Als het olie druk lampje alleen in bochten gaat branden en niet bij stationiar lopen lijkt het mij niet dat er iets is met de lagers, maar met de aanzuiging van de pomp.
Bij voor beeld te weinig olie ,is de pijl stok wel de goeie?
Op de oude sensor staat alleen 1947. Geen idee wat dat betekend.
Te weinig olie daar lijkt het wel op ja. Bij iedere schommeling, hard optrekken remmen en bochten gaat het lampje aan.
Als ik bv voor een stoplicht rem gaat het olielampje branden. Zodra ik stil sta en de motor stationair loopt gaat het uit.
Als de motor nog koud is brand het vaker dan wanneer hij op temperatuur is.
Maar zoals ik al schreef zit er volgens de peilstok zelfs iets te veel in. Ik kan er nog wel een half litertje bij gooien en kijken wat het dan doet. Maar te veel olie is net zo gevaarlijk als te weinig toch?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Of de aanzuigbuis van de oliepomp is niet orde… vreemd. Ik zou eerst oliedruk meten. O ja, wat je ook kan doen: olie aftappen en vervolgens vullen met het aantal liters wat het boekje aangeeft. Dan weet je zeker dat er genoeg in zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Heb je het al geprobeerd met het draadje los van de druksensor?
Je hebt gelijk Waterman. Gewoon de oliedruk laten meten is het beste. De rest is allemaal gissen en wishfull thinking.
@La Leo, zijn jullie ook op zaterdag open?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
DS23IE pallas schreef:Heb je het al geprobeerd met het draadje los van de druksensor?
Nee nog niet. Want het is zon pokke werkt om dat stekkertje er weer op te krijgen. Ik zat gisteren al shoking klem met mijn hand. En nog een beetje verbrand ook want ik had geen geduld om de motor af te laten koelen…..
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ben even in mijn foto archief gedoken en heb ff de foto van de pomp voor je opgedoken, je ziet hem vrij duidelijk uitsteken verder ook nog een foto van het zeef wat in deze pomp zit hiet zat bij mij nogal wat bagger en kleine metaal deeltjes in, ik zou me kunnen voorstellen dat als dit te erg wordt het zeef verstopt en de opbrengst van de pomp te laag wordt die pomp lijkt mij verder onverwoestbaar.
Maar eerst maar eens die drukmeting
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Bedankt voor de foto Mark. Nu heb ik tenminste een beeld bij hoe het zit.
En de zeef zou verstopt kunnen zitten maar dat weet ik pas als ik het uit elkaar heb liggen.
Eerst maar de oliedruk laten meten.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het lijkt idd op te weinig olie. Normaliter zou het lampje eerder bij warme motor gaan branden omdat de olie dan dunner is. Als de olie warm wordt zal het peil door uitzetting iets stijgen.
, waardoor er meer aangezogen wordt. En bij slecht lagerwerk zou het lampje het meest bij stationnair branden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Wolfman schreef:DS23IE pallas schreef:Heb je het al geprobeerd met het draadje los van de druksensor?
Nee nog niet. Want het is zon pokke werkt om dat stekkertje er weer op te krijgen. Ik zat gisteren al shoking klem met mijn hand. En nog een beetje verbrand ook want ik had geen geduld om de motor af te laten koelen…..
Wij zijn er zaterdag vanaf 10:00, maar zorg dat je dan geen haast hebt, want het meten van de oliedruk gaat op hetzelfde punt waar jij die sensor hebt ingedraaid. Daar moet ik dus ook met m’n hand tussen om eerst de sensor te verwijderen, dan de meter erin te draaien (leuke ‘relaxtest’) en daartoe moet de motor wat afgekoeld zijn.
Wat ik echter niet snap: als die peilstok niet klopt, hoe heeft Sjors dan ooit correct het peil kunnen meten, of deed hij dat nooit?
Wanneer is de olie überhaupt voor het laatst ververst? Is dat bekend?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ik ga er voorlopig nog vanuit dat die peilstok wel klopt.
Want net wat jij zegt hoe heeft George dan al die tijd gemeten. En heeft hij die problemen ook al gehad?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Nieuwe ontwikkelingen.
Omdat ik vond dat het olielampje hetzelfde reageerd als een benzinelampje als je tank bijna leeg is. Dus bij bewegingen branden heb ik vanochtend toch maar een halve liter olie bijgevuld.
Resultaat:
Alleen toen ik express de oprit naar de snelweg erg hard nam (ik kwam er gelijk achter dat dit met een CX een spannend avontuur kan worden.. ) lichte het olielampje even op.
Maar volgens de peilstok zit er nu te veel in.
Maar ja zaterdag toch maar langs La Leo en dan zien we daar wel verder.
Het reed wel een stuk lekkerder gelijk vanochtend zonder die rode lampjes iedere keer.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zoals waterman zei: gewoon olie verversen en er dan precies 5 liter ingooien, weet je meteen of de peilstok klopt.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Waarom tap je de olie niet even af en vul je de motor de juiste hoeveelheid? Nu rij je misschien met te veel olie of ga je zaterdag misschien voor niks de oliedruk meten.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Moet je wel ook het oliefilter vervangen geloof ik, anders geldt die 5 liter niet precies.