid. Althans, in mijn optiek. Ooit met een Hyundai H100 met een caravan op pad geweest en dat was telkens van verzet wisselen bergje op. Dat bedoel ik. De 70 pk variant zal het niet echt makkelijk krijgen denk ik. De uitstoot fijnstof zal wellicht minder zijn maar ik vraag me af wat het verbruik zal zijn gezien het feit dat die motor veel harder zal moeten werken.
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 12-06-2011
- DS 3 e-HDi 90 Airdream So Chic
Gisteren heb ik de eerste meting van het verbruik kunnen doen:
Type: 1.6 eHDI
Band:Zomer
Wegtype: snelweg en 80km wegen
Rijgedrag: Nieuwe rijden
Km-stand: 1.300 km
Gemiddeld verbruik tot nu toe: BC 1:23, gemeten 1:22
Ik rij eigenlijk elke dag ca. 75 km heen en 75 km terug. Ongeveer 40 km op 80 km weg en de rest snelweg. Op de snelweg zet ik de cruise control op 115 km. Daarbij gebruik ik altijd het start stop systeem en rem ik veel af op de motor.
DS3 So Chic E-HDI / Bleu Belle Ile / Pack Perfo / Pack Select My Way Comfort
na 5OOO km nog steeds 5.7l ongeveer 9OO km
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
ProudDS3 schreef:Krijg het met me VTI 120pk niet eens op 1:14
Dan ben ik benieuwd hoe en waar je rijdt. Veel stadswerk? Aan het begin van dit topic reed ik dagelijks stukjes provinciale weg, stukje snelweg, stukje stad, en was 1:16.5 goed mogelijk.
Sinds juni vorig jaar ben ik werkzaam in Essen (zo’n 90km over de Duitse grens bij Arnhem) en mag ik graag aanspraak maken op de 120 paarden, niet in de laatste plaats omdat dit vaak pure noodzaak is om het overige verkeer niet te hinderen. Sindsdien is het zelfs met de beste wil van de wereld me nog niet gelukt om het gemiddelde onder de 1:11,5 te krijgen (dus wanneer ik echt voor vol vermogen ging, tot 170 in z’n 4 enzo). Als je dan nagaat dat ik dan in Duitsland 190 rijd (topsnelheid) en dan over het algemeen tussen de 120 en 145 in Nederland, dan vind ik het verbruik alsnog erg netjes.
Ik heb ook in auto’s gereden die minder wogen dan de DS3, minder vermogen hadden, en tóch meer verbruikten. Ouder weliswaar, maar op zich doet dit blok het best netjes. Misschien omdat er juist géén turbo mee staat te loeien?
Cid schreef:ProudDS3 schreef:Krijg het met me VTI 120pk niet eens op 1:14
Dan ben ik benieuwd hoe en waar je rijdt. Veel stadswerk? Aan het begin van dit topic reed ik dagelijks stukjes provinciale weg, stukje snelweg, stukje stad, en was 1:16.5 goed mogelijk.
Sinds juni vorig jaar ben ik werkzaam in Essen (zo’n 90km over de Duitse grens bij Arnhem) en mag ik graag aanspraak maken op de 120 paarden, niet in de laatste plaats omdat dit vaak pure noodzaak is om het overige verkeer niet te hinderen. Sindsdien is het zelfs met de beste wil van de wereld me nog niet gelukt om het gemiddelde onder de 1:11,5 te krijgen (dus wanneer ik echt voor vol vermogen ging, tot 170 in z’n 4 enzo). Als je dan nagaat dat ik dan in Duitsland 190 rijd (topsnelheid) en dan over het algemeen tussen de 120 en 145 in Nederland, dan vind ik het verbruik alsnog erg netjes.
Ik heb ook in auto’s gereden die minder wogen dan de DS3, minder vermogen hadden, en tóch meer verbruikten. Ouder weliswaar, maar op zich doet dit blok het best netjes. Misschien omdat er juist géén turbo mee staat te loeien?
Ik rijd op dit moment vooral 20 minuten stad elke dag.
maar een jaar geleden reed ik met me DS3 van Eindhoven naar Den Bosch gewoon snelweg op en 120 cruisecontrol inschakelen.
In de stad hou ik wel van lekker optrekken maar rij ik meestal 70.
ik rij met een volle tank net 600 km denk ik als het niet minder is.
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 15-08-2011
- DS 3 1.6 VTi 120pk so chic
ProudDS3 schreef:Krijg het met me VTI 120pk niet eens op 1:14
Ik haal met demijne 1:13.8 dus het is wel te doen.. en ik ben niet 1 vd kalmere bestuurders.
ik ben dus niet de enige
Willem1671 schreef:De 70 pk variant zal het niet echt makkelijk krijgen denk ik. De uitstoot fijnstof zal wellicht minder zijn maar ik vraag me af wat het verbruik zal zijn gezien het feit dat die motor veel harder zal moeten werken.
Denk dat het hetzelfde is als mijn vergelijk met de Seat Ibiza 1.2 tdi: tot een km of 100 per uur zal de 1.4 e-hdi bij constante snelheid zuiniger zijn, daarboven zullen denk ik de rollen omgekeerd zijn. Hoe harder een kleine motor moet draaien, hoe sneller die z’n efficiencyvoordeel ten opzichte van een grotere motor verliest.
Volgens mij is normverbuik nagenoeg hetzelfde voor beide motoren, dus als je niet al te hard doorblaast zal het verschil in verbruik denk ik nihil zijn.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
ProudDS3 schreef:ik ben dus niet de enige
Het hangt er compleet van af hoe je rijdt en waar je rijdt. Er is lekker zuinig te rijden met deze auto, maar dan moet je geen haast hebben en niet boven de 100km/u uit komen. Daarboven gaat hij, en met hem iedere andere auto compleet afgesteld op de Europese emissiecyclus, straf omhoog in het verbruik.
In feite ontbreekt het deze cyclus aan een stuk 130km/u rijden en het vol gas optrekken van 90 naar 130. Want dat zijn zaken die dagelijks plaats vinden, het zo langzaam mogelijk optrekken ten behoeve van benzineverbruik is een onzinaspect van de cyclus. Zo zou je namelijk niet in moeten halen op een snelweg, dan ben je anderen tot hinder. Ik ben ook erg benieuwd hoe de volgende versie van deze test er uit gaat zien, zeker als deze wederom leidend gaat worden voor emissiestandaarden en de daarop volgende wetgeving. Het zou mooi zijn als grotere motoren dan beter uit de bus zullen komen. Niet alleen omdat het leuker rijden is, maar vooral ook om een realistischer beeld te krijgen van normverbruik versus werkelijkheid.
Cid schreef:ProudDS3 schreef:ik ben dus niet de enige
Het hangt er compleet van af hoe je rijdt en waar je rijdt. Er is lekker zuinig te rijden met deze auto, maar dan moet je geen haast hebben en niet boven de 100km/u uit komen. Daarboven gaat hij, en met hem iedere andere auto compleet afgesteld op de Europese emissiecyclus, straf omhoog in het verbruik.
In feite ontbreekt het deze cyclus aan een stuk 130km/u rijden en het vol gas optrekken van 90 naar 130. Want dat zijn zaken die dagelijks plaats vinden, het zo langzaam mogelijk optrekken ten behoeve van benzineverbruik is een onzinaspect van de cyclus. Zo zou je namelijk niet in moeten halen op een snelweg, dan ben je anderen tot hinder. Ik ben ook erg benieuwd hoe de volgende versie van deze test er uit gaat zien, zeker als deze wederom leidend gaat worden voor emissiestandaarden en de daarop volgende wetgeving. Het zou mooi zijn als grotere motoren dan beter uit de bus zullen komen. Niet alleen omdat het leuker rijden is, maar vooral ook om een realistischer beeld te krijgen van normverbruik versus werkelijkheid.
Ik rij 120 of 110 met cruisecontrol op snelweg maar op dit moment rij ik bijna altijd 50 a 70 binnen stad.
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
ProudDS3 schreef:Cid schreef:ProudDS3 schreef:ik ben dus niet de enige
Het hangt er compleet van af hoe je rijdt en waar je rijdt. Er is lekker zuinig te rijden met deze auto, maar dan moet je geen haast hebben en niet boven de 100km/u uit komen. Daarboven gaat hij, en met hem iedere andere auto compleet afgesteld op de Europese emissiecyclus, straf omhoog in het verbruik.
In feite ontbreekt het deze cyclus aan een stuk 130km/u rijden en het vol gas optrekken van 90 naar 130. Want dat zijn zaken die dagelijks plaats vinden, het zo langzaam mogelijk optrekken ten behoeve van benzineverbruik is een onzinaspect van de cyclus. Zo zou je namelijk niet in moeten halen op een snelweg, dan ben je anderen tot hinder. Ik ben ook erg benieuwd hoe de volgende versie van deze test er uit gaat zien, zeker als deze wederom leidend gaat worden voor emissiestandaarden en de daarop volgende wetgeving. Het zou mooi zijn als grotere motoren dan beter uit de bus zullen komen. Niet alleen omdat het leuker rijden is, maar vooral ook om een realistischer beeld te krijgen van normverbruik versus werkelijkheid.
Ik rij 120 of 110 met cruisecontrol op snelweg maar op dit moment rij ik bijna altijd 50 a 70 binnen stad.
Voor zover ik weet heeft de 120vti geen herwinning van energie bij het remmen, dus daar gaat waarschijnlijk ook veel verloren. Het is niet het op snelheid houden wat energie kost, maar het op snelheid brengen. Dus in de stad ben je dan al snel de sjaak, tenzij je een hybride hebt. In die zin verbaast mij het verbruik niet zo. Maar ik heb hier helaas geen eigen ervaringen mee, ben zelden in een stad te vinden met de auto, die dagelijkse 5km loop ik liever
Ik heb al vele tonnen kilometers diesel gereden en geleerd dat je een diesel als een diesel moet rijden. Het moet bij je karakter passen. De laatste auto die had, reed op benzine (VW Golf 1.4 TSI 122pk DSG). Ik reed ermee als een diesel (gewoonte). Al die PK’s nauwelijks gebruikt. Wel een goed verbruik (1:16 / 1:17). Toch ben blij dat ik weer met een dieseltje rijd. Veel rustigere rijbeleving en voor mijn gevoel ook een comfortabeler verkeersgedrag. Op het moment dat je van een diesel hetzelfde gaat verwachten als van een benzine auto (turbo-dieseltjes proberen je daartoe te verleiden) gaat je brandstof gebruik inderdaad fors omhoog.
DS3 e-HDI 90 So Chic. Thorium Gris-Carmen Rouge.
Inderdaad. De DS3 is mijn vierde diesel. De eerste was een Hyundai H100, de tweede ook, maar dan de turboversie ervan. En de derde was de Transit. Met afstand de betere diesel, sorry Citroën. Paarde kracht aan snelheid, kan ik helaas van de DS 3 niet zeggen, je voelt dat je met een compromis op weg bent. Maar al zijn andere kwaliteiten maken dat ruimschoots goed. Niks is immers perfect. Het is dus zaak met name bij deze geknepen dieseltjes goed op de koppelkromme te letten voordat je de auto overweegt te kopen. Wil je kracht over een breed toerenbereik dan moet de e-Hdi simpelweg links laten liggen. Dan maar een wat hoger verbruik. Daarmee heb ik dan meteen de makke van de e-Hdi blootgelegd. Daarom rijd ik met deze auto op de manier hoe men hem bedoeld heeft. En eigenlijk bevalt dat ook wel, vooral mijn portemonnee vindt het geweldig. De hoofdkenmerken van een diesel zijn bewaard gebleven. Nooit meer iets anders, een proefrit in een Mazda6 heeft me boekdelen laten spreken. Zat totaal geen gang in die auto. En een Toyota Prius? Mij zul je niet in zo’ n geitenwollensokkenmisbaksel (woordwaarde Scrabble?) zien, of in welke halfbakken hybride dan ook. Helemaal electrisch of helemaal niet electrisch. Geen tussenweg.