


Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 06-01-2007
- CX GTi Turbo VEMS
- Visa 2 cylinder
- ID/DS ID19
Sinds 2 dagen uit de stalling: de dame houdt in komt niet verder dan 3000 toeren, turbo komt er nauwelijks aan te pas.
iemand enig idee?
Willemvreeland
lid van de Citroen ID/DS Club Nederland. http://www.citroeniddsclub.nl






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Check allereerst de BDP-sensoren. Als de sensor van de vervroeging stuk is, kan hetgeen je hier beschrijft een symptoom zijn.
Testje: wissel beide sensoren om. Wil de wagen dan helemaal niet meer starten, dan was het een defecte sensor.
Nog wat vragen:
- Loopt de motor wel rustig en gelijkmatig stationair?
- Is het brandstoffilter recentelijk vervangen?
- Doet het zich alleen voor als de motor koud is, of blijft het zich voordoen, ook als je hem eerst laat opwarmen?
Als optie 1 het geval is (alleen bij koude motor): check dan heel goed de stekkeraansluiting van de luchtmassameter. (zit achter R-koplamp)
Nou, ben benieuwd!
Succes!
La Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
de CX: leve de sensoren en stekker verbindingen !!
zoals La Leo al schreef, BPD sensoren checken.
heb je al reserve ergens liggen ?? wel aan te raden (zeker met 2 CX-en)
kan dit nog valse lucht zijn thv het inlaat traject ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
cx25gtit2 schreef:kan dit nog valse lucht zijn thv het inlaat traject ?
Kan. Vandaar ook mijn vraag: “Loopt de motor wel rustig en gelijkmatig stationair?”
Zo niet, dan kan het ook nog een gescheurde inlaatbalg zijn, of iets in die gezellige sfeer.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
heeft een turbo 1 wel een inlaatbalg ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Nouja balg, slang, tuutje…. het kan overal wel scheuren of kieren.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D



Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 06-01-2007
- CX GTi Turbo VEMS
- Visa 2 cylinder
- ID/DS ID19
motor loopt rustig.
Vandaag de uitgaande kunststof slang van de turbo naar die zwarte doos vastgezet, deze zat gewoon los.
Bingo dacht ik , maar helaas.
nu zijn de bdp sensors aan de beurt, brandstof filter is niet recentelijk vernieuwd, ook maar doen.
wordt vervolgd.
Mooi verhaal, La leo, over jouw pekelteef. Mijn break is sinds januari gepromoveerd tot pekelteef. Eens zien hoe lang dat goed gaat.
Willemvreeland
lid van de Citroen ID/DS Club Nederland. http://www.citroeniddsclub.nl














Totaal aantal Berichten: 1359
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Dit probleem komt mij bekent voor, m’n ‘84 GTiT had dit namelijk ook.
Bij het optrekken geraakte de turbo niet op druk en het toerental niet boven de 3000t/m, waardoor de CX nog niet aan de helft van z’n normale trekkracht kwam.
Bij mij was dit simpel opgelost door nieuwe bougie kabels te monteren, dit is ondertussen een 8 tal jaar geleden en de CX heeft dit probleem nooit meer gehad.
Ik weet niet hoe de staat is van je bougie kabels maar als je ze gaat vervangen zou ik wel de originele “Bougiecord” aanraden.
Het is ook aan te bevelen om de originele bobine’s te vervangen door de nieuwere versie’s, die oude (originele) bobine’s geven allerhande vervelende storingen (schokkerig rijden, stationair schommelend toerental enz)
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als je toch met de kabels en bobine bezig ben wellicht ook een idee om er direct nieuwe bougies in te schroeven.
En niet vergeten om de elektrode afstand goed te zetten, want uit het doosje staat die niet goed
willemvreeland schreef:motor loopt rustig.
Vandaag de uitgaande kunststof slang van de turbo naar die zwarte doos vastgezet, deze zat gewoon los.
Bingo dacht ik , maar helaas.
nu zijn de bdp sensors aan de beurt, brandstof filter is niet recentelijk vernieuwd, ook maar doen.Ik durf het bijna niet te verwoorden want, elke venieuwing is voor de meesten vloeken in de heilige CX kerk maar, denk vooruit alle CX Turbo piloten willen power snelheid etc, laat een VEMS inbouwen compleet en maak van je 2,5 ltr een ruime 4.0 ltr machine en geen gezeur meer met allerlei brakke kabelbomen bdp sensoren, luchtmassameter enzv.
De motor is zuiniger draait mooier rond en geeft meer power dan standaard.
Elke aanpassing kan je met een laptop instellen en bent helemaal up to date v.w.b. het motormanagement.
Tot slot de meeste onderdelen zijn of worden schaars en duur en onbetrouwbaar.Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS



Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 06-01-2007
- CX GTi Turbo VEMS
- Visa 2 cylinder
- ID/DS ID19
benzine filter vervangen: dat was de boosdoener.
Heb nieuwe bougie kabels en bobines klaarliggen, gaan er van ‘t weekend in.
Willemvreeland
lid van de Citroen ID/DS Club Nederland. http://www.citroeniddsclub.nl